Newsy

Akcjom zbierania śmieci coraz częściej towarzyszy zbieranie pieniędzy. Platforma crowdfundingowa ułatwia pozyskiwanie środków na ekologiczne inicjatywy

2022-06-02  |  06:10

Założyciele Planet Heroes, pierwszej ekologicznej platformy crowdfundingowej, pokazują, że na sprzątaniu planety można zarobić. Osoby organizujące społeczne akcje zbierania śmieci mogą zbierać na ten cel środki, a we wsparcie tego typu inicjatywy angażują się firmy i ludzie z całego świata. W niektórych, szczególnie biednych krajach taka motywacja finansowa może być kluczowa. Tylko w ubiegłym roku udało się zebrać ponad milion kilogramów śmieci.

– Planet Heroes to pierwsza na świecie globalna platforma crowdfundingowa, skupiająca się na działaniach ekologicznych, organizowanych przez ludzi na całym świecie. Tym, którzy zbierają śmieci i w swoich lokalnych społecznościach organizują takie zbiórki odpadów, nasza platforma umożliwia otrzymywanie dotacji finansowych – mówi agencji Newseria Lifestyle Karolina Gurgul z Planet Heroes.

Użytkownicy organizujący akcję sprzątania śmieci z przestrzeni publicznych dokumentują ją zdjęciami. Materiały z opisem efektów prac, lokalizacji oraz z fotografiami są publikowane na platformie, przez którą zarejestrowana tam społeczność może wpłacać datki na daną inicjatywę. Wsparcie oferują też firmy, które w ten sposób wspierają prośrodowiskowe działania.

– Sprzątanie śmieci, troska o środowisko i branie sprawy we własne ręce, czyli po prostu fizyczne zbieranie śmieci ze swojego parku, plaży czy okolicznego lasu, przede wszystkim daje poczucie satysfakcji i poczucia odpowiedzialności za swoje otoczenie. Oprócz tego w przypadku naszej platformy dają też szanse na dodatkowy zarobek, bo my umożliwiamy otrzymywanie wsparcia finansowego i to są dodatkowe środki, które są dodatkową motywacją dla tych ludzi – tłumaczy Karolina Gurgul.

Wbrew pozorom worek ze śmieciami nie jest więc bezwartościowy.

– W tym momencie worek śmieci jest dla nas wart 5 euro, bo wprowadziliśmy strategię global pricing, która ustala stałą kwotę wynagrodzenia. To oznacza, że każdy, kto w dowolnym miejscu na Ziemi zbierze worek śmieci i opublikuje to na naszej platformie, otrzyma od nas taką właśnie kwotę. To jest uniwersalny model, który zapewni równe i jednakowe wynagrodzenie dla każdego sprzątającego – mówi ekspertka Planet Heroes.

Jak podkreśla, wprowadzenie w styczniu br. modelu global pricing to najważniejsza inicjatywa Planet Heroes. Ta sama kwota obowiązuje na całym świecie.

– Dzięki temu mamy możliwość nawiązywania współpracy z dużymi firmami, które są gotowe, żeby przeznaczać swoje środki na to, żeby wynagradzać sprzątających, a sprzątającym zapewniają stałą kwotę dotacji, co jest olbrzymią motywacją – wyjaśnia Karolina Gurgul. – Dla nas ten rok jest wprowadzeniem tej strategii oraz wejściem na inne rynki zagraniczne i pozyskiwaniem klientów zagranicznych. Najważniejszym rynkiem dla nas w tym momencie jest Brazylia i Ameryka Południowa. Jesteśmy w trakcie negocjacji z różnymi partnerami, żeby wejść na rynek brazylijski.

Z obserwacji Planet Heroes wynika, że Polacy coraz chętniej i częściej angażują się w akcje zbierania odpadów, nawet jeśli nie idzie za tym motywacja finansowa. Dobrym pretekstem są chociażby różne cykliczne akcje organizowane przez urzędy, szkoły i stowarzyszenia.

– Polacy najchętniej biorą udział w wydarzeniach z okazji Światowego Dnia Ochrony Środowiska, dnia sprzątania świata czy pierwszego dnia wiosny. I wtedy faktycznie obserwujemy zmasowane akcje, gdzie grupy szkolne czy pracownicy firm i różnych instytucji publicznych wychodzą sprzątać. Na świecie wygląda to podobnie. Także w biedniejszych krajach w Azji czy Afryce takie akcje są organizowane, ale wtedy ta motywacja finansowa jest ważniejsza niż w krajach zachodnich – mówi ekspertka.

Każdy, kto dołącza do platformy Planet Heroes, przechodzi szkolenie, podczas którego jest instruowany, w jaki sposób może wziąć udział w akcji. By dostać wynagrodzenie za zebrane śmieci, muszą one być posegregowane z podziałem na frakcje i wyrzucone do odpowiednich pojemników. Cała praca powinna być udokumentowana na zdjęciach.

– My oczywiście mamy bardzo duże zaplecze technologiczne, wykorzystujemy sztuczną inteligencję do tego, żeby weryfikować, czy odpadów zostało zebranych tyle, ile ktoś deklaruje, i czy zostały w odpowiedni sposób posegregowane – mówi Karolina Gurgul.

Z inicjatywy Planet Heroes w marcu 2021 roku w ramach międzynarodowej kampanii sprzątania świata na pierwszy dzień wiosny akcje odbyły się w Indonezji, Francji, Portugalii i wielu miastach w Polsce. Tylko w ciągu dwóch dni udało się zebrać 500 worków śmieci. Z kolei w kwietniu z okazji Dnia Ziemi w ciągu tygodnia przeprowadzono ponad 45 zbiórek i zebrano 1500 worków śmieci, a każdy z nich to kwota 10 zł przekazana na rzecz fundacji ekologicznej w Polsce. W całym ubiegłym roku inicjatywy prowadzone w ramach Planet Heroes pozwoliły posprzątać milion kilogramów śmieci. Wśród trwających właśnie ponad 200 zbiórek są m.in. sprzątanie szlaków w Himalajach, Santa Ana w Salwadorze, rzeki w Duali w Kamerunie czy miast w Gwatemali. Dominują jednak różnego typu inicjatywy w Polsce, m.in. w ramach akcji Czysta Odra.

O platformie Planet Heroes Karolina Gurgul opowiadała podczas jednego z Thursday Gathering, cyklicznych spotkań społeczności innowatorów, które stanowią dobrą okazję do wymiany doświadczeń i pomysłów z różnych dziedzin życia. Organizatorem coczwartkowych eventów w warszawskim biurowcu Varso jest Fundacja Venture Café Warsaw.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.