Newsy

Najchętniej spędzilibyśmy weekend na wycieczce objazdowej lub na działce za miastem

2013-08-16  |  06:00

Polacy najchętniej spędziliby długi weekend na wycieczce objazdowej ze zwiedzaniem – wynika z sondażu Deutsche Bank PBC. Ponad 20 proc. ankietowanych przyznało, że wybraliby wypoczynek za miastem – na działce lub w domku letniskowym. Ta forma wypoczynku cieszy się dużą popularnością, co przekłada się na zwiększony popyt na letnie nieruchomości. Kupowaniu domków i działek rekreacyjnych sprzyja większa dostępność kredytów hipotecznych, spowodowana najniższymi w historii stopami procentowymi.

Ponad jedna czwarta (26 proc.) ankietowanych przez Deutsche Bank PBC za najlepszy sposób spędzenia wolnych dni uznała wycieczkę objazdową ze zwiedzaniem. Dużą popularnością (21 proc. wskazań) cieszył się również wypoczynek poza miastem, najchętniej we własnym domku letniskowym. Co interesujące, na trzecim miejscu – jako dobrą alternatywę dla wyjazdu – wybierano spędzenie wolnego czasu we własnym domu wraz z rodziną (17 proc. wskazań). Nieco mniejszy odsetek ankietowanych (ponad 13 proc.) chciałby spędzić urlop w hotelu zagranicą. Hotel w Polsce wybrałoby 10 proc. badanych.

Z badania wynika również, że w przypadku kobiet i mężczyzn preferencje dotyczące sposobu spędzenia długiego weekendu istotnie różnią się od siebie.

 – Większość mężczyzn zdecydowanie wolałoby pojechać na wycieczkę objazdową ze zwiedzaniem, spędzić ten czas w hotelu zagranicą bądź też na biwaku. Natomiast kobiety zdecydowanie częściej wybierają domek letniskowy poza miastem i spędzenie tego czasu wspólnie z rodziną – mówi Agnieszka Pilarek, dyrektor Departamentu Bankowości Hipotecznej w Deutsche Bank PBC.

Popularność tej formy wypoczynku rośnie. Eksperci wskazują, że widać wzrost zainteresowania Polaków zakupem działek rekreacyjnych poza miastem.

 – Kilka lat temu większość Polaków chciała mieszkać za miastem we własnym domu, w tej chwili widać, że zmienia się podejście – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Agnieszka Pilarek, dyrektor Departamentu Bankowości Hipotecznej w Deutsche Bank PBC.

Dziś coraz częściej Polacy decydują się na mieszkanie w mieście, najlepiej w okolicach centrum ze względu na bliskość miejsca pracy, szkół czy przedszkoli. Jednocześnie weekendy chcieliby spędzać poza miastem.

 – Polacy, którzy mówią, że chcą mieszkać w centrum, jednocześnie chcieliby mieć możliwość wyjazdu na weekend, długi weekend czy urlop poza miejsce swojego zamieszkania, właśnie do domku letniskowego. Widać, że następuje zmiana preferencji Polaków i wzrost zainteresowania nabywaniem działek letniskowych lub gotowych domków rekreacyjnych – twierdzi Pilarek.

Coraz bardziej popularne stają się klasyczne dacze, a także niedrogie domy budowane tzw. techniką kanadyjską. Ludzie częściej niż kiedyś decydują się również na domki całoroczne. Zakupom działek rekreacyjnych i budowaniu na nich domów sprzyja obecnie większa dostępność kredytów hipotecznych, m.in. ze względu na najniższe w historii stopy procentowe.

 – Mówimy oczywiście o kredytach w polskiej walucie, jakie w tej chwili w większości banków są oferowane. Dostępność kredytu hipotecznego jest zdecydowanie większa niż w poprzednich latach, a i raty takich kredytów w związku z powyższym będą niższe – wyjaśnia Agnieszka Pilarek.

Do zakupu domku letniskowego może zachęcać również cena, zdecydowanie niższa niż w przypadku nieruchomości w mieście

 – Najczęściej będzie to rząd kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy od lokalizacji i wielkości działek – podkreśla dyrektor w Deutsche Bank PBC. – Popularne miejsca na Mazurach i nad morzem będą zdecydowanie droższe niż zwykła działka poza miastem, nawet jeśli na ładnym terenie z jeziorem czy lasem.

Cena nieruchomości i sposób jej sfinansowania zależy również od jej charakteru użytkowego. Jeśli ma być to dom całoroczny, najkorzystniej będzie sfinansować go za pomocą standardowego kredytu hipotecznego. Ekspertka podkreśla, że jeśli inwestycja okaże się tańsza (w przypadku typowego domku letniskowego), warto skorzystać z pożyczki hipotecznej na dowolny cel i ustanowić zabezpieczenie na innej  nieruchomości. Taka forma finansowania nieruchomości jest również tańsza.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania

Wydatki na obronność w krajach NATO mają wzrosnąć do 2035 roku do 5 proc. PKB. W dużej mierze będzie to możliwe dzięki Unii Europejskiej, która stworzyła ramy umożliwiające krajom członkowskim realizację celów NATO w zakresie obronności, nie tylko poprzez finansowanie i inwestycje, ale także poprzez elastyczność budżetową. – To pełna synergia, można powiedzieć, że Unia Europejska współfinansuje razem z państwami członkowskimi cele zdolnościowe NATO – ocenia Paweł Zalewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.

Ochrona środowiska

Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.

Edukacja

Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.