Newsy

Nie ma jeszcze strategii wydania 25 mld zł na rewitalizację miast. Rząd złożył zapowiedź ponad rok temu

2014-10-14  |  06:50

Wciąż nie ma precyzyjnej strategii przeznaczenia 25 mld zł na rewitalizację miast zapowiedzianych przez rząd ponad rok temu. Związek Miast Polskich zapowiada, że będzie promował najlepsze inicjatywy, by jak najlepiej wydać te fundusze. Miasta mają także bardzo duże potrzeby w zakresie komunikacji, ochrony środowiska oraz budowy własnych sieci IT.

We wrześniu 2013 r. ówczesny premier Donald Tusk zapowiedział, że rząd przeznaczy na rewitalizację miast nawet 25 mld zł. Wciąż nieznane są szczegóły wykorzystania tych pieniędzy.

Jan Maciej Czajkowski, wiceprezes Związku Miast Polskich, podkreśla jednak, że choć w największych metropoliach potrzeby finansowe są istotne, nie można zapominać o małych miastach. Zwłaszcza tych, które mają przeszłość przemysłową. Często znajdują się tam bardzo duże tereny poprzemysłowe, których wykorzystanie jest wyzwaniem dla władz. Obszary po nieczynnej fabryce lub innym zakładzie przemysłowym mogą stanowić proporcjonalnie znacznie większą część małych miast niż dużych metropolii.

To jest zupełnie inna kategoria problemów, inny sposób podejścia i inne kłopoty z tym związane. Nie ma tutaj unifikacji, nie ma takiego jednego pomysłu na wszystko. Każdy stara się to we własnych uwarunkowaniach rozwiązywać. To nie będą wielkie strumienie pieniędzy, natomiast na pewno będzie to dużo ciekawych pomysłów – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Jan Maciej Czajkowski, wiceprezes Związku Miast Polskich.

ZMP poza promowaniem dobrych praktyk w zakresie rewitalizacji nie zapomina o innych potrzebach inwestycyjnych miast. Choć w każdym ośrodku są one nieco inne, Czajkowski podkreśla, że da się wyróżnić pewne elementy wspólne. Takim jest na pewno infrastruktura, bo pomimo bardzo dużych nakładów na ten obszar, wciąż wiele pozostaje do zrobienia.

Miasta nie mogą też zapominać o ekologii i ochronie środowiska. W tym obszarze istotne są inwestycje chociażby w systemy zbierania i odprowadzania ścieków. Czynnikiem wpływającym tu na ożywienie inwestycyjne są przepisy unijne i ryzyko finansowych kar za niedostateczną dbałość o środowisko naturalne.

Bardzo ważnym tematem jest infrastruktura sieciowa. Jeżeli chcemy korzystać z nowych technologii w mieście, wiele rzeczy da się usprawnić za pomocą tych rozwiązań, które wymagają infrastruktury sieciowej. W wielu przypadkach trzeba to zbudować – przekonuje Czajkowski.

Podkreśla, że w niektórych miastach kwestia infrastruktury sieciowej była do tej pory tak bardzo zaniedbywana, że jedną siecią nie są połączone nawet jednostki miejskie. To utrudnia wymianę informacji, a tym samym zarządzanie miastem.

Czajkowski zwraca uwagę na to, że choć pilna, to budowa infrastruktury sieciowej jest względnie niewielkim wydatkiem. Dlatego miasta powinny zrealizować te projekty, bo tylko dzięki temu da się w pełni wykorzystać inne, duże większe inwestycje.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.