Newsy

Rośnie popularność e-sportu. Rozgrywkami coraz częściej interesują się największe globalne koncerny, które napędzają wzrost branży

2017-05-23  |  06:00

Rynek gier komputerowych dynamicznie rośnie. Tylko w Polsce jego wartość szacuje się na 40 mln zł, a tempo wzrostu sięga 20 proc. Do 2020 roku globalna wartość e-sportu, na którą składają się prawa do transmisji, wpływy z biletów i sponsoring, może przekroczyć 1,5 mld dol. Rosnąca popularność rozgrywek sprawia, że interesują się nimi największe koncerny, nie tylko te związane z branżą gier. To będzie jeszcze bardziej napędzać rozwój rynku.

 Obecnie szacuje się, że rynek e-sportowy w Polsce wart jest 40 mln zł. Na świecie do 2020 roku będzie to już 1,5 mld dol. Na to składają się wpływy ze sprzedaży biletów, pula nagród, kontrakty na transmisje telewizyjne – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Adrian Kostrzębski, PR manager w ESL Polska, platformie dla sportów elektronicznych.

Z danych PayPal i SuperData wynika, że w tym roku przychody z e-sportu w Polsce mogą wzrosnąć do 12 mln dol., a w 2018 – do 13,5 mln dol. Zawodowe rozgrywki przyciągają ok. 550 tys. widzów, ale do 2018 roku liczba ta ma się podwoić. Mistrzostwa w grach komputerowych ogląda blisko 256 mln osób na całym świecie, a w Europie e-sport zapewnia rozrywkę 23 mln widzów.

– Według naszych wskazań rynek rośnie średnio o 20 proc. rocznie. Niewątpliwie rozwój e-sportu nie jest zagrożony – ocenia ekspert.

E-sport może stać się w ciągu kilku lat konkurencją dla najpopularniejszych tradycyjnych sportów. Coraz częściej zawody transmitują telewizje. Pod koniec ubiegłego roku BAMTech kupiła prawa do e-sportowych transmisji League of Legends do 2023 roku, a wartość transakcji wyniosła co najmniej 300 mln dol. W lutym tego roku transmisję e-sportowej wersji meczu piłki nożnej po raz pierwszy pokazała też Telewizja Polska. Spotkanie obejrzało ok. 50 tys. osób. Jeszcze kilka lat temu rynek praktycznie nie istniał, dziś jego wartość globalną ocenia się na blisko 500 mln dol,

– Na wartość rynku składa się kilka elementów – przede wszystkim prawa do transmisji, wpływy z biletów, sponsoring i finansowanie typu joint venture – mówi Kostrzębski.

Rosnące zainteresowanie ze strony graczy i widzów sprawia, że w stronę e-sportu zwracają się także coraz częściej największe koncerny, niekoniecznie związane z sektorem gier czy elektroniką.

– Widać coraz większe zainteresowanie olbrzymich graczy na rynku, to np. Coca-Cola, MasterCard, Red Bull, a jest to dopiero początek – przekonuje Kostrzębski. – Zainteresowanie tych największych firm i koncernów mediowych sprawia, że rynek będzie rósł.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego

Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska​ proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.

Handel

Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.

Nauka

Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej​ odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.