Mówi: | Agnieszka Pilarek |
Funkcja: | Dyrektor Departamentu Bankowości Hipotecznej |
Firma: | Deutsche Bank PBC |
Najchętniej spędzilibyśmy weekend na wycieczce objazdowej lub na działce za miastem
Polacy najchętniej spędziliby długi weekend na wycieczce objazdowej ze zwiedzaniem – wynika z sondażu Deutsche Bank PBC. Ponad 20 proc. ankietowanych przyznało, że wybraliby wypoczynek za miastem – na działce lub w domku letniskowym. Ta forma wypoczynku cieszy się dużą popularnością, co przekłada się na zwiększony popyt na letnie nieruchomości. Kupowaniu domków i działek rekreacyjnych sprzyja większa dostępność kredytów hipotecznych, spowodowana najniższymi w historii stopami procentowymi.
Ponad jedna czwarta (26 proc.) ankietowanych przez Deutsche Bank PBC za najlepszy sposób spędzenia wolnych dni uznała wycieczkę objazdową ze zwiedzaniem. Dużą popularnością (21 proc. wskazań) cieszył się również wypoczynek poza miastem, najchętniej we własnym domku letniskowym. Co interesujące, na trzecim miejscu – jako dobrą alternatywę dla wyjazdu – wybierano spędzenie wolnego czasu we własnym domu wraz z rodziną (17 proc. wskazań). Nieco mniejszy odsetek ankietowanych (ponad 13 proc.) chciałby spędzić urlop w hotelu zagranicą. Hotel w Polsce wybrałoby 10 proc. badanych.
Z badania wynika również, że w przypadku kobiet i mężczyzn preferencje dotyczące sposobu spędzenia długiego weekendu istotnie różnią się od siebie.
– Większość mężczyzn zdecydowanie wolałoby pojechać na wycieczkę objazdową ze zwiedzaniem, spędzić ten czas w hotelu zagranicą bądź też na biwaku. Natomiast kobiety zdecydowanie częściej wybierają domek letniskowy poza miastem i spędzenie tego czasu wspólnie z rodziną – mówi Agnieszka Pilarek, dyrektor Departamentu Bankowości Hipotecznej w Deutsche Bank PBC.
Popularność tej formy wypoczynku rośnie. Eksperci wskazują, że widać wzrost zainteresowania Polaków zakupem działek rekreacyjnych poza miastem.
– Kilka lat temu większość Polaków chciała mieszkać za miastem we własnym domu, w tej chwili widać, że zmienia się podejście – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Agnieszka Pilarek, dyrektor Departamentu Bankowości Hipotecznej w Deutsche Bank PBC.
Dziś coraz częściej Polacy decydują się na mieszkanie w mieście, najlepiej w okolicach centrum ze względu na bliskość miejsca pracy, szkół czy przedszkoli. Jednocześnie weekendy chcieliby spędzać poza miastem.
– Polacy, którzy mówią, że chcą mieszkać w centrum, jednocześnie chcieliby mieć możliwość wyjazdu na weekend, długi weekend czy urlop poza miejsce swojego zamieszkania, właśnie do domku letniskowego. Widać, że następuje zmiana preferencji Polaków i wzrost zainteresowania nabywaniem działek letniskowych lub gotowych domków rekreacyjnych – twierdzi Pilarek.
Coraz bardziej popularne stają się klasyczne dacze, a także niedrogie domy budowane tzw. techniką kanadyjską. Ludzie częściej niż kiedyś decydują się również na domki całoroczne. Zakupom działek rekreacyjnych i budowaniu na nich domów sprzyja obecnie większa dostępność kredytów hipotecznych, m.in. ze względu na najniższe w historii stopy procentowe.
– Mówimy oczywiście o kredytach w polskiej walucie, jakie w tej chwili w większości banków są oferowane. Dostępność kredytu hipotecznego jest zdecydowanie większa niż w poprzednich latach, a i raty takich kredytów w związku z powyższym będą niższe – wyjaśnia Agnieszka Pilarek.
Do zakupu domku letniskowego może zachęcać również cena, zdecydowanie niższa niż w przypadku nieruchomości w mieście
– Najczęściej będzie to rząd kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy od lokalizacji i wielkości działek – podkreśla dyrektor w Deutsche Bank PBC. – Popularne miejsca na Mazurach i nad morzem będą zdecydowanie droższe niż zwykła działka poza miastem, nawet jeśli na ładnym terenie z jeziorem czy lasem.
Cena nieruchomości i sposób jej sfinansowania zależy również od jej charakteru użytkowego. Jeśli ma być to dom całoroczny, najkorzystniej będzie sfinansować go za pomocą standardowego kredytu hipotecznego. Ekspertka podkreśla, że jeśli inwestycja okaże się tańsza (w przypadku typowego domku letniskowego), warto skorzystać z pożyczki hipotecznej na dowolny cel i ustanowić zabezpieczenie na innej nieruchomości. Taka forma finansowania nieruchomości jest również tańsza.
Czytaj także
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen
- 2025-02-04: Przybywa pozwów związanych z sankcją kredytu darmowego. Nawet 90 proc. umów kredytowych może zawierać uchybienia
- 2025-01-20: Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
- 2025-02-07: Radosław Majdan: Jestem zniesmaczony tym, ile czasu poświęciliśmy na załatwianie pozwoleń na budowę domu. Teraz zastanawiamy się, czy nie wybrać planu B
- 2025-01-21: Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
- 2025-01-17: Styczeń powinien przynieść wzrost popytu na hipoteki i sprzedaży mieszkań. Klientom pomogłyby obniżki stóp procentowych
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.