Mówi: | Artur Milczarczyk, product manager, Hyundai Motor Poland Stanisław Dojs, PR manager, Hyundai Motor Poland |
SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
Na polskich i europejskich drogach królują SUV-y. W kwartale br. stanowiły już 60 proc. nowych rejestracji w Polsce. Latem w sprzedaży pojawi się nietypowa odmiana SUV-a: siedmioosobowy elektryczny Hyundai IONIQ 9. Marka zapewnia, że to pokaz jej możliwości technologicznych.
– Dzisiaj definicja SUV-a jest bardzo szeroka, tak naprawdę IONIQ 9 to jest nasz największy model, ewidentnie ma nadwozie typu SUV, ponieważ to jest samochód, który jest podwyższony, zapewnia nam dobrą widoczność, a także łatwe wsiadanie i ma odpowiednio dużą ilość miejsca wewnątrz. Wygląd IONIQ 9 nie jest typowy i to jest zamierzony efekt, dlatego że mamy tu umiejętne połączenie opływowych kształtów nadwozia, bardzo aerodynamicznego, z charakterystyczną stylistyką dla Hyundaia. To m.in. piksele, które widzimy z przodu i z tyłu nadwozia – mówi agencji Newseria Artur Milczarczyk, product manager w Hyundai Motor Poland.
SUV-y to dziś najchętniej kupowane auta, znacznie wyprzedzają sedany czy hatchbacki. Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że w 2024 roku SUV-y stanowiły ponad połowę wszystkich nowych rejestracji samochodów osobowych w Polsce, a w I kwartale – już 60 proc. Obejmuje to różne wielkości SUV-ów, przy czym segment tych największych, bardziej luksusowych (E SUV) odpowiada za 3,8 proc. nowych rejestracji. Wkrótce w sprzedaży w Polsce pojawi się nowy model tego segmentu, czyli w pełni elektryczny Hyundai IONIQ 9, największy i zdecydowanie najbardziej luksusowy model marki. W Korei, gdzie jest już dostępny, samochód określany jest jako salon na kołach.
– Nie jest to samochód dla każdego, raczej oferta dla wyższej kadry menedżerskiej czy rodzin. Będzie na pewno sięgał tam, gdzie obecnie są samochody z segmentu premium, te duże, mocne i bardzo luksusowe SUV-y – ocenia Stanisław Dojs, PR manager Hyundai Motor Poland. – Zakładam, że będzie to uzupełnienie oferty, a nie jej trzon. IONIQ 9 nie będzie najpopularniejszym samochodem w naszej gamie, ale jednocześnie pokazuje, co marka potrafi. Jest to największy flagowy SUV o ogromnej mocy, w tej najmocniejszej wersji ponad 400 koni mechanicznych, długi na ponad 5 m, komfortowo pomieści sześć lub siedem osób, w zależności od wersji.
IONIQ 9 ma zasięg do 620 km na jednym ładowaniu, przy zużyciu energii wynoszącym 19,4 Wh/100 km. Charakteryzuje się niskim współczynnikiem oporu powietrza, co przy elektrykach ma kluczowe znaczenie. O ile w przypadku modeli spalinowych opór czołowy tylko w 10 proc. wpływa na ich zasięg, o tyle w elektrykach – w aż 34 proc.
– Współczynnik Cd na poziomie 0,259 do tej pory był zarezerwowany dla samochodów typu limuzyna, samochodów niższych, bardziej opływowych. Typowy SUV w tym segmencie to jest raczej bliżej 0,3. Niższy współczynnik bezpośrednio wpływa na obniżenie zużycia energii – mówi Artur Milczarczyk. – Całe nadwozie zostało opracowane komputerowo i w tunelu aerodynamicznym, ale ma wiele rozwiązań powodujących, że jest jeszcze mniejszy opór powietrza, który jest kluczowy, jeżeli chodzi o zużycie energii. Mamy tu chociażby dopracowane panele, jeżeli chodzi o kształt samochodu, ale również są aktywne klapy pod zderzakiem z przodu, które się otwierają lub zamykają.
