Newsy

Polacy najchętniej budują domy o powierzchni 126-150 mkw. Realny koszt budowy zwykle różni się nawet o 20 proc. od wyceny

2015-03-13  |  06:00

Polacy najchętniej chcą wybudować wolnostojący dom parterowy o powierzchni użytkowej od 126 do 150 mkw, z poddaszem użytkowym, ale bez piwnicy. Najczęściej jest to dom wznoszony w tradycyjnej technologii murowanej z cegły ceramicznej, a dach pokryty jest dachówką ceramiczną. Realne koszty budowy zwykle przekraczają o 11-20 proc. planowany na początku budżet – wynika z raportu Oferteo.pl.

Na podstawie wyników naszych badań możemy wnioskować, że Polacy chcą najczęściej budować dom wolnostojący, jednorodzinny, parterowy z poddaszem użytkowym – mówi agencji informacyjnej Newseria Karolina Pluta z Oferteo.pl.

Domy, które obecnie powstają, są stosunkowo niewielkie i mają powierzchnię od 126 do 150 mkw. (wskazało tak 28,7 proc. ankietowanych). Blisko 90 proc. ankietowanych korzysta z gotowego projektu.

Zapewne wynika to z chęci dobrego dostosowania wznoszonego domu marzeń do tego, jakie będą potrzeby, jak dom będzie funkcjonalny za kilka czy kilkanaście lat. Poza tym istotne są koszty, a większy dom będzie wiązał się z większym wydatkiem na utrzymanie – podkreśla Karolina Pluta.

Budowa statystycznego domu z garażem kosztować będzie średnio 430 000 zł – wynika z wyceny firmy Sekocenbud, która cytowana jest w raporcie Oferteo.pl. Koszty są jednak różne w zależności od regionu kraju.

Średnia cena 1 mkw. powierzchni użytkowej domu w województwie świętokrzyskim jest najniższa i wynosi 2 556 zł. Natomiast statystycznie najdrożej wychodzi budowa domu w województwie wielkopolskim, gdzie koszt budowy 1 mkw. to jest 2 986 zł – mówi Karolina Pluta.

Przy budowie domu niejednokrotnie koszty realne przekraczają te, które zostały zaplanowane w kosztorysie. Ankietowani najczęściej wskazywali różnicę w przedziale od 11 do 20 proc. w stosunku do początkowej wyceny.

Różnica ta wynika np. ze zmiany decyzji o wyborze materiałów budowlanych w trakcie procesu inwestycyjnego lub konieczności wykonania dodatkowych prac. Bardzo często można byłoby dodatkowych kosztów uniknąć, jeśli wystarczająco dobrze przemyślałoby się i zaplanowało wydatki już na samym początku budowy – podkreśla Pluta.

Polacy bardzo chętnie samodzielnie nadzorują całość prac związanych z budową domu.

Często jest to inwestycja życia, nic więc dziwnego, że chcieliby mieć jak najlepszą kontrolę nad całym procesem, a także nad kosztami. Dlatego 3/4 ankietowanych wybiera system gospodarczy, czyli samodzielnie nadzoruje całość prac zamiast zlecać je jednemu wykonawcy – dodaje Pluta.

Blisko połowa respondentów ankiety Oferteo.pl deklarowała, że budowa ich domu zajęła do 12 miesięcy (44,7 proc.). Podobna część inwestorów czekała na zakończenie budowy 1,5 roku (19,6 proc.) oraz 2 lat (20,8 proc.).  

Polacy są bardzo przywiązani do tradycyjnych technologii budowania domów. Najczęściej wybierają domy murowane z cegły ceramicznej (blisko 41 proc. ankietowanych). Ceramika jest najpopularniejsza również w kwestii pokryć dachowych. Na dachówkę ceramiczną decyduje się 44,8 proc. wszystkich osób, które budowały dom w 2014 roku.

Cegła ceramiczna zdecydowanie jest popularniejsza na południu Polski, natomiast beton komórkowy, plasujący się w ogólnej klasyfikacji na drugim miejscu, jest najczęściej wybierany na północy Polski – dodaje przedstawicielka Oferteo.pl 

Regionalne różnice zauważalne są również w kwestii popularnych pokryć dachowych. Blacha i blachodachówka są najpopularniejsze we wschodnich rejonach Polski, natomiast dachówka ceramiczna na południowym zachodzie Polski.

Do wybudowania statystycznego jednorodzinnego domu wolonstojącego Polacy najczęściej kupują działkę o powierzchni od 1001 do 2000 mkw. (blisko 40 proc.). Nieco rzadziej jest to mniejsza działka od 500 do 1000 mkw. Niewielki odsetek ankietowanych dysponuje działkami większymi niż 2000 mkw. 

Najwięcej domów powstaje na terenie Mazowsza (14,1 proc. ogółu) i Śląska (13,6 proc.), na terenach wiejskich, gdzie działki są najtańsze.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.