Mówi: | Agnieszka Kłoda-Dębska |
Funkcja: | zastępca dyrektora Biura Marketingu i Filatelistyki |
Firma: | Poczta Polska |
Poczta Polska wydała ponad 1,5 mln znaczków z okazji kanonizacji Jana Pawła II
Z okazji niedzielnej kanonizacji Jana Pawła II Poczta Polska wydała serię znaczków. To wspólne przedsięwzięcie z Pocztą Watykańską, która wydała identyczne znaczki z napisami po włosku. Projekt powstał w Polsce i ma upamiętniać nie tylko postać polskiego papieża, ale przede wszystkim jego nauczanie.
– Poczta Polska od wielu lat wspierała ideę upamiętniania myśli Jana Pawła II. Od 1979 roku wydaliśmy ponad 30 emisji, z czego ta obecna jest wspólną inicjatywą Poczty Polskiej i Poczty Watykańskiej. Zaprojektowaliśmy aureolę, w którą włączyliśmy 35 zawołań z okresu pontyfikatu, najpiękniejszych zdań, najpiękniejszych przesłań, które towarzyszyły Janowi Pawłowi II, a które są też pewnego rodzaju krokami milowymi w jego nauczaniu – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Agnieszka Kłoda-Dębska, zastępca dyrektora Biura Marketingu i Filatelistyki Poczty Polskiej.
W serii upamiętniającej kanonizację polskiego papieża są trzy wydawnictwa. Poczta Polska wypuściła na rynek arkusz sześciu znaczków o wartości 2,35 zł każdy, znaczek w bloku o wartości 5 zł oraz wykonany techniką stalorytu znaczek o wartości 8,50 zł. Znaczków za 2,35 zł wydrukowanych zostało 1,5 mln sztuk, droższych w blokach – po 200 tys. sztuk.
Wspólnym elementem wszystkich znaczków jest wizerunek Jana Pawła II otoczonego aureolą, która składa się z 35 jego przesłań. W wersji watykańskiej jest o jedno hasło mniej.
Kłoda-Dębska wspomina, że początkowo nie była planowana seria trzech wydawnictw, jednak podczas powstawania projektu się to zmieniło.
– Znaczek z Janem Pawłem II w bloku był w tym roku również wyrytowany. Mieliśmy ten ryt połączyć z offsetem i miał to być głęboki, piękny znaczek – taka nowa forma wydawnicza. Okazało się, że ryt sam w sobie był tak piękny, że w formie wyrytowanego znaczka Intalio wydaliśmy drugą formę wydawniczą – na białym tle znaczek wydrukowany w szarościach również ze złotymi napisami w aureoli – opisuje Kłoda-Dębska.
Dodaje, że Polacy chętnie kupują znaczki z papieżem. Do tego Poczta Polska przywróciła też do sprzedaży znaczki z poprzednich emisji związane z Janem Pawłem II. Było ich łącznie ponad 30, a w seriach tych wydanych zostało ponad 100 różnych znaczków. Były drukowane m.in. z okazji wizyt papieża w Polsce, rocznic czy Światowych Dni Młodzieży.
– Poczta wydawała miliony znaczków przez te lata dla Jana Pawła II. Dzisiaj jest ich dużo mniej, ale może jeszcze ucieszą kolekcjonerów – mówi Kłoda-Dębska. – Nasze emisje – polska i watykańska – będą towarzyszyły wielu wydarzeniom, które się odbędą i w Polsce, i w Rzymie. W Polsce ten znaczek będzie od piątku do zakończenia niedzieli promowany w całym kraju przy okazji różnych wydarzeń, szczególnie podczas czuwania od piątku do niedzieli, kiedy wierni w Polsce będą oczekiwali na kanonizację.
W Rzymie znaczek będzie promowany m.in. przy okazji koncertu „Tryptyk rzymski” Stanisława Sojki w kościele Chiesa Nuova. Będzie także promowany podczas wydarzeń dla Polonii – niedzielnego spotkania prezydenta Bronisława Komorowskiego z Polakami z zagranicy oraz poniedziałkowego koncertu Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk i Zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze w kościele Santa Maria Maggiore.
Poczta Polska wydała też podwójny znaczek z wizerunkami obydwu kanonizowanych papieży – Jana Pawła II i Jana XXIII. Wszystkie znaczki są dostępne w sprzedaży od 2 kwietnia. Poczta wydała także książkę, w której poza wizerunkami wszystkich znaczków związanych z Janem Pawłem II są też jego wypowiedzi. Kłoda-Dębska podkreśla jednak, że nie są to nauczania, lecz wypowiedzi papieża związane z polską historią, sztuką i przyrodą.
Czytaj także
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.