Newsy

Pandemia nie zmniejszyła popularności koncertów na żywo. Pojawiają się jednak nowe formaty festiwali i koncertów hybrydowych

2022-01-12  |  06:05

Kaskadowo odwoływane koncerty i zawieszenie branży festiwalowej wywarły silne piętno na całym rynku muzyki i eventów na żywo. Jednak nie wszystkie podmioty zaangażowane w branżę koncertów zdecydowały się na całkowite przestawienie na tryb online. Miesiące po lockdownach i duże zainteresowanie publiczności pokazały, że nie zastąpi on eventów na żywo. Prezes firmy Going., zajmującej się m.in. dystrybucją biletów na wydarzenia, nie zauważa trwałego negatywnego wpływu pandemii na ten rynek. Zmieniła jednak ona nawyki odbiorców i w przyszłości  powinni się z nimi liczyć wszyscy twórcy.

Według raportu Midia Research pt. „Virtual Concerts. A new video format” branża muzyczna w 2020 roku odczuła wpływy pierwszego rzędu (brak koncertów, zaangażowania fanów) i drugiego rzędu (wielu artystów zdawało sobie sprawę, że streaming nie wystarczy im bez uzyskiwania dochodów z występów na żywo). Doprowadziło to do nowego zjawiska – koncertów online i hybrydowych. Rozwój różnego rodzaju innowacji i technologii zbudował cały ekosystem wirtualnych koncertów.

Nie wszystkie podmioty w branży zdecydowały się na całkowite przestawienie na online. Przykładem jest polska firma Going. – prowadzone przez nią platforma i aplikacja są narzędziem do poznawania wydarzeń kulturalnych i kupowania wejściówek na koncerty i wydarzenia.

Jesteśmy jedną z tych organizacji, które niespecjalnie postawiły na wydarzenia online. Mało wierzyliśmy, że ta zmiana nastąpi tak silnie. Kiedy wróciły koncerty, widać było, że ludzie są głodni wydarzeń na żywo i chętnie wracają – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Maciej Gastoł, prezes zarządu Going. – Niemniej jednak śledziliśmy rynek, próbowaliśmy też parę razy z naszymi partnerami stworzyć jakieś wydarzenia streamowane online, ale na tej skali, na której my operujemy, koszty produkcyjne są zbyt ryzykowne do skali przedsięwzięcia.

Jego zdaniem to, co zmieniła pandemia również w branży koncertów, to nawyki zakupowe. I do tego cała branża musi się dostosować

Kwestia niepewności, czy koncert się odbędzie, czy nie, sprawia, że czekamy do ostatniej chwili z zakupem biletów. To generuje sporo stresu u organizatorów, bo tak naprawdę do końca nie wiadomo, co się wydarzy – mówi Maciej Gastoł. – Wydaje mi się jednak, że to powróci do normalnych trybów w momencie, kiedy liczba przypadków koronawirusa spadnie.

Jak podkreśla, na rynku pojawia się też coraz więcej wydarzeń muzycznych nowego formatu w ślad za zmianą sposobu słuchania muzyki i jej dostępności.

Coraz częściej przesuwamy się bardziej do playlist i rekomendacji. Już nie słuchamy całych albumów, tylko pojedynczych utworów, podobnie jest z koncertami i gwiazdami. Oczywiście ci najwięksi wciąż sprzedają ogromne liczby biletów, ale powstaje szereg formatów, gdzie tak naprawdę pojawiasz się dla klimatu eventu, jesteś świadom tego, co cię spotka, a nie musisz do końca znać artystów, którzy tam występują. Widać eksplozję takich wydarzeń – wyjaśnia prezes Going.

To różnego typu festiwale, trwające kilka dni, na które bilety szybko się wyprzedają. Ekspert podaje przykład takich przedsięwzięć jak Festiwal Wisłoujście czy Summer Contrast w nowej odsłonie. Tego typu wydarzenia nie znikną z rynku wyparte przez format online. Mogą jednak być przez niego wspierane.

Bardzo ciekawy jest wątek koncertów hybrydowych i dostępu do koncertów dla osób, które mieszkają w mniejszych miejscowościach i dla których podróż jest dużym wyzwaniem – mówi Maciej Gastoł. – Jako wydarzenia stricte online’owe bronią się stand-upy. To też widać na przykładzie takiej platformy jak DICE, która sprzedaje po 20 tys. biletów na wydarzenia online’owe na całym świecie.

Pojawienie się nowych formatów i zmiana nawyków odbiorców wywołają w opinii szefa Going. konieczność zrewidowania form i sposobów działalności zarobkowej twórców i wykonawców.

