Newsy

PGE obejmuje patronat nad kolejnym muzeum w Polsce. Wsparcie mecenasów pomaga rozbudowywać kolekcje o setki nowych eksponatów

2023-05-17  |  06:02
Mówi:Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej
prof. dr hab. Robert Kotowski, dyrektor Muzeum Narodowego w Kielcach
dr hab. Łukasz Gaweł, prof. UJ, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie
  • MP4
  • Muzeum Narodowe w Kielcach zyskało właśnie potężnego mecenasa, którym została PGE Polska Grupa Energetyczna. Spółka wesprze w nadchodzących latach plany inwestycyjne i rozbudowę kolekcji jednej z najstarszych placówek muzealnych w Polsce. To kolejne muzeum w Polsce, które trafia pod skrzydła PGE . Dzięki mecenatowi oraz środkom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego te placówki wzbogaciły się w ostatnich kilku latach o wiele dzieł znanych artystów i setki nowych eksponatów.

    To już kolejne muzeum, z którym podpisaliśmy umowę o mecenacie, po Muzeum Narodowym w Warszawie i Krakowie, Zamku Królewskim na Wawelu oraz Muzeum Narodowym w Lublinie – wymienia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

    Muzeum Narodowe w Kielcach to jedno z najstarszych w Polsce muzeów, które posiada w swoich zbiorach ponad 100 tys. obiektów i eksponatów – nie tylko z dziedziny malarstwa, ale także rzemiosła artystycznego, sztuki ludowej, archeologii i przyrody. Mieści się w zabytkowym, XVII-wiecznym pałacu, należącym niegdyś do biskupów krakowskich.

    – Jesteśmy jedną z ważniejszych instytucji na mapie kulturalnej Polski. Nasze zbiory malarstwa – z Pankiewiczem, Boznańską czy Szermentowskim – są magnesem dla zwiedzających – mówi prof. dr hab. Robert Kotowski, dyrektor Muzeum Narodowego w Kielcach. – Nasz rozwój na najbliższe lata to oczywiście inwestycje, które prowadzimy już od kilkunastu lat, ponieważ Pałac Biskupów Krakowskich wymaga nieustannych prac konserwatorskich i zabezpieczających. Chcemy też rozwijać się merytorycznie, dlatego będziemy uatrakcyjniać naszą kolekcję, ofertę ekspozycyjną i edukacyjną.

    Realizacja tych planów ma być teraz dużo łatwiejsza dzięki wsparciu pozyskanego właśnie mecenasa, którym została PGE Polska Grupa Energetyczna. Umowa między stronami została podpisana 12 maja br.

    – Ten mecenat ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania muzeum – zarówno w płaszczyźnie czysto pragmatycznej, ponieważ PGE oferuje nam istotne wsparcie finansowe, jak i symboliczne, bo dołączyliśmy do elitarnego grona ogólnopolskich instytucji kultury wspieranych przez tę spółkę. To jest też oczywiście duży prestiż – mówi Robert Kotowski.

    – Wspieranie polskiej kultury to ważny punkt naszej działalności CSR-owej. Chcemy przyczynić się do tego, aby Polacy, ale również turyści z zagranicy odwiedzali placówki polskiej kultury. A mamy się czym pochwalić, bo zwłaszcza w ostatnich kilku latach polskie muzea wzbogaciły się w wiele dzieł znanych artystów i setki nowych eksponatów, które warto pokazać szerokiemu gronu odbiorców – podkreśla Wojciech Dąbrowski.

    PGE Polska Grupa Energetyczna jest jednym z największych w Polsce mecenasów kultury. Jednym z filarów jej strategii sponsoringowej jest wspieranie ważnych instytucji kultury, do których zalicza się również warszawskie Muzeum Narodowe, posiadające w swoich zbiorach ok. 830 tys. dzieł sztuki polskiej i światowej. PGE jest mecenasem całego muzeum, w tym wszystkich jego oddziałów.

    Współpracujemy z Muzeum Narodowym w Warszawie od ponad dwóch lat i będziemy jego mecenasem przez kolejne trzy. Obserwujemy, jak wiele inicjatyw, mających na celu zachęcenie do obcowania z kulturą, jest prowadzonych przez tę placówkę – mówi prezes zarządu PGE. – Sami też przyłożyliśmy do tego małą cegiełkę, organizując w ubiegłym roku kampanię „Zapraszamy do bywania”, zachęcającą Polaków do tego, aby odwiedzać instytucje kultury. Realizujemy także konkurs ogólnopolski „Spotkania ze sztuką”.

    Jedną z najnowszych inicjatyw Muzeum Narodowego w Warszawie jest otwarta 10 maja br. wystawa „MNW kolekcjonuje. Zakupy z lat 2017–2022”. Ekspozycja prezentuje eksponaty zakupione przez muzeum dzięki dotacjom celowym i programom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w wysokości prawie 30 mln zł) w ciągu ostatnich sześciu lat. To wybór 123 dzieł, wśród których są prace artystów takich jak Chagall, Goya, Muter, Weiss, Bilińska, Wyspiański, Rosselli, Schongauer, Kulik, Gronowski, Janin, Waliszewska, Nadar i Zamoyski.

    Na tej wystawie prezentujemy tylko 123 obiekty, ale jest ich znacznie więcej. To, co nas najbardziej cieszy w tej ekspozycji, to fakt, że mamy tu do czynienia z fotografią, rzeźbą, rzemiosłem, grafiką, malarstwem na płótnie, na drewnie, z gwaszem, obiektami na papierze czy plakatami – wymienia dr hab. Łukasz Gaweł, profesor UJ, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie. – Ta wystawa pokazuje ciężką pracę zespołu, bo zakup każdego z tych dzieł sztuki to była ciężka praca wielu osób. Pokazuje też, że nasze muzeum sukcesywnie rozbudowuje kolekcję. Ona w ostatnich latach rośnie o wiele szybciej niż wcześniej. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Krynica Forum 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Media i PR

    Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

    Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

    DlaWas.info

    Nauka

    Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

    Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.