Newsy

Od 1 czerwca elektroniczny pobór opłat dla osobówek

2012-03-05  |  10:25
Mówi:Krzysztof Gorzkowski
Firma:Kapsch Telematic Services
  • MP4

    Od czerwca kierowcy samochodów osobowych będą mogli korzystać na państwowych autostradach płatnych z elektronicznego systemu poboru opłat. Płatność elektroniczna będzie alternatywą dla manualnego uiszczania opłat na bramkach. Potrzebne będzie tylko urządzenie viaAUTO i rejestracja w systemie.

    - Już 1 czerwca kierowcy samochodów osobowych, którzy często korzystają z autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad będą mogli skorzystać z dobrodziejstw systemu - mówi Krzysztof Gorzkowski z firmy Kapsch Telematic Services, która jest operatorem systemu viaTOLL.

    Chodzi o odcinek A2 Stryków-Konin oraz odcinek Gliwice-Wrocław na A4, gdzie właśnie od czerwca kierowcy zaczną płacić za przejazd.

    - Kierowcy nie będą musieli stać na bramkach przy wyjeździe z autostrady i płacić ręcznie za przejechaną drogę. Wystarczy tylko zarejestrować się w systemie, by móc bez zatrzymywania się na bramkach przejeżdżać odcinki autostrad w Polsce. Zarówno A2, jak i A4 - zapewnia Krzysztof Gorzkowski.

    By móc wjeżdżać i zjeżdżać z płatnych odcinków autostrad bez zatrzymywania się, oprócz rejestracji, kierowcy będą musieli zaopatrzyć się w urządzenie pokładowe viaAUTO.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.