Przyszłość artystów nie jest łatwa. Mimo że pieniędzy w całej branży będzie być może więcej, to de facto prawdopodobnie zmigrują one do platform streamingowych – mówi ekspert. – To, co teraz widzimy i co powoduje, że branża i firmy takie jak Going. szybko rosną, to fakt, że jest to główne źródło dochodów artystów, ale też cykl ich życia jest często bardzo krótki. Tak naprawdę na palcach jednej ręki można wymienić artystów, którzy są z nami 5, 10, 15 lat. Więc być może w przyszłości bycie artystą to będzie trampolina do influencingu i potem utrzymywania się z innych rzeczy. Aczkolwiek mamy przykłady wielkich powrotów jak np. tegoroczna trasa Kayah i Bregovica.

Zmiany zachodzące w muzyce na żywo i ich wpływ na działalność artystów były tematem jednej z sesji podczas niedawnego Thursday Gathering. To wydarzenie cykliczne, które w każdy czwartek w warszawskim Varso gromadzi społeczność innowatorów. Organizatorem imprez jest Fundacja Venture Café Warsaw.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Finanse

Wynagrodzenia w IT coraz wyższe. Pracodawcy walczą o talenty benefitami sięgającymi 100 tys. zł i obsługą prywatnego consierge’a

COVID-19 nie spowolnił wzrostu wynagrodzeń w branży IT. Tylko w pierwszej połowie ubiegłego roku kontraktorzy zatrudnieni w modelu B2B mogli liczyć na zarobki wyższe od 12,5 do 20 proc. – wynika z danych Just Join IT. Popyt na wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów też jest coraz większy, dlatego firmy zaczynają kusić potencjalnych pracowników już nie tylko wysokimi zarobkami, ale i coraz bardziej wymyślnymi benefitami. – Ostatnio firmy wprowadzają takie rozwiązania jak premia za podpis, która czasami dochodzi nawet do 100 tys. zł, czy możliwość skorzystania z prywatnego concierge’a. To są nowości, które pojawiają się na polskim rynku i z których korzysta coraz więcej pracodawców – mówi Piotr Nowosielski, prezes Just Join IT.

Ochrona środowiska

Recykling turbin wiatrowych to problem dla branży OZE. Technologia opracowana przez polską spółkę ma pomóc go rozwiązać

Stowarzyszenie WindEurope szacuje, że w całej Europie do 2023 roku nawet ok. 14 tys. turbin wirników elektrowni wiatrowych może zostać wycofanych z eksploatacji. Łopaty wirników, wykonane z materiałów kompozytowych, są bardzo trudne w recyklingu, a ich zagospodarowanie stwarza problem dla całej branży. Jak ocenia WindEurope, w sektorze energii wiatrowej na całym świecie jest obecnie w użyciu nawet 2,5 mln ton materiałów kompozytowych. Polska spółka 2loop Tech pracuje nad metodą ich przetwarzania, aby można było odzyskać z nich surowce do ponownego wykorzystania, np. w budownictwie. Spółka jest w przededniu złożenia wniosku patentowego na opracowaną przez siebie technologię.

Media i PR

Coraz bliżej debiutu platformy społecznościowej Donalda Trumpa. Pozycja wielkich graczy raczej nie jest zagrożona

Nowa aplikacja społecznościowa należąca do Donalda Trumpa w lutym ma być powszechnie dostępna do ściągnięcia. To odpowiedź byłego prezydenta USA na blokowanie od ponad roku jego profili na Facebooku czy Twitterze. W obecnym stanie prawnym nowe media społecznościowe są na straconej pozycji względem cyfrowych gigantów. Zdaniem ekspertów potrzebne są regulacje, które dadzą dostęp do publikowanych w social mediach treści również osobom niezarejestrowanym na ich platformach. Apelują oni także o większą przejrzystość decyzji na temat blokowania kont użytkowników.

Handel

Najwyższa od kilku dekad inflacja zmorą konsumentów w całej Europie i USA. Inwestorzy czekają na ruchy banków centralnych [DEPESZA]

– Retoryka RPP i prezesa Glapińskiego zmieniła się znacząco. Obecnie projekcja inflacji na 2022 rok to 7,6 proc., a kolejne podwyżki są prawdopodobne – mówi Maciej Kik, zarządzający funduszami akcji Generali Investments TFI. Jak podkreśla, inflacja to aktualnie słowo klucz na wielu rynkach, nie tylko w Polsce, ale i w Stanach Zjednoczonych, gdzie na rynkach akcji wyraźnie widać oczekiwanie na reakcję Fedu. Rezerwa Federalna zapowiedziała już na ten rok trzy podwyżki stóp procentowych.