Mówi: | Tomasz Turba |
Funkcja: | specjalista ds. bezpieczeństwa |
Firma: | Sekurak.pl |
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści
Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Ryzyko związane z deepfake’ami rośnie wraz z coraz większym dostępem do narzędzi sztucznej inteligencji. Dziś niemal każdy, kto ma dostęp do internetu, może stworzyć filmy lub obrazy przedstawiające sytuacje, które w rzeczywistości nigdy nie miały miejsca. Wyniki raportu Fundacji Digital Poland przygotowanego w ramach inicjatywy „Razem przeciwko dezinformacji” wskazują, że trzy czwarte ankietowanych (77 proc.) przewiduje wzrost skali tego zjawiska w ciągu nadchodzących 10 lat.
– Ryzyko w kwestii generowania deepfake’ów i bycia na nie podatnym tak naprawdę rośnie każdego dnia. Co ciekawe, z dnia na dzień te deepfaki stają się też coraz lepsze, bo jak już raz została ta technologia stworzona, to teraz nawet sztuczna inteligencja sama siebie doskonali. To powoduje, że ludzkie oko i słuch już za tym nie nadążają – mówi agencji Newseria Tomasz Turba, specjalista ds. bezpieczeństwa z serwisu Sekurak.pl. – Co gorsza, cały świat, łącznie ze światem przestępczym, skierował się w stronę mikropłatności. Czyli dzisiaj nie musimy mieć superkomputera, nie musimy mieć superusługi za 1 tys. dol. za dzień, żeby wygenerować taki materiał, tylko wystarczy model subskrypcyjny i 5 dol. miesięcznie i przestępcy takie deepfaki generują.
Portale społecznościowe są zalewane przez wygenerowane za pomocą AI filmy i nagrania przedstawiające polityków, osoby zaufania publicznego czy celebrytów wygłaszających kontrowersyjne poglądy, reklamujących fałszywe produkty czy usługi finansowe. Deepfaki są również wykorzystywane do tworzenia kompromitujących treści, które mogą powodować straty wizerunkowe czy finansowe. Zanim jednak platformy zareagują i odpowiednio je oznaczą, deepfaki stają się viralami, które docierają do milionów odbiorców.
– Na razie walka z deepfake’ami jest bardzo nierówna z tego względu, że w świecie cyberbezpieczeństwa zawsze było tak, że przestępcy wyprzedzali wszelkie mechanizmy obrony. Tutaj przestępcy nie muszą już być pierwsi, tylko muszą być dokładniejsi w tworzeniu – mówi Tomasz Turba. – Kluczową rolę powinna odgrywać nasza czujność, bo jak patrzymy na jakiś materiał wideo czy czytamy jakiegoś newsa, to często nie jesteśmy już w stanie dojrzeć, czy to jest wygenerowane przez człowieka, na przykład zdjęcie przez fotografa, czy jednak przez sztuczną inteligencję.
Co ciekawe, mogą nas w tym wspierać również narzędzia oparte na sztucznej inteligencji.
– Z jednej strony rozwija się gałąź przestępcza AI z deepfake’ami, ale z drugiej strony mamy coraz więcej narzędzi do ich detekcji. Tam, gdzie ludzka percepcja już nie daje rady, to wtedy komputer AI wychwyci, że ten obraz jest za doskonały albo czegoś brakuje. I wtedy powie nam: hola, hola, nie wchodź tam, bo tam jest deepfake – mówi specjalista ds. bezpieczeństwa. – My w dalszym ciągu musimy się szkolić odnośnie do zagrożeń w internecie. I my możemy wykorzystać te narzędzia, ale one mają skończoną moc obliczeniową i tam nic się nie dzieje, a przestępca może być coraz bardziej dokładny w tworzeniu czy toz lepszym oświetleniem materiału itd.
Jak podkreśla, taka świadomość będzie skuteczniejsza niż zakazy czy kontrola treści, bo o to w świecie mediów społecznościowych jest bardzo trudno.
– Musielibyśmy wprowadzić pełną kontrolę internetu na to, co kto ogląda, wtedy moglibyśmy to kontrolować. Ale to jest Korea Północna w internecie, a nie wiem, czy państwo pamiętacie, ale była walka w sprawie ACTA, że nie będzie cenzury w internecie, więc na pewno to też nie jest właściwa droga – mówi Tomasz Turba.
Jego zdaniem jest jednak pewien sposób na to, by skutecznie walczyć z deepfake’ami. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków. 2024” wynika, że 86 proc. ankietowanych zgadza się z opinią, że wszystkie informacje wygenerowane przez AI powinny być wyraźnie oznaczane.
– Wystarczyłoby każdy portal społecznościowy oprogramować tak, żeby te wszystkie materiały, które użytkownik widzi podczas scrollowania, od razu przebiegały przez silnik do wykrywania, czy to jest deepfake. Jeżeli w ciągu pół sekundy ten silnik stwierdzi, że to jest materiał fejkowy, to powinien on zostać odpowiednio oznaczony. Czyli to, co rzeczywiście TikTok proponuje jako rozwiązanie do swoich materiałów, mogłoby się sprawdzić. Pytanie tylko, czy wszystkie portale społecznościowe poszłyby w tę stronę, bo to są ogromne koszty – dodaje ekspert serwisu Sekurak.
Czytaj także
- 2025-05-02: Im bliżej wyborów prezydenckich, tym więcej dezinformacji. Polacy nie umieją jeszcze jej rozpoznawać
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-16: Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań
- 2025-03-03: Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-07: Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.