Newsy

Media społecznościowe to miejsce najgorętszych dyskusji o bankach i oszczędzaniu. Pojawiło się tam 90 proc. wzmianek na ten temat

2016-04-27  |  06:30

Internauci chętnie dyskutują w sieci o oszczędnościach. W I kwartale tego roku w mediach społecznościowych pojawiło się blisko 90 proc. wszystkich wzmianek o bankach – wynika z badania IMM. Klienci radzą, czasami dają gotowe rozwiązania. Może być to wskazówką dla banków do prowadzenia aktywnej komunikacji z klientami właśnie w social mediach – przekonuje Karolina Masalska, ekspertka IMM.

Dzięki danym z modułu analitycznego IMM wskazaliśmy grupę banków, które są najbliżej klienta, najczęściej odpowiadają na ich pytania i reagują na różne sygnały sprzedażowe, które pojawiają się w social mediach. Wyłoniliśmy 10 banków, które mają największą liczby publikacji we wszystkich mediach. Liderem zestawienia jest PKO Bank Polski, na temat którego ukazało się 29 proc. wszystkich wzmianek na temat badanych banków – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Karolina Masalska, specjalistka ds. PR w IMM.

Ponad 14 proc. publikacji dotyczyło mBanku, ok. 12 proc. – Banku Zachodniego WBK. Na temat Banku Pekao SA ukazało się blisko 9 proc. wszystkich publikacji, niewiele mniej o Alior Banku (7 proc.), Banku Ochrony Środowiska (ok. 7 proc.) oraz Getin Noble Banku (ok. 6 proc. ). Czołową dziesiątkę zamykają ING Bank Śląski, Raiffeisen Polbank (po 5,7 proc.) oraz Deutsche Bank (5,3 proc.).

W badanym okresie 90 proc. informacji, które pojawiły się na temat banków, opublikowano właśnie w mediach społecznościowych. To świadczy o tym, że te kanały cały czas zyskują na znaczeniu. Z jednej strony pokazuje to, że dyskusje na temat oszczędności budzą wiele emocji wśród internautów, a z drugiej strony jest wskazówką dla banków do budowania relacji z klientem właśnie poprzez social media – ocenia ekspertka IMM.

Banki z czołówki zestawienia są aktywne na swoim fanpage'ach. W ten sposób prowadzą regularną korespondencję z klientami i są w stanie szybko reagować na ich zapytania, wątpliwości czy problemy.

Większość opinii znalazła się na Facebooku (66 proc,), Twitterze (20 proc.) oraz pod komentarzami na portalu onet.pl (5 proc.). To także miejsca, gdzie toczą się najgorętsze dyskusje. Wzmianki w mediach tradycyjnych stanowiły jedynie niewielki wycinek. Tylko 6 proc. wszystkich przekazów znalazło się w prasie, jeszcze mniej w radiu i telewizji (odpowiednio 2 i 1 proc.).  

Branża bankowa z racji tego, że korzystamy z niej na co dzień, jest również narażona na różnego rodzaju komentarze nacechowane emocjonalnie. Z danych z modułu analitycznego IMM dowiadujemy się, że najwięcej pozytywnych komentarzy pojawiło się na temat lidera zestawienia, czyli PKO Banku Polskiego. Stosunek wzmianek pozytywnych do negatywnych wyniósł 84 do 16 proc. – wskazuje Masalska.

Dobry wizerunek w sieci ma także BZ WBK, gdzie liczba pozytywnych komentarzy do negatywnych wyniosła 91 do 9 proc. Również mBank zanotował więcej korzystnych opinii (60 do 40 proc.).

Łącznie wybrane banki wzbudziły w sieci ponad 2,3 mln interakcji, w tym polubień, udostępnień oraz komentarzy. Liderem jest PKO Bank Polski, który wywołał ich ponad 700 tys. i wyprzedził pod tym względem Bank Pekao (390 tys. aktywności) oraz BZ WBK (blisko 240 tys.).

Najwięcej pytań od klientów dotyczy szybkości, z jaką mogą otworzyć konto w banku, dokonać przelewu, chcą wiedzieć, czy wiąże się np. to z jakimiś dodatkowymi formalnościami. Najczęściej narzekamy na to, że banki ukrywają przed nami jakieś informacje bądź dodatkowe opłaty – wyjaśnia Masalska.

W ostatnich miesiącach istotnym tematem był również program „Rodzina 500 plus”.

Zestawienie banków wygląda nieco inaczej, kiedy pod uwagę weźmiemy dane z admonitu IMM, czyli narzędzia, służącego do analizy wydatków reklamowych danej marki oraz jej konkurencji w prasie, radiu i telewizji. Wedle zestawienia reklamodawców najwięcej pieniędzy na emisję reklam przeznaczył PKO Bank Polski, ponad 24,5 mln zł, co przełożyło się również na liczbę publikacji we wszystkich źródłach przekazu – mówi Masalska.

Niewiele mniej na emisję reklam wydał ING Bank Śląski (24,3 mln zł), jednak nie przełożyło się to na wysoką liczbę publikacji w mediach (9 tys. przy 45 tys. PKO BP), podobnie jak w przypadku Millenium Banku (15 mln przeznaczonych na emisję reklam przy 8 tys. publikacji).

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał

Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.

Handel

Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.

Transport

Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.