Mówi: | Paweł Sapek, senior vice president, regional head na Europę Środkową, Prologis Marta Pietranik-Pacuła, dyrektor komunikacji i public affairs subregionu Słowacja, Czechy i Europa Wschodnia, Schaeffler Hubert Ibrom, burmistrz Ujazdu |
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
– Ten projekt jest dla nas bardzo ważny, jest to kamień milowy. Rozpoczynamy inwestycję w nowym parku logistyczno-produkcyjnym, Prologis Park Ujazd. Wraz z powstającym tu budynkiem otwieramy naszą nową lokalizację, która finalnie będzie miała powierzchnię około 150 tys. m2 – mówi agencji Newseria Paweł Sapek, senior vice president i regional head na Europę Środkową w Prologis.
Schaeffler, światowy lider w zakresie technologii mobilności, wybrał Prologis Park Ujazd w województwie opolskim jako lokalizację swojego nowego Wschodnioeuropejskiego Regionalnego Centrum Kompletacji i Dystrybucji. Magazyn o powierzchni 62 500 m2 będzie pełnił funkcję kluczowego centrum w łańcuchu dostaw części zamiennych firmy. Budynek zostanie poddany certyfikacji BREEAM na poziomie Outstanding – najwyższym w międzynarodowym systemie oceny zrównoważonego budownictwa. Według zapowiedzi Prologis inwestycja zostanie wybudowana z niskoemisyjnych materiałów, a dostawy realizowane będą lokalnie, co dodatkowo ograniczy ich ślad węglowy. Na wyposażeniu obiektu znajdą się nowoczesne systemy automatyzacji. Nowy magazyn to pierwszy budynek na terenie powstającego Prologis Park Ujazd.
– Nowoczesne projekty magazynowo-przemysłowe to już nie są tylko cztery ściany i dach. Wdrażamy w nich rozwiązania technologiczne, inżynierskie, które wspierają efektywność energetyczną budynku w fazie użytkowej. Nowy obiekt na terenie Prologis Park Ujazd będzie naszym pierwszym w Polsce całkowicie niezależnym od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku: bez przyłącza gazu, a całe zapotrzebowanie na ciepło zostanie zabezpieczone przez instalacje pomp ciepła. Budynek będzie też wyposażony w instalację fotowoltaiczną o mocy około 1 MW. Tak że rozwiązania środowiskowe wspierające efektywność operacji w magazynie są tu bardzo ważne – mówi Paweł Sapek.
26 czerwca br. odbyła się uroczystość symbolicznego wbicia pierwszej łopaty pod inwestycję. Zakończenie prac budowlanych jest zaplanowane na pierwszą połowę 2026 roku.
– O wyborze Prologis Park Ujazd zdecydowały trzy kluczowe kryteria. Po pierwsze, strategiczna lokalizacja tego miejsca, po drugie, warunki najmu, a po trzecie, koszty energii – mówi Marta Pietranik-Pacuła, dyrektor komunikacji i public affairs subregionu Słowacja, Czechy i Europa Wschodnia w firmie Schaeffler. – Nowe centrum, które powstaje w Ujeździe, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, czyli z branżą motoryzacyjną. Będzie się zajmować dystrybucją i kompletacją zestawów naprawczych. Dzięki regionalnym centrom dystrybucji, takim właśnie jak to w Ujeździe, będziemy bliżej klientów, procesy dostawy i obsługi klientów będą skalowalne, wyższej jakości i szybsze. Za sprawą kompletacji zestawów naprawczych będą oni dostawać bardziej kompleksowe usługi.
Magazyn Prologis dla Schaefflera będzie budynkiem typu BTS (build-to-suit), czyli obiektem w pełni dopasowanym do indywidualnych potrzeb klienta. Po wybudowaniu centrum dystrybucji dla firmy Schaeffler w parku logistycznym Prologis Park Ujazd może powstać dodatkowe 82 tys. mkw. powierzchni magazynowej lub produkcyjnej. Park znajduje się tuż przy węźle autostrady A4, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 88, 33 km od autostrady A1 i 60 km od Katowic.
