Mówi: | dr Tomasz Kozłowski, socjolog, kierownik Katedry Edukacji i Nowych Mediów w Collegium Da Vinci w Poznaniu Anna Oleksak, coffee ambasador marki Nespresso Hala Halabi, senior brand manager, Nespresso |
Prawie 50 proc. Polaków nie wyobraża sobie poranka bez kawy. Dla co trzeciego ważne są codzienne rytuały z tym związane
Dla 43 proc. Polaków kawa jest nieodłącznym elementem poranka. Większość najchętniej pije ją z mlekiem, a 83 proc. konsumentów ma swój ulubiony kubek lub filiżankę, w której lubić pić poranną kawę. Średnio co trzeci ma też swoje rytuały związane z poranną kawą – wynika z badań konsumenckich przeprowadzonych przez SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii na zlecenie marki Nespresso Polska.
– Polacy zdecydowanie preferują kawy mleczne. Lubimy duże kawy – czarna czy z mlekiem, chcemy mieć dużo kawy w filiżance czy kubku. Polacy zwracają również uwagę na smak – ważne jest dla nich, żeby kawa nie była zbyt kwaskowata, żeby miała dużo aromatów i była dosyć intensywna – mówi agencji informacyjnej Newseria Anna Oleksak, coffee ambassador Nespresso.
Jak wynika z badań konsumenckich przeprowadzonych na zlecenie marki wśród konsumentów pijących kawę, 39 proc. preferuje kawę sypaną, natomiast 14 proc. przygotowuje ją w ekspresie ciśnieniowym. Na trzecim miejscu ex aequo (po 11 proc.) znalazł się ekspres przelewowy i kawiarka, a na piątym – kawa porcjowana (kapsułki), którą przygotowuje 8 proc. badanych. Raport pokazuje też, że wiele osób (47 proc. Polaków) najchętniej pije kawę z mlekiem, a 38 proc. preferuje mocny czarny napar bez dodatków.
– Bardzo wielu Polaków deklaruje, że nie wyobraża sobie poranka bez określonej ilości kawy. To jest element pewnego porannego trybu funkcjonowania. Nieco mniejsza część – 34 proc. Polaków – deklaruje, że ma z tym związane określone rytuały. Wiele osób czerpie przyjemność z samego przygotowywania kawy, nieco mniej ceni również moment konsumpcji kawy z najbliższymi – mówi dr Tomasz Kozłowski, socjolog, kierownik Katedry Edukacji i Nowych Mediów w Collegium Da Vinci w Poznaniu.
Z badań zleconych przez Nespresso Polska wynika, że dla 43 proc. Polaków kawa jest nieodłącznym elementem poranka. Liczy się nie tylko, co pijemy, lecz także jak i z kim. 83 proc. konsumentów ma swój ulubiony kubek lub filiżankę, w której lubić pić poranną kawę. Dwie trzecie twierdzi, że dzięki temu doznania są przyjemniejsze. Średnio co trzeci ma też swoje rytuały związane z poranną kawą, na przykład parzy ją w określony sposób albo wykorzystuje tę chwilę na krótki odpoczynek i wyciszenie.
– W Polakach z pewnością istnieje potencjał do tego, żeby takie zwyczaje kawowe się upowszechniały i pogłębiały. Istnieje wiele przykładów konsumenckich rewolucji, przez które Polacy przeszli i które dają im ogromną przyjemność. Myślę, że kawa ma wszelkie predyspozycje, żeby stać się takim kolejnym rynkowym obszarem – mówi dr Tomasz Kozłowski.
Socjolog zwraca też uwagę na to, że 50 proc. Polaków deklaruje, że pije kawę w samotności – zarówno o poranku, jak i później, w pracy.
– To oznacza, że nie upowszechniła się jeszcze do końca kultura picia kawy wspólnie – mówi dr Tomasz Kozłowski.
Polacy najbardziej doceniają w dobrej kawie przede wszystkim smak (61 proc.) i odpowiedni aromat (37 proc.), ale 8 proc. konsumentów wskazuje też na jej pobudzające właściwości. Jak wskazuje Anna Oleksak, coffee ambassador marki Nespresso, kawę można dobrać nie tylko pod kątem preferencji smakowych, lecz także samopoczucia czy stylu życia.
– Dla tych, którzy wybierają espresso, zwykle to jest moment, w którym mogą się zatrzymać, pomyśleć przez pięć minut, a potem biegną dalej do swoich spraw. Ci, którzy mają więcej czasu, wybierają kawę lungo albo americano, przy której mogą przejrzeć poranną prasę. W weekend może nas rozpieścić cappuccino, z którym można posiedzieć na kanapie. Naprawdę warto próbować różnych kaw, w różnej formie, bo dzięki temu można zbudować swoje rytuały, które sprawią, że miło zaczniemy dzień – mówi Anna Oleksak.
Marka Nespresso Polska wystartowała w tym tygodniu z kampanią dostosowaną do polskiego mlecznego rynku.
– W pierwszym tygodniu marca rozpoczeliśmy kampanię „ Awaken your Senses – A Ty, jak lubisz spędzać poranki?”. Nespresso do tej pory kojarzone głównie z ciemną i mocną kawą, espresso bądź ristretto, z nową kampanią wychodzi naprzeciw oczekiwanion polskich konsumentów. Polska jest rynkiem mlecznym, dlatego marka Nespresso w ramach kampanii proponuje takie rozwiązania, które pozwolą otrzymać ten perfekcyjny kubek kawy z mlekiem. Latissima Ona, nasz nowy ekspres, pozwala za jednym dotknięciem przycisku otrzymać kawę z dokładnie taką ilością mleka, jakiej oczekujemy. A selektywnie dobrane zestawy kaw w ramach kampanii Awaken Your Senses pozwalają otrzymać najlepsze połączenia mleczne – mówi Hala Halabi, senior brand manager Nespresso Polska.
Czytaj także
- 2025-08-05: 1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
- 2025-08-14: Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
- 2025-08-04: Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-31: Czipowanie pozwala o jedną czwartą zmniejszyć bezdomność psów i kotów. UE chce wprowadzić taki obowiązek
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-25: Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-15: Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
- 2025-07-24: E. Kopacz: Róbmy wszystko, by dzieci przyjeżdżające do Polski wchodziły w cykl kalendarza szczepień. Wiele zależy od świadomości matek
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego
Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.
Handel
Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.
Nauka
Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.