Newsy

Tylko co dziesiąta firma korzysta z przynajmniej dwóch mediów społecznościowych. Polska na przedostatnim miejscu w UE

2016-03-25  |  06:45
Mówi:Jakub Turowski, dyrektor ds. polityki publicznej Facebook w Polsce

Robert Bednarski, szef Facebooka na region Europy Środkowo-Wschodniej

  • MP4
  • Aktualizacja 2016-03-25 14:45

    Z danych Komisji Europejskiej wynika, że w Polsce 8 proc. firm jest obecnych w co najmniej dwóch social media. W porównaniu z 2014 rokiem to wzrost, ale niewielki. Wynik ten daje Polsce przedostatnie miejsce w UE. Średnia dla 28 państw to 18 proc. Eksperci podkreślają, że cyfrowy potencjał nie jest przez firmy w pełni wykorzystywany. Zmiana w tym zakresie będzie napędzać biznes. 

    Ze wszystkich statystyk paneuropejskich wynika, że wykorzystanie potencjału cyfrowego ciągle nie jest optymalne i ciągle można zrobić więcej niż teraz – mówi agencji Newseria Jakub Turowski, dyrektor ds. polityki publicznej Facebook w Polsce. – Aktywność Facebooka pozwala na rozwój setek tysięcy lokalnych małych i średnich firm w naszym kraju. Mamy już przykłady firm, które zdołały z sukcesem wykorzystać ten potencjał.

    Jak podkreśla, są dwa warunki konieczne do tego, by jego wykorzystanie było możliwe. Po pierwsze, walka z wykluczeniem cyfrowym firm. Dane Komisji Europejskiej plasują nas na przedostatnim miejscu w UE pod względem obecności firm w interencie i mediach społecznościowych.

    Wiele firm nie korzysta z internetu, z Facebooka, nie zdając sobie sprawy z tego, ile wartości dodanej to może przynieść – podkreśla Turowski. – Po drugie, dobry biznes w świecie cyfrowym to są też dobre regulacje, które nie będą hamowały rozwoju innowacyjności, tylko będą umożliwiały szybszy rozwój, które będą walczyły z istniejącymi jeszcze od czasu do czasu granicami.

    Podaje przykład jednej z firm odzieżowych Szyjemy Sukienki, która zaczynała od fanpage’u na Facebooku, a dziś zatrudnia osiem osób, prowadzi ogólnopolską sprzedaż i przymierza się do wejścia na rynki zagraniczne.

    Facebook daje przede wszystkim duży zasięg. Jak wynika z raportu firmy Gemius, w Polsce korzysta z niego ok. 20 mln osób, czyli 80 proc. internautów. Największą popularnością serwis cieszy się wśród osób w przedziałach wiekowych 25–34 lata oraz 15–24 lata. Zdecydowana większość użytkowników śledzi fanpage co najmniej jednej firmy. Facebook rozwija również narzędzia dla firm, które umożliwią im m.in. dotarcie do klientów i skuteczną komunikację z nimi.

    To dlatego otworzyliśmy biuro w Warszawie. Przez cały rok będziemy rozwijać szereg programów edukacyjnych, które są kierowane w sposób bardzo bezpośredni do małych i średnich przedsiębiorstw tak, aby one wiedziały, jak ten potencjał wykorzystywać – podkreśla Turowski.

    Jak jednak zaznacza szef Facebooka na region Europy Środkowo-Wschodniej Robert Bednarski, oferta serwisu jest kierowana również do największych podmiotów.

    Staramy się zawsze budować naszą komunikację i cały wachlarz narzędzi wokół jasno sprecyzowanych celów biznesowych każdego przedsiębiorcy zarówno małego, jak i dużego. To jest swego rodzaju demokratyzacja marketingu. Dopasowujemy rozwiązania w zależności od tego, czy mamy do czynienia z budowaniem sprzedaży online przez sklepy internetowe, czy z realizacją celów w obszarze budowania świadomości marki – wyjaśnia Bednarski.

    Co istotne, firmy mają także możliwość zmierzenia efektów, jakie zastosowanie danych narzędzi przyniosło.

    Facebook mocno stawia na komunikację wizualną i wykorzystanie wideo.  

    Widzimy bardzo duże zainteresowanie szerokiej grupy dużych brandów, dużych przedsiębiorców, którzy wykorzystują już dzisiaj nas jako komplementarną platformę dla swoich działań w telewizji. To się bardzo szybko zmienia i faktycznie komunikacja wizualna zaczyna dominować również na Facebooku – podkreśla Bednarski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.