Newsy

PARP: 36 mld zł na przedsiębiorczość ze starego budżetu UE. Agencja zmienia się, by wspierać innowacyjność

2014-11-25  |  06:50

W ramach perspektywy finansowej 2007-2013 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wydała już 23 mld zł na wsparcie przedsiębiorców i nauki. Łącznie zakontraktowano blisko 36 mld zł i środki te przekraczają pierwotny plan, bo agencja przejęła fundusze niewykorzystane przez inne instytucje. W nowej unijnej perspektywie do 2020 r. PARP udostępni ponad 20 nowych instrumentów i zapowiada ciągłe zmiany w kierunku większej efektywności i unowocześniania agencji.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uczestniczy w realizacji programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Poziom zakontraktowania z budżetu na lata 2007-2013 wynosi obecnie prawie 36 mld zł. To jest już około 110 proc. pierwotnej alokacji. Mamy do czynienia z wykorzystaniem środków, które w różnych innych instytucjach nie zostały wykorzystane. Te środki zostały przesunięte do agencji i przeznaczyliśmy je łącznie już na około 20 tys. projektów dla przedsiębiorców – podsumowuje w rozmowie z agencją informacyjną Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.

Agencja do tej pory wydała już 23 mld zł, w tym roku zamknie budżet wypłat kwotą 6 mld zł dla przedsiębiorców. Jak podkreśla Lublińska-Kasprzak, to rekordowy wynik, bo nigdy w historii PARP nie przeznaczył takich funduszy w ciągu jednego roku.

Duża część tych projektów jest już zakończona. To są projekty najczęściej bardzo innowacyjne, realizowane przez przedsiębiorców wdrożenia innowacyjnych rozwiązań, przygotowanie nowych innowacyjnych produktów i usług – podkreśla Lublińska-Kasprzak. ‒ Planujemy oczywiście w całości wykorzystać dotychczasowe środki, które zostały skierowane do polskich przedsiębiorców w ramach programów unijnych.

PARP ma mieć też ważną rolę w nowej perspektywie unijnej 2014-2020. Jak przypomina Lublińska-Kasprzak, zgodnie ze stanowiskiem polskiego rządu a także resortów gospodarki oraz infrastruktury i rozwoju agencja będzie dysponować środkami w ramach programu „Inteligentny rozwój”. Jego budżet to 8,6 mld euro ‒ wszystko zostanie przeznaczone na wspieranie badań i innowacyjności sektora biznesu i naukowego.

Agencja przygotowała już ponad 20 nowych instrumentów finansowych, które będą w różny sposób wspierały przedsiębiorców i naukę. Jak podkreśla prezes PARP, fundusze unijne w kolejnych latach mają stworzyć fundament nowoczesnej gospodarki, która po 2020 r. będzie mogła dalej dynamicznie się rozwijać już ze znacznie niższym wsparciem z Brukseli.

Większość z tych programów została już przyjęta, zaakceptowana, ale trzeba pamiętać, że jeszcze toczą się negocjacje z Komisją Europejską i ostateczny kształt i kwoty programu, jeszcze nie są znane. Te programy powinny się rozpocząć w I połowie przyszłego roku – prognozuje Lublińska-Kasprzak.

Dodaje, że programy będą wspierały nie tylko innowacje, lecz także zmiany organizacyjne w przedsiębiorstwach.

Zmiany nie ominą też samego PARP-u. Agencja ma również stać się innowacyjną instytucją i cały czas się unowocześniać. W ten sposób będzie mogła lepiej pobudzać przedsiębiorców do kreatywności i innowacyjności.

Dostrzegamy potrzebę dalszego unowocześniania, usprawniania agencji. Ponadto chcemy zmienić swój sposób działania i różnymi nowymi instrumentami oddziaływać na innowacyjność – podkreśla prezes PARP i dodaje, że specjalny zespół powołany w celu zmiany podejścia Agencji funkcjonuje już od dwóch lat.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.