Newsy

PKP Cargo chce zwiększyć udziały w rynku przewozu paliw koleją. Nie wyklucza przejęć

2013-10-31  |  06:40

PKP Cargo  największy w Polsce i drugi w UE przewoźnik towarowy nie wyklucza rozwoju przez przejęcia zarówno na rynku zagranicznym, jak i krajowym. Spółka, która wczoraj zadebiutowała na GPW, chce m.in. zwiększyć swoje udziały w rynku przewozu paliw koleją. Teraz wynoszą one 20 proc.

 – Obecnie nie ma procesów formalnych, jeśli chodzi o transakcje sprzedaży Orlen KolTrans czy Lotos Kolej. Jednak jeśli takie procesy będą, to nie ukrywamy, że będziemy zainteresowani – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo SA. – Teraz posiadamy zaledwie 20-proc. udział w rynku przewozu paliw koleją, a więc daleko poniżej progu 40 proc. czy 60 proc., które mamy w większości innych segmentów rynku – dodaje.

Jego zdaniem, udział spółki w tym segmencie nie powinien być powodem do zablokowania potencjalnych przejęć przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Boroń podkreśla, że polski rynek przewozów jest jednym z najbardziej konkurencyjnych w UE – działa na nim 55 podmiotów, krajowych i zagranicznych

Udany debiut

Wczorajszy debiut giełdowy spółki był największą w tym roku ofertą publiczną. W momencie otwarcia jedna akcja kosztowała 80,20 zł, a więc o 18 proc. więcej niż cena sprzedaży w ofercie publicznej. To wyższy wzrost niż pozostałych 16 spółek, które w tym roku zadebiutowały na warszawskim parkiecie. Na zamknięciu cena akcji PKP Cargo wzrosła do 81,16 zł.

 – Jest kilka przyczyn, dla których nasza spółka jest atrakcyjna dla inwestorów – mówi Boroń. – Po pierwsze, mamy zdrowe finanse, nie jesteśmy zadłużeni. Po drugie, jesteśmy barometrem gospodarczym, bo mamy bardzo dużą korelację naszych wyników z PKB, z aktywnością w przemyśle i w budownictwie. Jeśli będzie szybszy wzrost PKB, będzie więcej towarów do przewiezienia, więc wzrosną też nasze zyski.

Perspektywa zysków przyciągnęła inwestorów, tym bardziej, że prognozy dotyczące wzrostu gospodarczego w przyszłym roku są optymistyczne.

 – W każdym miesiącu trzeciego kwartału przewieźliśmy więcej niż 10 mln ton ładunków. To jest dobry wynik. Także w tym miesiącu widzimy pozytywny trend – przekonuje prezes PKP Cargo.

Stopniowo poprawiać się będzie również kondycja infrastruktury kolejowej, co zwiększy efektywność przewozów, a więc i wyniki spółek kolejowych. Dziś średnia prędkość przewozów towarowych wynosi zaledwie 23 km/h.

 – To dziś jest problem wszystkich przewoźników na polskim rynku, będący efektem niskich nakładów inwestycyjnych na modernizację sieci kolejowych przez ostatnich 20 lat – mówi Boroń. – Jednak ograniczenia w prędkości pociągów wynikają właśnie z trwania modernizacji. Sytuacja powoli się poprawia – PKP PLK chce przywrócić średnią prędkość 50 km/h do 2020 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.