Newsy

Zmienia się wizerunek branży public relations. Coraz więcej i coraz lepiej mówi się o niej w mediach

2015-06-12  |  06:20

Wizerunek branży public relations się poprawia. Coraz mniej osób utożsamia ją z czarnym PR. W ciągu roku w mediach 150 tysięcy razy wspominano o branży – z tego większość stanowiły wypowiedzi neutralne, a negatywne tylko 2 proc. Te były zdecydowanie częstsze w kampanii wyborczych – samorządowej jesienią i prezydenckiej w kwietniu i w maju.

Przyglądamy się branży public relations od wielu lat i widzimy olbrzymie zmiany wizerunkowe – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Sanowski, prezes Instytutu Monitorowania Mediów. – Minęły już czasy, kiedy znajomi PR-owcy mówili, że muszą tłumaczyć swojej rodzinie i znajomym, czym się zajmują, co to jest za zawód. Teraz już wszyscy wiedzą.

Jak wynika z danych IMM, w ciągu ostatniego roku ukazało się około 150 tys. publikacji dotyczących branży PR. Najwięcej wzmianek pojawiło się w internecie oraz na portalach społecznościowych (łącznie ponad 110 tysięcy). Wśród tych ostatnich najaktywniejszym źródłem okazał się Facebook (prawie 40 tysięcy publikacji) oraz Twitter (ponad 11 tys.). W pozostałych mediach liczba wzmianek oscylowała w granicach kilku tysięcy.

To znaczy, że zagadnienie public relations jest istotne i ma znaczenie – ocenia Paweł Sanowski. – Informacje na temat PR są powszechne w mediach i sama branża oraz zawód stały się rozpoznawalne.

Kilka lat temu tego rodzaju działalność była zdecydowanie mniej rozpoznawalna i gorzej kojarzona. Na reputację branży istotny wpływ miały nieetyczne przedsięwzięcia z zakresu czarnego PR, czyli fałszywe, nieprawdziwe informacje upowszechniane w interesie jednej firmy lub człowieka, które miały na celu zdyskredytowanie drugiej strony.

W hierarchii zawodów PR-owiec nie jest tuż przed grabarzem – zapewnia Paweł Sanowski. – Około 88 proc. wiadomości, które się ukazały w mediach na temat branży, miało wydźwięk neutralny, aż 10 proc. pozytywny, a tylko 2 proc. negatywny. Czyli było pięć razy więcej informacji korzystnych niż niekorzystnych dla PR. To świadczy o wielkiej pracy, którą wykonała branża, Związek Firm Public Relations czy promujący pozytywny wizerunek branży portal PRoto.

W zebranych przez IMM przekazach powracał jednak temat czarnego PR. Wzmianki na jego temat stanowiły około 4 proc. informacji. Najczęściej o tym zjawisku mówiono w kontekście zeszłorocznych wyborów samorządowych oraz prezydenckich w maju br. Elekcje polityczne, jak zauważa prezes IMM, wzmagają zawsze udział negatywnych wizerunkowo działań przeciw kontrkandydatom, co wpływa na wzrost liczby publikacji dotyczących czarnego PR.

Na popularności zyskuje również tzw. trolling komercyjny, szeroko komentowany przez internautów. Firmy coraz chętniej sięgają po internetowych trolli, gotowych za niewielkie pieniądze zachęcić do kupna danego produktu bądź wywołać burzliwą dyskusję nastawioną na krytykę konkurencji.

11 czerwca odbyła się kolejna edycja PRotonów, nagród przyznawanych od ośmiu lat najlepszym profesjonalistom w dziedzinie komunikacji. W tym roku laureatami zostali m.in. Krzysztof Rygiel, Rafał Sałak i Kamil Ściana z Hill and Knowlton Strategies (kategoria osoba/ zespół w firmie PR), Grzegorz Kiszluk z Brief (osoba, zespół ds.komunikacji firmy lub korporacji), Grzegorz Nawacki z Pulsu Biznesu (osoba/zespół ds. kampanii w social media) i ks. Józef Kloch (rzecznik prasowy).

Instytut Monitorowania Mediów po raz kolejny był partnerem strategicznym tego wydarzenia. Mieliśmy przyjemność wręczać nagrodę w kategorii osoba/ zespół w komunikacji social media. Była to dla nas tym większa przyjemność, dlatego że specjalizujemy się w monitoringu internetu, szczególnie mediów społecznościowych, i zwycięzcy mogliśmy zaproponować nagrodę – trzymiesięczny monitoring aMI, czyli monitoring internetu i social media, które są głównym narzędziem pracy PR-owców – mówi Sanowski.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu

Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.

Transport

Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania

Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.