Newsy

PGE, TVN i Polsat to najsilniejsze marki na polskim rynku. Najlepiej oceniana jest Fundacja Dzieciom „Zdążyć z Pomocą”

2018-11-05  |  06:25
Mówi:Sebastian Bykowski
Funkcja:wiceprezes zarządu, dyrektor generalny
Firma:PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
  • MP4
  • PGE Polska Grupa Energetyczna, TVN, Polsat, Mercedes, BMW, „Gazeta Wyborcza” i „Przegląd Sportowy” – to najsilniejsze brandy na polskim rynku, które znalazły się na czele rankingu Top Marka 2018, przygotowanego przez Press-Service Monitoring Mediów oraz Magazyn Press. Na jego potrzeby przeanalizowano 52 mln materiałów z prasy, internetu i mediów społecznościowych. Badanie pokazało, że najlepiej postrzeganym brandem, który cieszy się najwyższym wskaźnikiem sentymentu, jest Fundacja Dzieciom „Zdążyć z Pomocą”, z kolei największe zasięgi buduje Grupa TVN. 

    – Polskie marki są coraz silniejsze. Świetnie wykorzystują nadarzające się okazje związane z rewolucją medialną. Potrafią łączyć swoją komunikację, zarówno w mediach tradycyjnych, jak i w mediach społecznościowych, budując zaangażowanie. Często działają niekonwencjonalnie, podejmują takie praktyki, które wzbudzają jakieś emocje, w tym także negatywne, ale wszystko to powoduje, że na tle innych marek naprawdę potrafią się wyróżnić – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Sebastian Bykowski, dyrektor generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

    Top Marka to największy ranking medialności brandów na polskim rynku. Tegoroczna, XI edycja badania objęła aż 500 marek z 50 branż. Na potrzeby badania przeanalizowano łącznie 1 mln tekstów prasowych, 5 mln internetowych i aż 46 mln postów w mediach społecznościowych opublikowanych w okresie od 1 lipca 2017 roku do 30 czerwca br.

    – Na tej podstawie wyłoniliśmy kilkaset różnych marek i uporządkowaliśmy je w 50 branżach. Z tego się zrodził ranking 500 najbardziej medialnych marek i brandów w polskiej przestrzeni medialnej – mówi Sebastian Bykowski.

    W tegorocznej edycji autorzy wprowadzili nową metodologię badania. O pozycji danego brandu w rankingu zadecydowała siła marki określana jako wypadkowa kilku zmiennych (liczby publikacji, impaktu i indeksu sentymentu) świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu na jej temat. Raport uwzględnia także inne elementy, jak np. rankingi branżowe, które miały wpływ na jego ostateczny kształt.

    – Top Marka to największe badanie aktywności medialnej firm w polskiej przestrzeni medialnej. Tegoroczna edycja inicjatywy jest już jedenastą, co przez te wszystkie lata pozwoliło nam dostrzec różnego rodzaju trendy i zmiany zarówno na rynku medialnym, jak i w zakresie komunikacji, dlatego postanowiliśmy wprowadzić wiele modyfikacji w samej metodologii. W pewien sposób kluczową rzeczą, którą nam się udało zrobić, to było sprowadzenie doniesień medialnych, zarówno z mediów tradycyjnych, jak i z mediów społecznościowych, do takiego wspólnego mianownika, którym jest właśnie impact, zasięg który jest generowany przez informacje, jak i kontekst – mówi Sebastian Bykowski.

    Jak podkreśla, kluczowy wniosek z tegorocznego badania jest taki, że liczy się nie tylko liczba doniesień medialnych dotyczących danej marki, lecz także ich wydźwięk i dotarcie do odbiorców. Badanie Top Marka pozwala analizowanym brandom porównać się na tle bezpośredniej konkurencji, ale i szerzej, w odniesieniu do innych branż. Ranking jest rodzajem komunikacyjnego drogowskazu i stanowi dla firm punkt wyjścia do tworzenia i modyfikowania strategii w tym zakresie.

    – Dla firm, które chcą badać swój wizerunek, wartościową informacja jest określenie czy publikacje na ich temat osiągnęły określony zasięg. W zależności od tego, jaki cel strategiczny ma dana marka, dobiera odpowiednie narzędzie. Jeżeli chce szeroko rozpropagowywać informacje o sobie, może wybrać media tradycyjne, które świetnie sprawdzają się w tej roli. Kiedy chce raczej aktywizować społeczności wokół siebie, oczywiście wtedy lepszy będzie internet czy media społecznościowe. To wydaje się takim najbardziej wyraźnym trendem, że firmy, które stosują działania o charakterze public relations, zatrudniają dziś również specjalistów od mediów społecznościowych – mówi Sebastian Bykowski.

    W tym roku topową marką całego rankingu została PGE Polska Grupa Energetyczna. O jej przewadze nad dwiema kolejnymi markami w badaniu zdecydował wyższy indeks sentymentu. Na 2. miejscu znalazł się TVN, który wyprzedził Polsat. Czwarte miejsce należało do Mercedesa, a pierwszą piątkę zestawienia zamknęło BMW. Na trzy kolejne miejsca trafiły tytuły prasowe – „Gazeta Wyborcza”, „Przegląd Sportowy” i „Super Express”. Na 9. miejscu znalazła się marka samochodów premium – Audi. Natomiast miejsce 10. rankingu należy do TVP Info. Ostatecznie w pierwszej dziesiątce rankingu 500 najsilniejszych marek znalazło się aż sześć brandów mediowych, trzy marki motoryzacyjne i jedna energetyczna.

    – Oczywiście my również badamy wydźwięk tych informacji. Dla nas jest kluczowe to, czy informacje są pozytywne, neutralne czy negatywne. W tym kontekście wpływa to również na to, czy dana marka ma mocny wizerunek, czy też znajduje się w słabszej formie – mówi Sebastian Bykowski.

    W tegorocznym rankingu Top Marka 2018 najwyższy indeks sentymentu odnotował brand z kategorii projekty charytatywne – Fundacja Dzieciom „Zdążyć z Pomocą”. Nieco niższą ocenę uzyskała sieć apteczna Super-Pharm. Trzecią najlepiej ocenianą marką została Szlachetna Paczka. Natomiast top 5 marek o największym wskaźniku dotarcia informacji otworzył TVN, za którym uplasowały się kolejno „Gazeta Wyborcza” oraz Polska Grupa Energetyczna.

    – W świecie, w którym wiele produktów i usług jest do siebie bardzo podobnych – język komunikacji jest tym, co zapamiętują odbiorcy. Często ten wizerunek medialny decyduje o wyborze konkretnej usługi lub produktu przez konsumentów. Dużą rolę odgrywają w tym media, które są coraz silniejsze w tym procesie kreowania wizerunku. Dziś nie mówimy już o opiniach dziennikarzy i redaktorów z mediów profesjonalnych albo o opiniach naszych bliskich i znajomych, bo te dwa światy mocno się przeniknęły. W zasadzie mamy dziś do czynienia z jedną platformą medialną, w której spotykamy zarówno opinie profesjonalnych dziennikarzy, blogerów, influencerów, jak i opinie naszych najbliższych. To są ważne informacje dla firm i marek, bo komunikację można w dużym stopniu monitorować i mierzyć. Dzięki temu jesteśmy w stanie badać, jakie przekazy przenikają do świadomości odbiorców i czy one docierają do tych grup docelowych, dla których są budowane – mówi Sebastian Bykowski, dyrektor generalny Press-Service Monitoring Mediów.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.