– Nowy obiekt będzie jednym z większych, które wybudujemy w systemie built-to-suit w naszym kraju. Do tej pory w południowej Polsce inwestowaliśmy głównie na Górnym i Dolnym Śląsku. Województwo opolskie to lokalizacja pomiędzy tymi dwoma bardzo przemysłowo rozwiniętymi aglomeracjami, a Ujazd jest strategicznie położonym miejscem, wzdłuż autostrady A4, między dwoma węzłami. Strefa ekonomiczna wraz z gminą poczyniły ogromne inwestycje infrastrukturalne, wspierając tutejsze inwestycje. Jestem przekonany, że w niedługim czasie będziemy realizować kolejne budynki w Prologis Park Ujazd – mówi Paweł Sapek.
– Mam nadzieję, że ten projekt będzie się rozwijać, bo to jest pierwszy krok w kierunku stworzenia całego parku logistycznego i produkcyjnego. Jeszcze jest możliwość zabudowy wielu gruntów, tak że zachęcamy do inwestycji – mówi Hubert Ibrom, burmistrz Ujazdu. – Inwestorów przyciąga m.in. to, że mamy jedną z najlepszych lokalizacji w Polsce, między dwoma zjazdami z autostrady A4, bez wąskich gardeł, bez przejazdu przez zabudowę domów jednorodzinnych. Druga sprawa to media. Przy ulicy Europejskiej jest woda, kanalizacja, gaz, prąd, są wszystkie dostępne media. I trzeci czynnik, który jest najtrudniejszy nie tylko u nas, ale myślę, że w całej Polsce, to są zasoby ludzkie. Jesteśmy jedną z gmin, która się rozwija i ma wzrost demograficzny. Mamy już od wielu lat darmowy żłobek, długo otwarte przedszkola, mamy całą infrastrukturę sportowo-rekreacyjną.
Centrum w Ujeździe będzie trzecią inwestycją Schaefflera w naszym kraju.
– Pierwsza lokalizacja to Wrocław Shared Service Center, z blisko 800 pracownikami. Drugie miejsce to Warszawa z prężnym zespołem sprzedaży i teraz Ujazd, w którym powstanie nowoczesne centrum dystrybucji i kompletacji zestawów naprawczych – mówi Marta Pietranik-Pacuła. – Schaeffler to 120 tys. pracowników, 55 lokalizacji na całym świecie. Dostarczamy najnowocześniejsze produkty, technologie i usługi w zakresie mobilności, jeśli chodzi o Europę Wschodnią, działamy na Słowacji, w Czechach, na Węgrzech, w Polsce.
Czytaj także
- 2025-08-11: Dramatyczna sytuacja ludności w Strefie Gazy. Pilnie potrzebna dobrze zorganizowana pomoc humanitarna
- 2025-08-13: Tomasz Jacyków: Nie lubię uczestniczyć w wakacyjnym obłędzie migracji ludzi. Unikam jak ognia tego, na co inni czekają cały rok
- 2025-07-15: ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-18: Mika Urbaniak: Cały czas tworzę i mam w szufladzie dużo utworów. Teraz kończę moją nową płytę i mam nadzieję, że znowu sporo się będzie wokół mnie działo
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-07-08: Po latach spadków szara strefa tytoniowa w Polsce rośnie. Radykalne podwyżki akcyzy mogą przyspieszyć wzrost nielegalnego rynku
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech
Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.
Handel
Wzrost wydobycia ropy naftowej nie wpłynie na spadek cen surowca. Kierowcy jesienią zapłacą więcej za olej napędowy

Sierpień jest trzecim z rzędu miesiącem, gdy osiem krajów OPEC+ zwiększa podaż ropy naftowej na globalnym rynku; we wrześniu nastąpi kolejna zwyżka. Kraje OPEC, zwłaszcza Arabia Saudyjska, chcą w ten sposób odzyskać udziały w rynku utracone na skutek zmniejszenia wydobycia od 2022 roku, głównie na rzecz amerykańskich producentów. Nie należy się jednak spodziewać spadku cen ropy, gdyż popyt powinien być wysoki, a pod znakiem zapytania stoi dostępność ropy z Rosji. Nie zmienia to faktu, że jesienią ceny paliw na stacjach zazwyczaj rosną, a w największym stopniu podwyżki dotyczyć będą diesla.
Nauka
Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.