Newsy

Muzeum Narodowe w Lublinie z nowym mecenasem. Pierwszym efektem współpracy z PGE jest wystawa prac Tamary Łempickiej

2022-04-25  |  06:10
Mówi:Jan Kanthak, sekretarz stanu, Ministerstwo Aktywów Państwowych
Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu, PGE Polska Grupa Energetyczna
dr Katarzyna Mieczkowska, dyrektor Muzeum Narodowego w Lublinie
  • MP4
  • Od 18 marca do połowy sierpnia w Muzeum Narodowym w Lublinie można oglądać wystawę znanej polskiej malarki Tamary Łempickiej. – To niezwykle ciekawa ekspozycja, unikatowa, która będzie się cieszyła bardzo szerokim zainteresowaniem nie tylko w Polsce, ale też wśród podróżnych z zagranicy – mówi Jan Kathak, wiceminister aktywów państwowych. Partnerem wystawy jest PGE Polska Grupa Energetyczna, która została także mecenasem lubelskiego muzeum. – Jest to wystawa przekrojowa całej twórczości i życia tej znanej malarki, przedstawiona w niezwykle nowoczesny, interesujący sposób – mówi prezes zarządu PGE.

    – Spółki skarbu państwa realizują tzw. CSR, czyli Corporate Social Responsibility, i to dotyczy też finansowania kultury, kultury przez duże K. Wcześniej na Lubelszczyźnie mówiliśmy o Muzeum Nadwiślańskim, teraz PGE Polska Grupa Energetyczna stała się mecenasem kultury w Muzeum Narodowym w Lublinie. To jest niezwykle istotne, ponieważ mamy piękne okazy sztuki, które niekiedy nie są eksponowane, a pieniądze przeznaczane przez PGE mają umożliwiać dotarcie tej sztuki do jak najszerszego grona odbiorców – mówi agencji Newseria Lifestyle Jan Kanthak, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

    PGE Polska Grupa Energetyczna współpracuje już z Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Zamkiem Królewskim na Wawelu. Jest także mecenasem 14 filharmonii w całej Polsce i Teatru Wielkiego w Łodzi. Teraz przyszedł czas na Muzeum Narodowe w Lublinie, jedną z najważniejszych instytucji kulturalnych wschodniej Polski oraz ważny ośrodek promocji miasta i regionu. Jest ono znane m.in. z obrazu Jana Matejki „Unia Lubelska” i XIV-wiecznej Kaplicy Trójcy Świętej.

    Rozpoczęliśmy współpracę z Muzeum Narodowym w Lublinie jako jedną z najbardziej utytułowanych i jedną z najstarszych instytucji kultury w Polsce, która ma bardzo wiele ciekawych dzieł sztuki. Grupa PGE jest znana z produkcji energii elektrycznej i ciepła – z tego, że zapewniamy bezpieczeństwo energetyczne. Natomiast podpisanie tej umowy jest również wyrazem tego, że jesteśmy także mecenasem kultury. Tę rolę traktujemy jako swój obowiązek i postrzegamy jako jedną z ważnych gałęzi naszej działalności w ramach społecznego wspierania biznesu – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

    Ta współpraca będzie polegała zarówno na ochronie zabytków kultury, jak i na realizacji nowych wydarzeń artystycznych oraz edukacyjnych, które będą promować bogactwo i potencjał kulturowy Lubelszczyzny.

    – Muzeum Narodowe w Lublinie po raz pierwszy ma prawdziwego mecenasa naszej instytucji, a także naszych wydarzeń. To otwiera zupełnie nowe możliwości, dodaje nam odwagi, ale także umożliwia realizację różnych planów i marzeń – mówi dr Katarzyna Mieczkowska, dyrektor Muzeum Narodowego w Lublinie.

    Dzięki współpracy udało się zorganizować pierwszą w Polsce monograficzną prezentację prac Tamary Łempickiej, polskiej malarki znanej na całym świecie.

    – Tak duże przedsięwzięcie, jakim jest organizacja wystawy „Tamara Łempicka – kobieta w podróży”, wymaga już wsparcia zewnętrznego – mówi dr Katarzyna Mieczkowska.

    Tamara Łempicka stała się ikoną swoich czasów. W latach 20. i 30. XX wieku stworzyła własny i rozpoznawalny do dziś język artystyczny, dzięki któremu zyskała sławę oraz uznanie. Na wystawie są prezentowane obrazy pochodzące z polskich publicznych i prywatnych kolekcji oraz muzeów francuskich, m.in.: Centre Pompidou, Muzeum MUDO, Muzeum Sztuki Nowoczesnej André Malraux i Muzeum Sztuk Pięknych w Nantes.

    Wystawa poświęcona Tamarze Łempickiej to próba retrospektywnego spojrzenia na całokształt jej twórczości, bowiem obrazy, które znajdziemy na wystawie, pochodzą zarówno z wczesnych lat 20. jej twórczości, jak i z późnych lat 60. czy 70. Ta próba spojrzenia na wiele dziesiątek lat jej życia i twórczości połączona z opowieścią o art déco, o epoce, ale także przede wszystkim z opowieścią o podróży, która była jej nieodzownym elementem towarzyszącym – mówi dyrektor Muzeum Narodowego w Lublinie.

    Jest to właściwie pierwsza tego typu wystawa Tamary Łempickiej w Polsce. Można tu zobaczyć przekrój całej jej twórczości. Zachęcam więc wszystkich lubiących malarstwo do odwiedzenia Muzeum Narodowego w Lublinie – mówi Wojciech Dąbrowski.

    – Myślę, że obecna wystawa czasowa, niezwykle ciekawa, unikatowa ekspozycja poświęcona Tamarze Łempickiej, będzie cieszyła się bardzo szerokim zainteresowaniem, nie tylko w Polsce, ale również wśród podróżnych z zagranicy. Lublin jest jednym z piękniejszych miast na mapie Polski. I takie miejsce, kolebka kultury, jak właśnie Muzeum Narodowe przyciąga wartością swoich eksponatów – dodaje Jan Kanthak.

    W ramach współpracy PGE razem z Muzeum Narodowym w Lublinie zrealizuje liczne wydarzenia kulturalne i edukacyjne, m.in. wystawę archeologiczną „Magia starożytnego Egiptu”, Noc Muzeów, która w tym roku odbędzie się w formie stacjonarnej i zagwarantuje wiele atrakcji dla mieszkańców i turystów, jak również szeroką ofertę letnich zajęć edukacyjnych w przestrzeni zamku w Lublinie w ramach projektu Lato w Zamku.

    – Bardzo zależy nam na wspieraniu kultury wysokiej, na wspieraniu lokalnych społeczności i różnego rodzaju programów, dzięki którym młodzież i seniorzy będą mogli obcować ze sztuką – dodaje prezes PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.