Newsy

Nowe modele Chevroleta z Gliwic? Rząd rozmawia z General Motors

2013-07-04  |  06:55

Nowe modele Chevroletów mogą być produkowane w fabryce w Gliwicach. Nie wyklucza tego wicepremier i szef resortu gospodarki, Janusz Piechociński, który prowadzi na ten temat rozmowy z kierownictwem koncernu General Motors. Dalsze inwestycje w Polsce zapowiada też Toyota.  

O możliwości produkcji nowych modeli Chevroleta w Polsce mówi się co najmniej od kilku miesięcy. Teraz ta sprawa wchodzi w etap finalizacji.  

– Nie łówmy ryb przed siecią – tonuje nastroje Janusz Piechociński. – Prowadzimy poważne rozmowy na ten temat.  

Wicepremier i minister gospodarki spotkał się niedawno w tej sprawie z jednym szefów General Motors na Europę. Teraz wystosował list do kierownictwa koncernu, do którego należy marka. Zapewnił w nim o naszym zainteresowaniu przyciąganiem nowych inwestycji i zaangażowaniu w ten proces ze strony polskiego rządu.

– Gliwice nie tylko w obszarze Opla Kaskady pokazały bardzo wyraźnie, że można z wielkim sukcesem zaimplementować w polskiej przestrzeni motoryzacyjnej najnowsze, wymagające modele, przyciągnąć nowe etaty konstruktorskie, projektowe czy testowe – mówi Piechociński. – Mamy świetny kapitał ludzki, świetne uczelnie, silne ośrodki badań i rozwoju.  

Tym bardziej, że w ramach kolejnej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 duża część środków, o które się staramy ma być adresowana na działania badawcze i prorozwojowe. Po to właśnie, by dać nowy impuls polskiej gospodarce.

Zdaniem Janusza Piechocińskiego koncern General Motors, podobnie zresztą, jak inni producenci samochodów powinien zdawać sobie sprawę, że inwestycje w Polsce będą opłacalne. .  

– Wczoraj miałem okazję spotkać się z ważnym przedstawicielem Toyoty, która ma w Polsce dwa zakłady silników i skrzyń, zapewnia ponad 2 tys. miejsc pracy – mówi wicepremier.  

To kolejna wizyta strony japońskiej w Polsce. Dwa tygodnie temu gościł w naszym kraju premier Japonii, Shinzo Abe.  

– Cieszę się, że kapitał japoński i polityka japońska, dyplomacja mówią wprost: chcemy, tak jak na początku lat 90 widzieć w Polsce najważniejszego partnera w regionie, partnera przyjaznego, stabilnego, otwartego na inwestycje i otwartego na innowacyjność – mówi Piechociński.

Zdaniem ministra gospodarki nie jest to tylko kurtuazja, a za deklaracjami przyjdą konkretne działania, które przełożą się na kolejne, japońskie inwestycje w Polsce.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.