Mówi: | Krzysztof Ślęczka |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Accenture w Polsce |
Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.
W 18. edycji raportu „Accenture Life Trends”, w którym od lat ukazywany jest obraz zachowań i postaw ludzi wobec otaczającego ich świata, w tym biznesu, technologii i zmian społecznych, zdefiniowano pięć trendów na 2025 rok. Pierwszym z nich jest opisany koszt niepewności.
– Sztuczna inteligencja, a w szczególności generatywna sztuczna inteligencja zaciera granice między tym, co rzeczywiste, a tym, co sztuczne. 60 proc. osób podaje w wątpliwość jakość treści, które widzą w internecie. To może wpływać na zaufanie do marki i jej postrzeganie, czyli w jaki sposób wizerunek firmy będzie reprezentowany w internecie. Pytania o autentyczność zdjęć produktów czy ogólnie dostępnych treści już nie są niczym rzadkim. Jest to niechlubna powszechność. Dla przykładu w 2022 roku firma TripAdvisor zidentyfikowała ponad 1,3 mln fałszywych opinii i recenzji na swoim serwisie. To pokazuje skalę problemu, z jakim możemy mieć do czynienia w przyszłości. Jako konsumenci będziemy musieli sami oceniać, czy to, co widzimy w internecie, jest prawdziwe, czy też zostało poddane jakiejś modyfikacji albo jest całkowicie wytworem sztucznej inteligencji. To, czy jesteśmy w stanie temu zaufać, będzie zależało tylko od nas – mówi agencji Newseria Krzysztof Ślęczka, dyrektor zarządzający Accenture w Polsce.
Choć oszustwa w sprzedaży towarów i usług za pośrednictwem sieci nie są same w sobie niczym nowym, to generatywna sztuczna inteligencja wynosi możliwości z tym związane na zupełnie nowy poziom. Jest to wyzwaniem nie tylko dla biznesu, ale też prawodawców, których zadaniem jest efektywna regulacja wykorzystania takich narzędzi i niejako moderowanie tego, co się dzieje w świecie online.
Z raportu „Accenture Life Trends” wynika, że 52 proc. respondentów widziało fałszywe wiadomości lub artykuły, 39 proc. spotkało się z fałszywymi recenzjami, a jedna trzecia badanych padła ofiarą ataków typu deep fake lub oszustw mających na celu wyłudzenie danych osobowych lub pieniędzy. Zdaniem ekspertów wyzwaniem będzie teraz odbudowywanie zaufania. Z tym wiążą się potrzeby inwestycyjne – chodzi o modernizację procesów moderowania treści, aby sprostać napływowi treści szkodliwych. Ponadto marki muszą opracować i przekazać klientom jasne metody weryfikacji autentyczności swoich produktów, aby podjęcie decyzji zakupowej nie wymagało od konsumentów wyszukiwania informacji czy dłuższej analizy.
– Drugi trend to rodzicielski dylemat, czyli to, w jaki sposób budować zdrową relację między technologią a młodym społeczeństwem, kolejnym pokoleniem. Trzeci trend to gospodarka tu i teraz, mówiący o oczekiwaniach konsumentów i klientów, o tym, że chcą brać życie w swoje ręce, ale jednocześnie oczekują rezultatów natychmiastowych. Czwarty trend, który identyfikujemy w naszym raporcie, dotyczy jakości pracy, czyli tego, w jaki sposób technologia oraz generatywna sztuczna inteligencja w szczególności, wpływa na jakość pracy, na sposób, w jaki jest ona wykonywana, ale również odbierana przez pracowników – wymienia Krzysztof Ślęczka.
Wraz z rozwojem w firmach narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, służących m.in. do tworzenia treści, obrazów i wideo, pracownicy coraz częściej mierzą się ze zjawiskiem stresu technologicznego. To stan, w którym pracownik może odczuwać dezorientację, przytłoczenie informacyjne i stres związany z nowymi umiejętnościami trudnymi do opanowania. Wprawdzie coraz więcej osób dostrzega pozytywne strony wdrażania genAI, takie jak zwiększenie produktywności (44 proc.) i poprawa jakości pracy (38 proc.), ale 60 proc. pracowników wciąż obawia się tego procesu i związanego z nim stresu.
