Mówi: | Andrzej Pawłowski |
Funkcja: | Wiceprezes |
Firma: | PKP PLK SA |
PKP PLK inwestuje w bezpieczeństwo na kolei. M.in. w nowoczesne symulatory
PKP PLK S.A. inwestuje w poprawę bezpieczeństwa na kolei. Tylko na modernizację infrastruktury spółka wyda w tej perspektywie budżetowej 30 mld zł. Do tego dochodzą szkolenia dyżurnych ruchu oraz planowany zakup symulatorów. Pierwsze mają być dostępne już w przyszłym roku. Docelowo spółka chce z wykorzystaniem środków unijnych w nowej perspektywie utworzyć Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego, które umożliwi szkolenia na większą skalę.
– Bezpieczeństwo jest priorytetem spółki i staramy się robić wszystko, by je poprawić – podkreśla Andrzej Pawłowski, wiceprezes spółki zarządzającej polskimi liniami kolejowymi.
Wylicza, że pierwszym obszarem inwestycji jest poprawa standardu infrastruktury, co zwiększa bezpieczeństwo na kolei. Równocześnie spółka szkoli pracowników – coraz więcej z tych zajęć to szkolenia praktyczne, a wkrótce PLK planuje zakup nowoczesnych symulatorów, które umożliwią doskonalenie pracy w różnych sytuacjach, także w eliminowanie zagrożeń.
– W tej chwili takich symulatorów nie mamy. Szkolenia w części teoretycznej i praktycznej odbywają się na posterunkach.. Dyżurni ruchu pod nadzorem wykonują czynności, które później będą wykonywać samodzielnie. Obecnie nie ma takich szkoleń na symulatorach i to chcemy uzupełnić – mówi Agencji Informacyjnjej Newseria Pawłowski.
Symulatory będą odwzorowaniem miejsca pracy dyżurnego. Pracownik będzie musiał prowadzić ruch tak, jak czyni to na rzeczywistym posterunku. W trakcie pracy będą „zadawane” różne sytuacje, tak aby doskonalił podejmowanie właściwych decyzji.
Obecnie szkolenia dla dyżurnych ruchu i innych osób związanych z bezpieczeństwem na kolei odbywają się dwa razy do roku i trwają za każdym razem osiem godzin. Odbywają się też szkolenia doraźne, które wykonują instruktorzy na posterunkach ruchu.
Przedstawiciele PLK oglądają rozwiązania stosowane w innych krajach, między innymi w Wielkiej Brytanii. Pierwsze symulatory w Polsce mają pojawić się już za rok, ale to dopiero początek zmian w szkoleniu naszych dyżurnych.
– W tej chwili jesteśmy na etapie opracowywania założeń. Na kolejną perspektywę chcielibyśmy wpisać duży projekt Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego, w którym przewidziane jest szersze wykorzystanie symulatorów– ujawnia wiceprezes PLK.
Wdrożenie symulatorów będzie wymagało przeszkolenia nie tylko dyżurnych, ale i instruktorów. By zapewnić takie szkolenie każdemu z 9 tys. dyżurnych co najmniej raz do roku, PLK będzie potrzebowała około 20 urządzeń. Zakup jednego z nich to koszt ok. 2 mln zł.
Jednak nowy system szkolenia to nie tylko symulatory. Pawłowski podkreśla, że potrzeba nowych dyżurnych ruchu. Obecnie średni wiek pracowników na tym stanowisku to 48 lat, a wielu z nich zbliża się już do emerytury.
– Prowadzimy już konkretne działania w tym zakresie, żeby powstawały w szkołach klasy kolejowe i na miejsca ludzi odchodzących na emerytury przychodzili przygotowani młodzi ludzie. Podobnie, nawiązujemy kontakty z uczelniami, ze szkołami technicznymi – mówi Andrzej Pawłowski. – Z drugiej strony, wdrażamy też program automatyzacji prowadzenia ruchu, który wymaga mniejszej obsady niż część obecnych urządzeń.
Wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. podkreśla potrzebę odbudowania dawnego systemu szkolenia, opartego o szkoły zawodowe i technika kolejowe. Według Pawłowskiego jego zaletą było to, że nowi pracownicy lepiej znali sposób działania całej branży kolejowej. Dodaje, że system jest powoli odbudowywany.
Czytaj także
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
- 2023-12-28: Rekordowy rok dla PKP Intercity. W 2024 roku spółka chce przekroczyć barierę 70 mln pasażerów
- 2024-01-05: Szereg nowych przetargów w planach PKP Intercity na 2024 rok. W realizacji strategii taborowej mogą pomóc środki z UE
- 2023-10-05: Wielomiliardowe inwestycje na kolei nabierają rozpędu. Pociągi będą się poruszać z maksymalną prędkością 250 km/h
- 2023-08-07: Mateusz Damięcki: Podczas zdjęć do nowego filmu przeszedłem przeszkolenie jako pracownik kolei. Rola dróżnika sprawiła mi wiele radości
- 2023-08-04: Duże zainteresowanie przewozem psów koleją. W I półroczu br. w pociągach PKP Intercity podróżowało ponad 100 tys. czworonogów
- 2023-07-20: Do 2030 roku PKP Intercity chce wysyłać na tory dwa razy więcej pociągów. Szykują się wielomiliardowe inwestycje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.