Newsy

Poczta Polska wydała ponad 1,5 mln znaczków z okazji kanonizacji Jana Pawła II

2014-04-25  |  06:35
Mówi:Agnieszka Kłoda-Dębska
Funkcja:zastępca dyrektora Biura Marketingu i Filatelistyki
Firma:Poczta Polska
  • MP4
  • Z okazji niedzielnej kanonizacji Jana Pawła II Poczta Polska wydała serię znaczków. To wspólne przedsięwzięcie z Pocztą Watykańską, która wydała identyczne znaczki z napisami po włosku. Projekt powstał w Polsce i ma upamiętniać nie tylko postać polskiego papieża, ale przede wszystkim jego nauczanie.

    Poczta Polska od wielu lat wspierała ideę upamiętniania myśli Jana Pawła II. Od 1979 roku wydaliśmy ponad 30 emisji, z czego ta obecna jest wspólną inicjatywą Poczty Polskiej i Poczty Watykańskiej. Zaprojektowaliśmy aureolę, w którą włączyliśmy 35 zawołań z okresu pontyfikatu, najpiękniejszych zdań, najpiękniejszych przesłań, które towarzyszyły Janowi Pawłowi II, a które są też pewnego rodzaju krokami milowymi w jego nauczaniu – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Agnieszka Kłoda-Dębska, zastępca dyrektora Biura Marketingu i Filatelistyki Poczty Polskiej.

    W serii upamiętniającej kanonizację polskiego papieża są trzy wydawnictwa. Poczta Polska wypuściła na rynek arkusz sześciu znaczków o wartości 2,35 zł każdy, znaczek w bloku o wartości 5 zł oraz wykonany techniką stalorytu znaczek o wartości 8,50 zł. Znaczków za 2,35 zł wydrukowanych zostało 1,5 mln sztuk, droższych w blokach – po 200 tys. sztuk.

    Wspólnym elementem wszystkich znaczków jest wizerunek Jana Pawła II otoczonego aureolą, która składa się z 35 jego przesłań. W wersji watykańskiej jest o jedno hasło mniej.

    Kłoda-Dębska wspomina, że początkowo nie była planowana seria trzech wydawnictw, jednak podczas powstawania projektu się to zmieniło.

    Znaczek z Janem Pawłem II w bloku był w tym roku również wyrytowany. Mieliśmy ten ryt połączyć z offsetem i miał to być głęboki, piękny znaczek – taka nowa forma wydawnicza. Okazało się, że ryt sam w sobie był tak piękny, że w formie wyrytowanego znaczka Intalio wydaliśmy drugą formę wydawniczą – na białym tle znaczek wydrukowany w szarościach również ze złotymi napisami w aureoli – opisuje Kłoda-Dębska.

    Dodaje, że Polacy chętnie kupują znaczki z papieżem. Do tego Poczta Polska przywróciła też do sprzedaży znaczki z poprzednich emisji związane z Janem Pawłem II. Było ich łącznie ponad 30, a w seriach tych wydanych zostało ponad 100 różnych znaczków. Były drukowane m.in. z okazji wizyt papieża w Polsce, rocznic czy Światowych Dni Młodzieży.

    Poczta wydawała miliony znaczków przez te lata dla Jana Pawła II. Dzisiaj jest ich dużo mniej, ale może jeszcze ucieszą kolekcjonerów – mówi Kłoda-Dębska. – Nasze emisje – polska i watykańska – będą towarzyszyły wielu wydarzeniom, które się odbędą i w Polsce, i w Rzymie. W Polsce ten znaczek będzie od piątku do zakończenia niedzieli promowany w całym kraju przy okazji różnych wydarzeń, szczególnie podczas czuwania od piątku do niedzieli, kiedy wierni w Polsce będą oczekiwali na kanonizację.

    W Rzymie znaczek będzie promowany m.in. przy okazji koncertu „Tryptyk rzymski” Stanisława Sojki w kościele Chiesa Nuova. Będzie także promowany podczas wydarzeń dla Polonii – niedzielnego spotkania prezydenta Bronisława Komorowskiego z Polakami z zagranicy oraz poniedziałkowego koncertu Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk i Zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze w kościele Santa Maria Maggiore.

    Poczta Polska wydała też podwójny znaczek z wizerunkami obydwu kanonizowanych papieży – Jana Pawła II i Jana XXIII. Wszystkie znaczki są dostępne w sprzedaży od 2 kwietnia. Poczta wydała także książkę, w której poza wizerunkami wszystkich znaczków związanych z Janem Pawłem II są też jego wypowiedzi. Kłoda-Dębska podkreśla jednak, że nie są to nauczania, lecz wypowiedzi papieża związane z polską historią, sztuką i przyrodą.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Problem głodu i niedożywienia istnieje także w Polsce. Potrzeba poważnej dyskusji o rolnictwie i produkcji żywności

    Setki tysięcy dzieci i seniorów w Polsce żyją w skrajnym ubóstwie, czego efektem są głód lub niedożywienie, które mogą prowadzić do pogłębiania problemów zdrowotnych. Z kolei rolnicy produkujący żywność borykają się z wysokimi kosztami produkcji i niskimi cenami żywności w skupie, które nie zawsze rekompensują nakłady. Do tego dochodzi nieprzewidywalność produkcji, pogłębiana przez zmiany klimatyczne. Jednocześnie w dobie rosnących zagrożeń dla bezpieczeństwa żywnościowego w gospodarstwach domowych i w łańcuchach dostaw wciąż na wielką skalę marnuje się produkty spożywcze. To wszystko powoduje, że potrzebujemy w Polsce dyskusji o zmianach w systemie.

    Ochrona środowiska

    Miasta walczą z upałami. Jedną ze skutecznych metod jest malowanie dachów budynków na biało

    Pomalowanie dachów budynków na biało lub pokrycie ich odblaskową powłoką może się przyczynić do schłodzenia temperatury w dużych, gęsto zaludnionych miastach o ponad 1°C. Białe dachy są pod tym względem skuteczniejsze nawet niż pokryte roślinnością zielone dachy czy panele słoneczne – pokazało badanie przeprowadzone w Londynie przez naukowców z UCL. – Pomalowanie dachu na biało jest bardzo tanie i proste, nie trzeba niczego zmieniać w strukturze budynku – wskazuje główny autor badania, dr Oscar Brousse z UCL Bartlett School Environment, Energy & Resources.

    Problemy społeczne

    Rządowy program refundacji in vitro może poprawić statystyki dzietności. W Polsce spadek liczby urodzeń sukcesywnie się pogłębia

    W 2023 roku urodziło się 272 tys. dzieci – o 33 tys. mniej niż jeszcze rok wcześniej i zarazem najmniej od końca II wojny światowej. Wskaźnik dzietności plasuje się dużo poniżej wartości, która gwarantuje zastępowalność pokoleń, a przyrost naturalny już od lat pozostaje ujemny. W poprawie tych statystyk może pomóc działający od czerwca br. rządowy program refundacji in vitro. – Z doświadczeń międzynarodowych wiemy, że takie programy pozytywnie wpływają na dzietność i zwiększają ją w sposób znaczny – mówi Michał Modro, radca prawny zajmujący się obszarem zdrowia. Jak wskazuje, oprócz refundacji samej procedury potrzebna jest też jednak szersza edukacja społeczeństwa, bo w Polsce stygmatyzacja par, które zdecydowały się na in vitro oraz dzieci poczętych tą metodą, wciąż jest dość częstym problemem.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.