Mówi: | Krzysztof Ślęczka |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Accenture w Polsce |
Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.
W 18. edycji raportu „Accenture Life Trends”, w którym od lat ukazywany jest obraz zachowań i postaw ludzi wobec otaczającego ich świata, w tym biznesu, technologii i zmian społecznych, zdefiniowano pięć trendów na 2025 rok. Pierwszym z nich jest opisany koszt niepewności.
– Sztuczna inteligencja, a w szczególności generatywna sztuczna inteligencja zaciera granice między tym, co rzeczywiste, a tym, co sztuczne. 60 proc. osób podaje w wątpliwość jakość treści, które widzą w internecie. To może wpływać na zaufanie do marki i jej postrzeganie, czyli w jaki sposób wizerunek firmy będzie reprezentowany w internecie. Pytania o autentyczność zdjęć produktów czy ogólnie dostępnych treści już nie są niczym rzadkim. Jest to niechlubna powszechność. Dla przykładu w 2022 roku firma TripAdvisor zidentyfikowała ponad 1,3 mln fałszywych opinii i recenzji na swoim serwisie. To pokazuje skalę problemu, z jakim możemy mieć do czynienia w przyszłości. Jako konsumenci będziemy musieli sami oceniać, czy to, co widzimy w internecie, jest prawdziwe, czy też zostało poddane jakiejś modyfikacji albo jest całkowicie wytworem sztucznej inteligencji. To, czy jesteśmy w stanie temu zaufać, będzie zależało tylko od nas – mówi agencji Newseria Krzysztof Ślęczka, dyrektor zarządzający Accenture w Polsce.
Choć oszustwa w sprzedaży towarów i usług za pośrednictwem sieci nie są same w sobie niczym nowym, to generatywna sztuczna inteligencja wynosi możliwości z tym związane na zupełnie nowy poziom. Jest to wyzwaniem nie tylko dla biznesu, ale też prawodawców, których zadaniem jest efektywna regulacja wykorzystania takich narzędzi i niejako moderowanie tego, co się dzieje w świecie online.
Z raportu „Accenture Life Trends” wynika, że 52 proc. respondentów widziało fałszywe wiadomości lub artykuły, 39 proc. spotkało się z fałszywymi recenzjami, a jedna trzecia badanych padła ofiarą ataków typu deep fake lub oszustw mających na celu wyłudzenie danych osobowych lub pieniędzy. Zdaniem ekspertów wyzwaniem będzie teraz odbudowywanie zaufania. Z tym wiążą się potrzeby inwestycyjne – chodzi o modernizację procesów moderowania treści, aby sprostać napływowi treści szkodliwych. Ponadto marki muszą opracować i przekazać klientom jasne metody weryfikacji autentyczności swoich produktów, aby podjęcie decyzji zakupowej nie wymagało od konsumentów wyszukiwania informacji czy dłuższej analizy.
– Drugi trend to rodzicielski dylemat, czyli to, w jaki sposób budować zdrową relację między technologią a młodym społeczeństwem, kolejnym pokoleniem. Trzeci trend to gospodarka tu i teraz, mówiący o oczekiwaniach konsumentów i klientów, o tym, że chcą brać życie w swoje ręce, ale jednocześnie oczekują rezultatów natychmiastowych. Czwarty trend, który identyfikujemy w naszym raporcie, dotyczy jakości pracy, czyli tego, w jaki sposób technologia oraz generatywna sztuczna inteligencja w szczególności, wpływa na jakość pracy, na sposób, w jaki jest ona wykonywana, ale również odbierana przez pracowników – wymienia Krzysztof Ślęczka.
Wraz z rozwojem w firmach narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, służących m.in. do tworzenia treści, obrazów i wideo, pracownicy coraz częściej mierzą się ze zjawiskiem stresu technologicznego. To stan, w którym pracownik może odczuwać dezorientację, przytłoczenie informacyjne i stres związany z nowymi umiejętnościami trudnymi do opanowania. Wprawdzie coraz więcej osób dostrzega pozytywne strony wdrażania genAI, takie jak zwiększenie produktywności (44 proc.) i poprawa jakości pracy (38 proc.), ale 60 proc. pracowników wciąż obawia się tego procesu i związanego z nim stresu.
– Generatywna sztuczna inteligencja powinna być wdrażana z myślą o pracownikach, a według naszego badania 75 proc. firm nie ma strategii jej wdrażania. W związku z tym wszelkie działania, które podejmują, mogą być albo ad hocowe, albo nieprzemyślane i niestawiające pracownika w centrum procesu zmiany. Ankietowani pracownicy deklarują, że sztuczna inteligencja podnosi wydajność i jakość, ale jednocześnie komunikują wzrost niepewności zatrudnienia. Więc rolą pracodawców, menedżerów, liderów będzie takie wdrożenie sztucznej inteligencji w organizacji, które sprawi, że pracownicy będą czuli się z nią komfortowo – ocenia dyrektor zarządzający Accenture w Polsce.
Umiejętne wykorzystywanie innowacji do ułatwiania sobie pracy to jeden z elementów budowania zdrowych relacji z technologią. Obecnie jednym z wyzwań dla użytkowników cyfrowych narzędzi jest ograniczanie czasu spędzanego w świecie online. Tę kwestię porusza piąty ze wskazanych w raporcie Accenture trendów na 2025 rok – powrót do autentycznych doświadczeń. Już dziś dwie trzecie milenialsów i przedstawicieli pokolenia Z przyznaje, że spędza w internecie więcej czasu, niż by chciało, a eksperci wskazują na szereg negatywnych skutków nadmiernego scrollowania. Pojawiają się już nawet pierwsze inicjatywy mające na celu systemowe ograniczenie dostępu nieletniej młodzieży do internetu. Ten trend może mieć wpływ na komunikację marek, które wykorzystują media społecznościowe jako główny kanał przekazu. Jednocześnie eksperci podkreślają, że szukanie równowagi między życiem online i offline będzie coraz silniejszą potrzebą.
– Ten trend wynika głównie ze zmęczenia życiem online. Żyjemy w świecie cyfrowym od rana do wieczora, od momentu wstania, kiedy sięgamy po komórkę, poprzez pracę kilka godzin dziennie przed komputerem, aż do momentu, kiedy zamykamy laptop i odblokowujemy smartfon w drodze do domu – mówi Krzysztof Ślęczka. – Jednak warto zwrócić uwagę, że blisko 40 proc. ankietowanych najlepsze doznania z minionego tygodnia przypisało doświadczeniom w świecie offline, a tylko 15 proc. – doświadczeniom ze świata cyfrowego. Podsumowując raport, można powiedzieć, że w 2025 roku będziemy się przede wszystkim skupiać na poszukiwaniu równowagi między tym, co cyfrowe, a tym, co rzeczywiste.
Czytaj także
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-12: Wdrażanie GenAI może oznaczać nasilenie stresu wśród pracowników. Firmy potrzebują odpowiedniej strategii komunikacyjnej
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-27: Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
- 2024-12-10: Katarzyna Ankudowicz: Jak ludzie odbiorą moje rolki, to jest ich sprawa. Muszę stawić czoło krytyce
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.