Mówi: | Łukasz Boroń |
Funkcja: | prezes |
Firma: | PKP Cargo |
PKP Cargo chce zwiększyć udziały w rynku przewozu paliw koleją. Nie wyklucza przejęć
PKP Cargo – największy w Polsce i drugi w UE przewoźnik towarowy – nie wyklucza rozwoju przez przejęcia zarówno na rynku zagranicznym, jak i krajowym. Spółka, która wczoraj zadebiutowała na GPW, chce m.in. zwiększyć swoje udziały w rynku przewozu paliw koleją. Teraz wynoszą one 20 proc.
– Obecnie nie ma procesów formalnych, jeśli chodzi o transakcje sprzedaży Orlen KolTrans czy Lotos Kolej. Jednak jeśli takie procesy będą, to nie ukrywamy, że będziemy zainteresowani – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo SA. – Teraz posiadamy zaledwie 20-proc. udział w rynku przewozu paliw koleją, a więc daleko poniżej progu 40 proc. czy 60 proc., które mamy w większości innych segmentów rynku – dodaje.
Jego zdaniem, udział spółki w tym segmencie nie powinien być powodem do zablokowania potencjalnych przejęć przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Boroń podkreśla, że polski rynek przewozów jest jednym z najbardziej konkurencyjnych w UE – działa na nim 55 podmiotów, krajowych i zagranicznych
Udany debiut
Wczorajszy debiut giełdowy spółki był największą w tym roku ofertą publiczną. W momencie otwarcia jedna akcja kosztowała 80,20 zł, a więc o 18 proc. więcej niż cena sprzedaży w ofercie publicznej. To wyższy wzrost niż pozostałych 16 spółek, które w tym roku zadebiutowały na warszawskim parkiecie. Na zamknięciu cena akcji PKP Cargo wzrosła do 81,16 zł.
– Jest kilka przyczyn, dla których nasza spółka jest atrakcyjna dla inwestorów – mówi Boroń. – Po pierwsze, mamy zdrowe finanse, nie jesteśmy zadłużeni. Po drugie, jesteśmy barometrem gospodarczym, bo mamy bardzo dużą korelację naszych wyników z PKB, z aktywnością w przemyśle i w budownictwie. Jeśli będzie szybszy wzrost PKB, będzie więcej towarów do przewiezienia, więc wzrosną też nasze zyski.
Perspektywa zysków przyciągnęła inwestorów, tym bardziej, że prognozy dotyczące wzrostu gospodarczego w przyszłym roku są optymistyczne.
– W każdym miesiącu trzeciego kwartału przewieźliśmy więcej niż 10 mln ton ładunków. To jest dobry wynik. Także w tym miesiącu widzimy pozytywny trend – przekonuje prezes PKP Cargo.
Stopniowo poprawiać się będzie również kondycja infrastruktury kolejowej, co zwiększy efektywność przewozów, a więc i wyniki spółek kolejowych. Dziś średnia prędkość przewozów towarowych wynosi zaledwie 23 km/h.
– To dziś jest problem wszystkich przewoźników na polskim rynku, będący efektem niskich nakładów inwestycyjnych na modernizację sieci kolejowych przez ostatnich 20 lat – mówi Boroń. – Jednak ograniczenia w prędkości pociągów wynikają właśnie z trwania modernizacji. Sytuacja powoli się poprawia – PKP PLK chce przywrócić średnią prędkość 50 km/h do 2020 roku.
Czytaj także
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-03-06: Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.