Mówi: | Jakub Turowski, dyrektor ds. polityki publicznej Facebook w Polsce Robert Bednarski, szef Facebooka na region Europy Środkowo-Wschodniej |
Tylko co dziesiąta firma korzysta z przynajmniej dwóch mediów społecznościowych. Polska na przedostatnim miejscu w UE
Aktualizacja 2016-03-25 14:45
Z danych Komisji Europejskiej wynika, że w Polsce 8 proc. firm jest obecnych w co najmniej dwóch social media. W porównaniu z 2014 rokiem to wzrost, ale niewielki. Wynik ten daje Polsce przedostatnie miejsce w UE. Średnia dla 28 państw to 18 proc. Eksperci podkreślają, że cyfrowy potencjał nie jest przez firmy w pełni wykorzystywany. Zmiana w tym zakresie będzie napędzać biznes.
– Ze wszystkich statystyk paneuropejskich wynika, że wykorzystanie potencjału cyfrowego ciągle nie jest optymalne i ciągle można zrobić więcej niż teraz – mówi agencji Newseria Jakub Turowski, dyrektor ds. polityki publicznej Facebook w Polsce. – Aktywność Facebooka pozwala na rozwój setek tysięcy lokalnych małych i średnich firm w naszym kraju. Mamy już przykłady firm, które zdołały z sukcesem wykorzystać ten potencjał.
Jak podkreśla, są dwa warunki konieczne do tego, by jego wykorzystanie było możliwe. Po pierwsze, walka z wykluczeniem cyfrowym firm. Dane Komisji Europejskiej plasują nas na przedostatnim miejscu w UE pod względem obecności firm w interencie i mediach społecznościowych.
– Wiele firm nie korzysta z internetu, z Facebooka, nie zdając sobie sprawy z tego, ile wartości dodanej to może przynieść – podkreśla Turowski. – Po drugie, dobry biznes w świecie cyfrowym to są też dobre regulacje, które nie będą hamowały rozwoju innowacyjności, tylko będą umożliwiały szybszy rozwój, które będą walczyły z istniejącymi jeszcze od czasu do czasu granicami.
Podaje przykład jednej z firm odzieżowych Szyjemy Sukienki, która zaczynała od fanpage’u na Facebooku, a dziś zatrudnia osiem osób, prowadzi ogólnopolską sprzedaż i przymierza się do wejścia na rynki zagraniczne.
Facebook daje przede wszystkim duży zasięg. Jak wynika z raportu firmy Gemius, w Polsce korzysta z niego ok. 20 mln osób, czyli 80 proc. internautów. Największą popularnością serwis cieszy się wśród osób w przedziałach wiekowych 25–34 lata oraz 15–24 lata. Zdecydowana większość użytkowników śledzi fanpage co najmniej jednej firmy. Facebook rozwija również narzędzia dla firm, które umożliwią im m.in. dotarcie do klientów i skuteczną komunikację z nimi.
– To dlatego otworzyliśmy biuro w Warszawie. Przez cały rok będziemy rozwijać szereg programów edukacyjnych, które są kierowane w sposób bardzo bezpośredni do małych i średnich przedsiębiorstw tak, aby one wiedziały, jak ten potencjał wykorzystywać – podkreśla Turowski.
Jak jednak zaznacza szef Facebooka na region Europy Środkowo-Wschodniej Robert Bednarski, oferta serwisu jest kierowana również do największych podmiotów.
– Staramy się zawsze budować naszą komunikację i cały wachlarz narzędzi wokół jasno sprecyzowanych celów biznesowych każdego przedsiębiorcy zarówno małego, jak i dużego. To jest swego rodzaju demokratyzacja marketingu. Dopasowujemy rozwiązania w zależności od tego, czy mamy do czynienia z budowaniem sprzedaży online przez sklepy internetowe, czy z realizacją celów w obszarze budowania świadomości marki – wyjaśnia Bednarski.
Co istotne, firmy mają także możliwość zmierzenia efektów, jakie zastosowanie danych narzędzi przyniosło.
Facebook mocno stawia na komunikację wizualną i wykorzystanie wideo.
– Widzimy bardzo duże zainteresowanie szerokiej grupy dużych brandów, dużych przedsiębiorców, którzy wykorzystują już dzisiaj nas jako komplementarną platformę dla swoich działań w telewizji. To się bardzo szybko zmienia i faktycznie komunikacja wizualna zaczyna dominować również na Facebooku – podkreśla Bednarski.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-03-05: Uzależnienie od ekranów i gier dotyczy nawet małych dzieci. Profilaktyka potrzebna jest już od najmłodszych lat
- 2024-03-27: Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia
- 2024-02-21: Anonimowość w internecie motywowana jest nie tylko chęcią trollowania. Dla niektórych to bezpieczna przestrzeń do wyrażenia siebie
- 2024-03-01: Agenci sztucznej inteligencji pomogą osobom z niepełnosprawnościami korzystać z internetu. Zastosowanie rozwiązania może być jednak dużo szersze
- 2024-02-07: Monika Richardson: Jeżeli miałabym wracać do telewizji, to tylko do mediów publicznych. W TVP panuje jednak większy chaos, niż zakładałam, i brakuje strategii wprowadzania zmian
- 2024-01-15: Influencerzy mogą wpływać na decyzje wyborców, ale i taktykę partii. Ich obecność w dyskursie zmusza tradycyjne media do radykalizacji
- 2023-12-20: Medyczne fake newsy rozprzestrzeniają się jak choroby zakaźne: szybko i łatwo. Najbardziej podatni są ludzie młodzi
- 2023-11-20: W mózgach samotników zanika granica między realnymi osobami a postaciami z seriali czy książek. Taka relacja daje im poczucie przynależności
- 2023-10-12: Oznaczenie produktu jako wegański może zniechęcać konsumentów. Rezygnacja z etykiet pierwszym krokiem do zmiany nawyków żywieniowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.