Mówi: | Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej prof. dr hab. Robert Kotowski, dyrektor Muzeum Narodowego w Kielcach dr hab. Łukasz Gaweł, prof. UJ, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie |
PGE obejmuje patronat nad kolejnym muzeum w Polsce. Wsparcie mecenasów pomaga rozbudowywać kolekcje o setki nowych eksponatów
Muzeum Narodowe w Kielcach zyskało właśnie potężnego mecenasa, którym została PGE Polska Grupa Energetyczna. Spółka wesprze w nadchodzących latach plany inwestycyjne i rozbudowę kolekcji jednej z najstarszych placówek muzealnych w Polsce. To kolejne muzeum w Polsce, które trafia pod skrzydła PGE . Dzięki mecenatowi oraz środkom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego te placówki wzbogaciły się w ostatnich kilku latach o wiele dzieł znanych artystów i setki nowych eksponatów.
– To już kolejne muzeum, z którym podpisaliśmy umowę o mecenacie, po Muzeum Narodowym w Warszawie i Krakowie, Zamku Królewskim na Wawelu oraz Muzeum Narodowym w Lublinie – wymienia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Muzeum Narodowe w Kielcach to jedno z najstarszych w Polsce muzeów, które posiada w swoich zbiorach ponad 100 tys. obiektów i eksponatów – nie tylko z dziedziny malarstwa, ale także rzemiosła artystycznego, sztuki ludowej, archeologii i przyrody. Mieści się w zabytkowym, XVII-wiecznym pałacu, należącym niegdyś do biskupów krakowskich.
– Jesteśmy jedną z ważniejszych instytucji na mapie kulturalnej Polski. Nasze zbiory malarstwa – z Pankiewiczem, Boznańską czy Szermentowskim – są magnesem dla zwiedzających – mówi prof. dr hab. Robert Kotowski, dyrektor Muzeum Narodowego w Kielcach. – Nasz rozwój na najbliższe lata to oczywiście inwestycje, które prowadzimy już od kilkunastu lat, ponieważ Pałac Biskupów Krakowskich wymaga nieustannych prac konserwatorskich i zabezpieczających. Chcemy też rozwijać się merytorycznie, dlatego będziemy uatrakcyjniać naszą kolekcję, ofertę ekspozycyjną i edukacyjną.
Realizacja tych planów ma być teraz dużo łatwiejsza dzięki wsparciu pozyskanego właśnie mecenasa, którym została PGE Polska Grupa Energetyczna. Umowa między stronami została podpisana 12 maja br.
– Ten mecenat ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania muzeum – zarówno w płaszczyźnie czysto pragmatycznej, ponieważ PGE oferuje nam istotne wsparcie finansowe, jak i symboliczne, bo dołączyliśmy do elitarnego grona ogólnopolskich instytucji kultury wspieranych przez tę spółkę. To jest też oczywiście duży prestiż – mówi Robert Kotowski.
– Wspieranie polskiej kultury to ważny punkt naszej działalności CSR-owej. Chcemy przyczynić się do tego, aby Polacy, ale również turyści z zagranicy odwiedzali placówki polskiej kultury. A mamy się czym pochwalić, bo zwłaszcza w ostatnich kilku latach polskie muzea wzbogaciły się w wiele dzieł znanych artystów i setki nowych eksponatów, które warto pokazać szerokiemu gronu odbiorców – podkreśla Wojciech Dąbrowski.
PGE Polska Grupa Energetyczna jest jednym z największych w Polsce mecenasów kultury. Jednym z filarów jej strategii sponsoringowej jest wspieranie ważnych instytucji kultury, do których zalicza się również warszawskie Muzeum Narodowe, posiadające w swoich zbiorach ok. 830 tys. dzieł sztuki polskiej i światowej. PGE jest mecenasem całego muzeum, w tym wszystkich jego oddziałów.
– Współpracujemy z Muzeum Narodowym w Warszawie od ponad dwóch lat i będziemy jego mecenasem przez kolejne trzy. Obserwujemy, jak wiele inicjatyw, mających na celu zachęcenie do obcowania z kulturą, jest prowadzonych przez tę placówkę – mówi prezes zarządu PGE. – Sami też przyłożyliśmy do tego małą cegiełkę, organizując w ubiegłym roku kampanię „Zapraszamy do bywania”, zachęcającą Polaków do tego, aby odwiedzać instytucje kultury. Realizujemy także konkurs ogólnopolski „Spotkania ze sztuką”.
Jedną z najnowszych inicjatyw Muzeum Narodowego w Warszawie jest otwarta 10 maja br. wystawa „MNW kolekcjonuje. Zakupy z lat 2017–2022”. Ekspozycja prezentuje eksponaty zakupione przez muzeum dzięki dotacjom celowym i programom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w wysokości prawie 30 mln zł) w ciągu ostatnich sześciu lat. To wybór 123 dzieł, wśród których są prace artystów takich jak Chagall, Goya, Muter, Weiss, Bilińska, Wyspiański, Rosselli, Schongauer, Kulik, Gronowski, Janin, Waliszewska, Nadar i Zamoyski.
– Na tej wystawie prezentujemy tylko 123 obiekty, ale jest ich znacznie więcej. To, co nas najbardziej cieszy w tej ekspozycji, to fakt, że mamy tu do czynienia z fotografią, rzeźbą, rzemiosłem, grafiką, malarstwem na płótnie, na drewnie, z gwaszem, obiektami na papierze czy plakatami – wymienia dr hab. Łukasz Gaweł, profesor UJ, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie. – Ta wystawa pokazuje ciężką pracę zespołu, bo zakup każdego z tych dzieł sztuki to była ciężka praca wielu osób. Pokazuje też, że nasze muzeum sukcesywnie rozbudowuje kolekcję. Ona w ostatnich latach rośnie o wiele szybciej niż wcześniej.
Czytaj także
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-03-04: Realizacja Planu dla Chorób Rzadkich przyspiesza. Są już nowe warunki wyceny i poszerza się pakiet badań screeningowych
- 2025-03-05: Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
Prace nad pakietami deregulacyjnymi trwają. Biznes liczy na ich sprawne przeprocesowanie, ale i tak nie spodziewa się, żeby pierwsze efekty były widoczne przed jesienią. Dziś przedsiębiorcy 40 proc. swojego czasu spędzają na wypełnianiu różnego typu wymagań, a dodatkowo wstrzymują się z inwestycjami ze względu na niestabilność prawa. Zdaniem przedsiębiorców deregulacja to krok w dobrym kierunku, który pozwoli na przesunięcie zamrożonych w bankach pieniędzy na inwestycje i zwiększy konkurencyjność polskich firm.
Ochrona środowiska
Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać

Aktualizacja programu Czyste Powietrze, która wystartowała 31 marca br., przyniosła m.in. uszczelnienie zasad finansowania oraz zwiększenie monitoringu wykonawców. – Obecna edycja programu jest najbardziej wymagająca ze wszystkich, jakie do tej pory realizowaliśmy – mówi Paweł Bednarek, prezes zarządu Columbus ONE. Wiele firm nie było w stanie się odpowiednio przygotować do zmian i teraz wstrzymały pozyskiwanie nowych klientów. Grupa Columbus ma ambicję, by konsolidować ten bardzo rozdrobniony rynek.
Handel
Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online

Badanie odzieży i bielizny zakupionych na dwóch azjatyckich platformach wykazało obecność w części z nich niebezpiecznych związków w niepokojących stężeniach – wynika z Raportu Federacji Konsumentów. Podobne produkty mogą się jednak również znajdować na polskich czy międzynarodowych platformach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.