Newsy

PKP Intercity inwestuje w tabor. Nowe wagony, lokomotywy i zespoły trakcyjne będą kosztować ponad 4 mld złotych

2013-05-22  |  06:10
Mówi:Janusz Malinowski
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:PKP Intercity
  • MP4
  • PKP Intercity wyda ponad 4 miliardy złotych na modernizację i wymianę taboru kolejowego. Największy projekt to elektryczne zespoły trakcyjne, które będą wykorzystywane na trasach dalekobieżnych z Gdyni. Do tego spółka kupuje i modernizuje wagony oraz, po raz pierwszy w swojej historii, rozpisała przetarg na nowe lokomotywy spalinowe.

    Jak podkreśla prezes zarządu PKP Intercity Janusz Malinowski, nowe wagony zapewnią znacznie większy komfort podróży dla pasażerów.

     – Będą wyposażone w klimatyzację, w zamknięty system WC, wszystkie drzwi będą automatyczne, będą gniazdka, wzmacniany sygnał telefonii komórkowej, będzie tam internet. Wagony będą przystosowane do przewozu osób o ograniczonej mobilności, a także nart czy rowerów. To jest wszystko to, czego oczekują od nas pasażerowie – mówi Malinowski Agencji Informacyjnej Newseria. Zapewnia, że pomimo wyższego standardu podróży, bilety nie podrożeją.

    Nowe wagony trafią na połączenia z Wrocławia przez Poznań do Gdyni. Na tej trasie dzięki przystosowanym do większej prędkości wagonom PKP Intercity może znacznie skrócić czas przejazdu. Równocześnie trwa modernizacja wagonów, które zostaną przeznaczone do obsługi linii z Przemyśla przez Kraków, Katowice i Wrocław do Szczecina. Do 2015 r. na te trasy trafi 220 zmodernizowanych wagonów – pierwsze spółka już je odebrała.

    Równie ważny jest zakup nowych lokomotyw spalinowych. Będą one wykorzystywane do obsługi połączeń na niezelektryfikowanych liniach kolejowych. W tej chwili PKP Intercity musi pożyczać lokomotywy spalinowe od innych przewoźników. Spółka dysponuje wprawdzie lokomotywami typów SM42 i SU45, jednak są one przestarzałe, wyeksploatowane i nie nadają się do prowadzenia pociągów z dużą prędkością.

     – Chcąc wrócić z ofertą w niektóre rejony, musimy pozyskać lokomotywy, w związku z tym mamy projekt zakupu dziesięciu nowych lokomotyw oraz modernizujemy 20 lokomotyw, które również będą przeznaczone do ciągnięcia pociągów na liniach, gdzie nie ma trakcji elektrycznej – podkreśla Janusz Malinowski.

    Na zakup nowych lokomotyw PKP Intercity wyda około 170 milionów złotych, na modernizację starych – 90 milionów złotych. Trwa postępowanie przetargowe, które wyłoni dostawców. Zgłosili się zarówno producenci krajowi, jak i jedna firma zagraniczna.

    Największy projekt to jednak zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które trafią na linię z Gdyni przez Warszawę do Krakowa i Katowic, z odgałęzieniami do Bielska-Białej, Gliwic, Rzeszowa i Wrocławia.

     – To jest nasz największy projekt i te pociągi planujemy wprowadzić do normalnej eksploatacji w grudniu 2014 – mówi prezes PKP Intercity. – Planujemy pozyskać 20 składów zespołowych o prędkości 160 km/h, to będą też pociągi jadące z Górnego Śląska i z Krakowa nad morze, do Trójmiasta i do Szczecina, oraz z Krakowa do Olsztyna i z Warszawy do Bydgoszczy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.