Efektywność energetyczna jest dodatkowo zwiększana przez wygładzanie i równoważenie przepływu powietrza pod nadwoziem pojazdu, a także przez zmniejszenie oporu kół i opon. Po raz pierwszy zastosowano nowy system aktywnych klap powietrza (AAF) o podwójnym ruchu. Zwiększa on efektywność aerodynamiczną poprzez umożliwienie przepływu powietrza chłodzącego układ napędowy i akumulator tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Gdy poziom chłodzenia nie jest wymagany, klapy się zamykają, aby zminimalizować opór powietrza.
– Najważniejsze, co interesuje każdego, to zasięg i czas ładowania. Mamy tu najlepszą technologię na rynku. Jest to technologia 800-woltowa, która wciąż jest bardzo rzadko stosowana na rynku, a to oznacza z punktu widzenia klienta, że ładowanie jest szybsze i efektywniejsze – podkreśla product manager w Hyundai Motor Poland.
Akumulator można uzupełnić od 10 do 80 proc. w 24 min za pomocą ładowarki o mocy 350 kW. Z kolei innowacyjne połączenie technologii 400 V i 800 V zapewnia elastyczność korzystania z różnych typów ładowarek, jeśli jedna z nich jest akurat zajęta.
Tym, co wyróżnia nowy model Hyundaia, jest szerokie zastosowanie sztucznej inteligencji. IONIQ 9 oferuje m.in. zaawansowany system planowania trasy EV, ulepszony wyświetlacz kontroli momentu obrotowego i raporty dotyczące zużycia energii. Remote Smart Parking Assist (RSPA) ułatwia parkowanie, umożliwiając zdalne manewrowanie pojazdem. Wykorzystując kamery szerokokątne i czujniki ultradźwiękowe, RSPA wykrywa dostępne miejsca parkingowe i steruje układem kierowniczym, przyspieszaniem, zwalnianiem i zmianą biegów. Dzięki Highway Driving Assist 2 samochód może samodzielnie prowadzić i zmieniać pasy, a Forward Collision-Avoidance Assist 2 zapobiega wypadkom.
Kierowcy mogą otrzymywać aktualne informacje za pośrednictwem usług Bluelink Connected Car Services, która oferuje rozpoznawanie głosu online, aktualizację warunków drogowych w czasie rzeczywistym, a także diagnostykę pojazdu.
– Wszystkie czujniki, kamery śledzą otoczenie, nawierzchnię i dobierają tryb jazdy i zachowanie zawieszenia zależnie od tego, po jakiej nawierzchni jedziemy. Samochód sam decyduje, który tryb jazdy wybrać, tak żebyśmy się czuli komfortowo – wskazuje Artur Milczarczyk. – Drugi obszar, w którym jest zastosowana sztuczna inteligencja, to sterowanie multimediami i pokładowym systemem. Komputer pokładowy rozpoznaje nasze zapytania, polecenia i dobiera odpowiedzi, tak jak robi to chociażby ChatGPT na telefonie.
Hyundai IONIQ 9 trafi do polskich salonów pod koniec sierpnia br., w wariantach sześcio- i siedmioosobowych. Jego cena wyniesie około 310 tys. zł.
– Najwyższa wersja wyposażenia oferuje już praktycznie wszystko w standardzie. Jedyne, co możemy w tym modelu zmienić, to konfigurację foteli, ponieważ w standardzie mamy siedem foteli, natomiast w drugim rzędzie możemy sobie wybrać fotele obracane. Wtedy mając sześć foteli, dwa z nich możemy obrócić tyłem do kierunku jazdy i na postoju miło spędzić czas z rodziną, np. rozgrywając partyjkę w karty – dodaje product manager w Hyundai Motor Poland.
Czytaj także
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-16: Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-03-03: Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.