Newsy

Poczta Polska zaczyna obsługę korespondencji sądowej. Innowacyjna aplikacja pomoże skrócić procedury

2016-03-01  |  06:55

Pocztowa obsługa sądów od 1 marca wraca do narodowego operatora. Poczta Polska w ciągu trzech lat obowiązywania kontraktu dostarczy ponad 170 mln listów poleconych nadanych przez sądy. Na początku w obrębie 76 proc. kodów adresowych, a od sierpnia w obrębie 100 proc., doręczanie przesyłek będzie odbywało się z wykorzystaniem tabletów i aplikacji Mobilny Listonosz. Dzięki temu sądy w tej samej chwili otrzymają potwierdzenie o nadaniu przesyłki.

Stworzyliśmy rozwiązanie, które daje kilka możliwości przejścia ze świata papierowego w świat elektroniczny. Mówię tu o podpisie biometrycznym, o gromadzeniu i udostępnianiu danych oraz przetwarzaniu ich w chmurze. To jest też nasz pomysł na realizację innych usług dla administracji publicznej – wyjaśnia Tomasz Jeruzalski, dyrektor programów kluczowych Poczty Polskiej.

Testy aplikacji Mobilny Listonosz trwają od listopada 2015 roku. Na początku będzie ona wykorzystywana do obsługi korespondencji sądowej. Od marca obejmie zasięgiem 76 proc. kodów adresowych na terenie kraju, a od sierpnia zapewni obsługę na obszarze 100 proc. kodów adresowych. Jak podkreśla Jeruzalski, aplikacja jest przystosowana do wymogów resortu sprawiedliwości w zakresie Elektronicznego Potwierdzenia Odbioru (EPO).

Innowacyjność tego rozwiązania polega na tym, że wykorzystujemy podpis biometryczny. Daje nam to duże możliwości. Nasz kontrahent, w tym przypadku sąd, w momencie dostarczenia przesyłki dostaje informację, że adresat ją otrzymał – wyjaśnia Jeruzalski.

To może skrócić procedury sądowe. Sąd nie musi bowiem czekać kilku dni czy tygodni na potwierdzenie dostarczenia przesyłki, ale ma je od razu i bezzwłocznie może rozpocząć realizację powierzonych mu zadań.

To też jest oszczędność dla naszych kontrahentów. Rozwiązanie informatyczne pozwala nam w szybkim tempie przekazywać informacje, a także obniżyć koszty całego procesu realizacji usługi. W związku z tym, jeżeli możemy obniżyć swoje koszty, to jesteśmy w stanie obniżyć je dla naszego kontrahenta – mówi dyrektor programów kluczowych Poczty Polskiej.

Przejęcie obsługi korespondencji sądowej przez Pocztę Polską to kolejny krok w kierunku pełnienia funkcji narodowego operatora cyfrowego. Ale spółka chce uczestniczyć we wdrażaniu kolejnych e-usług. Deklaruje, że jest w stanie wspierać administrację rozwiązaniami technologicznymi i rozbudowaną siecią placówek.

W przyszłości Mobilny Listonosz ma być platformą skupiającą wiele innowacyjnych usług Poczty Polskiej. Tablety umożliwią m.in. przyjmowanie płatności za rachunki czy sprzedaż ubezpieczeń. Pracownicy Poczty będą mogli budować bazy danych z wykorzystaniem geotagowania, przeprowadzać badania marketingowe i przyjmować elektroniczne płatności za pomocą terminali mobilnych.

Wiele innych usług, które są w tej chwili realizowane w sposób tradycyjny, ma potencjał rozwojowy. Dzięki wykorzystaniu urządzeń mobilnych będzie można je realizować elektronicznie, a co za tym idzie – szybciej i prościej – mówi Tomasz Jeruzalski. – W Polsce wciąż wiele osób jest wykluczonych cyfrowo. To są ludzie, którzy boją się rozwiązań informatycznych i nie chcą z nich korzystać. Dzięki listonoszowi, który jest osobą zaufaną, jesteśmy w stanie przenosić takie osoby w świat elektroniczny.

Tablety ułatwią i usprawnią też prace samej Poczty Polskiej. Listonosze będą mogli pobierać dane przed wyjściem w rejon doręczeń i rozliczać się z pracy po jej zakończeniu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii

Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów  trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.

Edukacja

Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.