– Generatywna sztuczna inteligencja powinna być wdrażana z myślą o pracownikach, a według naszego badania 75 proc. firm nie ma strategii jej wdrażania. W związku z tym wszelkie działania, które podejmują, mogą być albo ad hocowe, albo nieprzemyślane i niestawiające pracownika w centrum procesu zmiany. Ankietowani pracownicy deklarują, że sztuczna inteligencja podnosi wydajność i jakość, ale jednocześnie komunikują wzrost niepewności zatrudnienia. Więc rolą pracodawców, menedżerów, liderów będzie takie wdrożenie sztucznej inteligencji w organizacji, które sprawi, że pracownicy będą czuli się z nią komfortowo – ocenia dyrektor zarządzający Accenture w Polsce.
Umiejętne wykorzystywanie innowacji do ułatwiania sobie pracy to jeden z elementów budowania zdrowych relacji z technologią. Obecnie jednym z wyzwań dla użytkowników cyfrowych narzędzi jest ograniczanie czasu spędzanego w świecie online. Tę kwestię porusza piąty ze wskazanych w raporcie Accenture trendów na 2025 rok – powrót do autentycznych doświadczeń. Już dziś dwie trzecie milenialsów i przedstawicieli pokolenia Z przyznaje, że spędza w internecie więcej czasu, niż by chciało, a eksperci wskazują na szereg negatywnych skutków nadmiernego scrollowania. Pojawiają się już nawet pierwsze inicjatywy mające na celu systemowe ograniczenie dostępu nieletniej młodzieży do internetu. Ten trend może mieć wpływ na komunikację marek, które wykorzystują media społecznościowe jako główny kanał przekazu. Jednocześnie eksperci podkreślają, że szukanie równowagi między życiem online i offline będzie coraz silniejszą potrzebą.
– Ten trend wynika głównie ze zmęczenia życiem online. Żyjemy w świecie cyfrowym od rana do wieczora, od momentu wstania, kiedy sięgamy po komórkę, poprzez pracę kilka godzin dziennie przed komputerem, aż do momentu, kiedy zamykamy laptop i odblokowujemy smartfon w drodze do domu – mówi Krzysztof Ślęczka. – Jednak warto zwrócić uwagę, że blisko 40 proc. ankietowanych najlepsze doznania z minionego tygodnia przypisało doświadczeniom w świecie offline, a tylko 15 proc. – doświadczeniom ze świata cyfrowego. Podsumowując raport, można powiedzieć, że w 2025 roku będziemy się przede wszystkim skupiać na poszukiwaniu równowagi między tym, co cyfrowe, a tym, co rzeczywiste.
Czytaj także
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-12: Wdrażanie GenAI może oznaczać nasilenie stresu wśród pracowników. Firmy potrzebują odpowiedniej strategii komunikacyjnej
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-27: Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
- 2024-12-10: Katarzyna Ankudowicz: Jak ludzie odbiorą moje rolki, to jest ich sprawa. Muszę stawić czoło krytyce
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-12-18: Piotr Szwedes: Teraz znowu zrobił się trend na brzydotę. Pokazujemy coś brudnego, siebie bez makijażu, że jesteśmy tacy prawdziwi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele
Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.
Konsument
Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.
Konsument
Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
Pandemia, wojna w Ukrainie i najwyższa od kilkudziesięciu lat inflacja – wszystkie te kryzysy, które wydarzyły się w ciągu niespełna pięciu lat, nadszarpnęły oszczędności Polaków i wielu z nich skłoniły do zastanowienia się nad swoją przyszłością finansową i jej zabezpieczeniem. Wciąż jednak na tle innych krajów UE poduszka finansowa Polaków jest skromna. Według Doroty Sierakowskiej, analityczki rynków surowcowych, przedsiębiorczyni i inwestorki, przełom roku to dobry moment na podjęcie planów finansowych, a najważniejszą zasadą inwestycji, chroniącą przed kryzysami, powinno być zróżnicowanie portfela.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.