Mówi: | Piotr Baczyński |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Immersion |
Wirtualna rzeczywistość wkracza na rynek reklamy. Duże zmiany spodziewane w przyszłym roku
Wirtualna rzeczywistość zyskała na znaczeniu wraz z głośnym ostatnio zakupem za 2 mld dolarów firmy Oculus przez Facebooka. Nowa komunikacja z klientem przy wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości ma przypominać rewolucję technologiczną, jaka miała miejsce na rynku telefonii komórkowej podczas wprowadzaniu smartfonów.
– Nagle się okazało, że ten temat, który wcześniej był interesujący głównie dla graczy komputerowych, staje się teraz tematem mainstreamowym. Sieć hoteli Marriott, Lexus i Bentley wchodzą w tę technologię. Spodziewamy się, że prawdziwy boom wirtualnej rzeczywistości jest jednak przed nami i rozpocznie się dopiero w 2016 roku – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Baczyński, prezes firmy Immersion.
Jego zdaniem sytuacja ta będzie porównywalna do startu pierwszych smartfonów albo nawet do początku internetu.
– Nagle pojawi się nowa platforma komunikacyjna. Pozwoli ona na przekazywanie informacji w nowy sposób, na pokazywanie przedmiotów w ich realnej skali, lokalizacji podobnych do tego, jak są odczuwane w rzeczywistości. I to jest ogromne spektrum możliwości dla każdej branży: od sprzedawców butów poprzez turystykę, hotelarstwo, aż po samochody czy nieruchomości – dodaje.
Baczyński uważa, że wraz z popularyzacją tego rozwiązania firmy będą musiały dostosować swoją komunikację, podobnie jak było z mediami społecznościowymi.
– Po raz pierwszy od lat 60., czyli od rozwoju telewizji, przestajemy odbierać świat przez płaskie ekrany. Zaczynamy wchodzić w środek, w ten świat, który jest za ekranem. To nowy kanał, za pomocą którego możemy dotrzeć do klientów. I tylko od innowacyjności i pomysłowości firmy zależy to, na ile skutecznie wykorzystają tę nową platformą – uważa prezes Immersion.
Według niego obecnie firmy w Polsce skupiają się na rozwiązaniach, które pozwolą im w ciekawy i innowacyjny sposób zaprezentować produkty. Obecnie stosowana przez firmy wirtualna rzeczywistość pozwala na przykład użytkownikowi wejść do środka samochodu, zobaczyć, jak wygląda deska rozdzielcza, jak wyglądają szczegóły. Pozwalają także na zmianę elementów wystroju wnętrz w czasie rzeczywistym.
– Podobny trend pojawia się teraz w nieruchomościach, dlatego że wirtualna rzeczywistość pozwala na bardzo realistyczne odczucie tej przestrzeni, w której możemy się znaleźć. Możemy zobaczyć mieszkanie, które chcielibyśmy kupić na długo zanim zostanie ono zbudowane, możemy wejść do środka, rozejrzeć się, zmieniać wystrój czy przestawiać meble – mówi prezes.
Baczyński dodaje, że również w takich branżach jak turystyka czy medycyna już obecne rozwiązania dotyczące wirtualnej rzeczywistości sprawdzają się lub będą mogły się sprawdzić. Wśród firm, które oferują odpowiednią technologię, jest m.in. Oculus i Samsung.
Czytaj także
- 2025-02-12: Jakub Rzeźniczak: Chciałbym wrócić do piłki nożnej. Teraz jednak widzę siebie już nie na boisku, ale na szczeblach zarządzających
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-12-10: Katarzyna Ankudowicz: Jak ludzie odbiorą moje rolki, to jest ich sprawa. Muszę stawić czoło krytyce
- 2024-12-18: Piotr Szwedes: Teraz znowu zrobił się trend na brzydotę. Pokazujemy coś brudnego, siebie bez makijażu, że jesteśmy tacy prawdziwi
- 2024-08-12: Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.