Newsy

Prawie 50 proc. Polaków nie wyobraża sobie poranka bez kawy. Dla co trzeciego ważne są codzienne rytuały z tym związane

2018-03-26  |  06:10
Mówi:dr Tomasz Kozłowski, socjolog, kierownik Katedry Edukacji i Nowych Mediów w Collegium Da Vinci w Poznaniu

Anna Oleksak, coffee ambasador marki Nespresso

Hala Halabi, senior brand manager, Nespresso

  • MP4
  • Dla 43 proc. Polaków kawa jest nieodłącznym elementem poranka. Większość najchętniej pije ją z mlekiem, a 83 proc. konsumentów ma swój ulubiony kubek lub filiżankę, w której lubić pić poranną kawę. Średnio co trzeci ma też swoje rytuały związane z poranną kawą – wynika z badań konsumenckich przeprowadzonych przez SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii na zlecenie marki Nespresso Polska.

    – Polacy zdecydowanie preferują kawy mleczne. Lubimy duże kawy – czarna czy z mlekiem, chcemy mieć dużo kawy w filiżance czy kubku. Polacy zwracają również uwagę na smak – ważne jest dla nich, żeby kawa nie była zbyt kwaskowata, żeby miała dużo aromatów i była dosyć intensywna – mówi agencji informacyjnej Newseria Anna Oleksak, coffee ambassador Nespresso.

    Jak wynika z badań konsumenckich przeprowadzonych na zlecenie marki wśród konsumentów pijących kawę, 39 proc. preferuje kawę sypaną, natomiast 14 proc. przygotowuje ją w ekspresie ciśnieniowym. Na trzecim miejscu ex aequo (po 11 proc.) znalazł się ekspres przelewowy i kawiarka, a na piątym – kawa porcjowana (kapsułki), którą przygotowuje 8 proc. badanych. Raport pokazuje też, że wiele osób (47 proc. Polaków) najchętniej pije kawę z mlekiem, a 38 proc. preferuje mocny czarny napar bez dodatków.

    – Bardzo wielu Polaków deklaruje, że nie wyobraża sobie poranka bez określonej ilości kawy. To jest element pewnego porannego trybu funkcjonowania. Nieco mniejsza część – 34 proc. Polaków – deklaruje, że ma z tym związane określone rytuały. Wiele osób czerpie przyjemność z samego przygotowywania kawy, nieco mniej ceni również moment konsumpcji kawy z najbliższymi – mówi dr Tomasz Kozłowski, socjolog, kierownik Katedry Edukacji i Nowych Mediów w Collegium Da Vinci w Poznaniu.

    Z badań zleconych przez Nespresso Polska wynika, że dla 43 proc. Polaków kawa jest nieodłącznym elementem poranka. Liczy się nie tylko, co pijemy, lecz także jak i z kim. 83 proc. konsumentów ma swój ulubiony kubek lub filiżankę, w której lubić pić poranną kawę. Dwie trzecie twierdzi, że dzięki temu doznania są przyjemniejsze. Średnio co trzeci ma też swoje rytuały związane z poranną kawą, na przykład parzy ją w określony sposób albo wykorzystuje tę chwilę na krótki odpoczynek i wyciszenie.

    – W Polakach z pewnością istnieje potencjał do tego, żeby takie zwyczaje kawowe się upowszechniały i pogłębiały. Istnieje wiele przykładów konsumenckich rewolucji, przez które Polacy przeszli i które dają im ogromną przyjemność. Myślę, że kawa ma wszelkie predyspozycje, żeby stać się takim kolejnym rynkowym obszarem – mówi dr Tomasz Kozłowski.

    Socjolog zwraca też uwagę na to, że 50 proc. Polaków deklaruje, że pije kawę w samotności – zarówno o poranku, jak i później, w pracy.

    – To oznacza, że nie upowszechniła się jeszcze do końca kultura picia kawy wspólnie – mówi dr Tomasz Kozłowski.

    Polacy najbardziej doceniają w dobrej kawie przede wszystkim smak (61 proc.) i odpowiedni aromat (37 proc.), ale 8 proc. konsumentów wskazuje też na jej pobudzające właściwości. Jak wskazuje Anna Oleksak, coffee ambassador marki Nespresso, kawę można dobrać nie tylko pod kątem preferencji smakowych, lecz także samopoczucia czy stylu życia.

    – Dla tych, którzy wybierają espresso, zwykle to jest moment, w którym mogą się zatrzymać, pomyśleć przez pięć minut, a potem biegną dalej do swoich spraw. Ci, którzy mają więcej czasu, wybierają kawę lungo albo americano, przy której mogą przejrzeć poranną prasę. W weekend może nas rozpieścić cappuccino, z którym można posiedzieć na kanapie. Naprawdę warto próbować różnych kaw, w różnej formie, bo dzięki temu można zbudować swoje rytuały, które sprawią, że miło zaczniemy dzień – mówi Anna Oleksak.

    Marka Nespresso Polska wystartowała w tym tygodniu z kampanią dostosowaną do polskiego mlecznego rynku.

    – W pierwszym tygodniu marca rozpoczeliśmy kampanię „ Awaken your Senses – A Ty, jak lubisz spędzać poranki?”. Nespresso do tej pory kojarzone głównie z ciemną i mocną kawą, espresso bądź ristretto, z nową kampanią wychodzi naprzeciw oczekiwanion polskich konsumentów. Polska jest rynkiem mlecznym, dlatego marka Nespresso w ramach kampanii proponuje takie rozwiązania, które pozwolą otrzymać ten perfekcyjny kubek kawy z mlekiem. Latissima Ona, nasz nowy ekspres, pozwala za jednym dotknięciem przycisku otrzymać kawę z dokładnie taką ilością mleka, jakiej oczekujemy. A selektywnie dobrane zestawy kaw w ramach kampanii Awaken Your Senses pozwalają otrzymać najlepsze połączenia mleczne – mówi Hala Halabi, senior brand manager Nespresso Polska.  

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.