Mówi: | Paweł Wujec |
Funkcja: | dyrektor segmentu Internet |
Firma: | Agora SA |
Sukces mediów w internecie możliwy tylko dzięki ich obecności również w wersji mobilnej
Mimo wciąż dużej popularności telewizji to media internetowe w najbliższych latach będą wyznaczać trendy w branży reklamowej. Kluczem do sukcesu jest wieloplatformowe budowanie mediów, czyli tworzenie równolegle wielu wersji, m.in. na urządzenia mobilne. Ze względu na rosnącą popularność smartfonów ten segment reklamy będzie coraz ważniejszy. Jak dotąd największe pieniądze reklamodawcy zarabiają jednak na wersjach przeglądanych na komputerach.
– Media internetowe mają ogromną przyszłość. Okażą się ważniejsze niż telewizja i będą jednym z najważniejszych driverów ekonomii internetu jeszcze przez wiele lat – prognozuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Wujec, dyrektor segmentu Internet w Agora SA. – Pytanie o ich przyszłość, to tak jakby ktoś na początku XX wieku zapytał: „Czy samochód ma przyszłość? Przecież koń ma wiele zalet”.
Media internetowe będą dopasowywać się do potrzeb odbiorców. Największe zapotrzebowanie jest na treści rozrywkowe, lifestyle’owe, informacje oraz bardziej specjalistyczne dziedziny, jak biznes.
– Jest taka teza, że na światowym rynku będzie kilka globalnych platform mediowych: Facebook, Google, YouTube i nic innego. Ja w to jednak nie wierzę. Każda z tych platform tworzy wokół siebie ekosystemy, w których jest miejsce dla wielu różnych graczy, i lokalnych, i międzynarodowych – mówi ekspert.
Do korzystania z sieci nikogo dziś zachęcać nie trzeba. Wielu użytkowników od tego zaczyna i na tym kończy dzień.
– Zwłaszcza dla ludzi młodych internet to naturalne medium pierwszego wyboru. Pojedyncze medium oczywiście musi przyciągać uwagę widza, użytkownika, czytelnika różnymi metodami. To jest walka o czytelnika – mówi Wujec.
Kluczem do sukcesu jest budowanie medium na wielu platformach, ponieważ dziś wielu użytkowników przenosi się na urządzenia mobilne. O rosnącym znaczeniu tego segmentu decyduje coraz większa popularność smartfonów.
– Smartfonów już nikt dzisiaj nie używa tylko do dzwonienia – podkreśla Wujec. – To malutki komputer, który jest spersonalizowany i który mamy zawsze ze sobą, co tworzy mnóstwo nowych możliwości. Tablety chwilowo nie mają najlepszej passy, choć wydawało się, że mogą zastąpić desktop.
Znaczenie segmentu mobile rośnie również dla reklamodawców, chociaż pozycja internetu jest na razie niezagrożona.
– O ile uwaga użytkownika skupia się na komórce, o tyle pieniądze reklamowe z kilkoma wyjątkami, takimi jak Facebook, jednak głównie zarabia się na komputerze – podsumowuje Paweł Wujec.
Zarabia i wydaje. Według domu mediowego Starlink wydatki na reklamę internetową w 2014 r. przekroczyły 1,6 mld zł. W ciągu roku wzrosły o 6,4 proc. i stanowią już 22 proc. ogółu wydatków reklamowych w Polsce. Najpopularniejsza jest reklama wideo, która w ubiegłym roku wzrosła o 21 proc. Display wzrósł o 3 proc., ale w kanale mobilnym zanotował ponad 60-proc. wzrost.
Czytaj także
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
- 2024-08-28: Listopadowe wybory w USA mogą się przełożyć na dalszy przebieg wojny w Ukrainie. Możliwy też wpływ na kampanię prezydencką w Polsce
- 2024-08-12: Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
- 2024-07-11: Świadomość społeczna na temat ryzyka publikowania wizerunków dzieci w internecie nadal bardzo niska. UODO apeluje o ostrożność
- 2024-07-17: Luna: Moda jest fajnym sposobem na wyrażenie siebie. Ja albo się za nią chowam, albo coś manifestuję swoim ubiorem
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
- 2024-07-23: Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji
- 2024-06-17: Połowa Polaków nie potrafi odróżnić oryginalnego produktu od podróbki. Sklepy internetowe wdrożyły technologie blokujące nieautentyczne towary
- 2024-07-19: Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć
- 2024-06-12: Katarzyna Dowbor: Uwielbiam remonty. Gdybym nie była dziennikarką, to zostałabym scenografką albo architektem wnętrz
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.
Transport
Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania
Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.