Newsy

Będzie akcyza na gaz ziemny. Resort finansów zdecydował, że nie wszyscy ją zapłacą

2013-02-08  |  06:20
Mówi:Sylwia Stelmachowska
Firma:Ministerstwo Finansów
  • MP4

    Od 1 listopada akcyzę na gaz do celów opałowych będą musieli płacić przedsiębiorcy. Nad zmianami przepisów, które mają dostosować w tym zakresie polskie prawo do regulacji Unii Europejskiej, pracuje Ministerstwo Finansów. Z wyliczeń resortu wynika, że akcyza wyniesie ok. 4 groszy na metrze sześciennym tego paliwa. Roczne wpływy do budżetu wyniosą około 118 milionów złotych. 

    Polska zgodnie z unijnymi przepisami najpóźniej po 31 października tego roku powinna wprowadzić podatek akcyzowy na gaz ziemny przeznaczony do celów opałowych. Od 1 listopada cena gazu może więc wzrosnąć, przynajmniej dla niektórych odbiorców.

    Podwyżka nie obejmie wszystkich, bo unijna dyrektywa dopuszcza wyjątki. Ministerstwo Finansów w projekcie ustawy o podatku akcyzowym zaproponowało długą listę podmiotów, które mogą być zwolnione z obowiązku płacenia akcyzy.

     – Zaproponowaliśmy, aby zwolniony był z opodatkowania gaz przeznaczony do użytku przez gospodarstwa domowe, a także m.in. przez podmioty sektora publicznego, czyli szkoły, przedszkola, również jednostki lecznicze, szpitale, przychodnie, a także gaz zużywany do ogrzewania np. kolei – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sylwia Stelmachowska z Ministerstwa Finansów.

    Akcyzę zapłacą więc wszyscy przedsiębiorcy, których nie ma na liście zwolnień. 

     – Tych zwolnień jest bardzo dużo, to jest bardzo szeroki wachlarz, ale np. może być opodatkowany gaz przeznaczony do ogrzewania pomieszczeń wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, która nie jest wymieniona w tym katalogu zwolnień, które przewiduje dyrektywa – mówi Sylwia Stelmachowska.

    Wpływy z akcyzy w pierwszym roku obowiązywania ustawy będą niewielkie. Przez dwa miesiące tego roku mają wynieść około 10 milionów złotych. Z wyliczeń Ministerstwa Finansów wynika, że już rok później budżet zostanie zasilony kwotą około 118 milionów złotych. Wprowadzenie podatku, jak zapewnia przedstawicielka resortu finansów, nie powinno znacząco podnieść kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw.

      – Ceny gazu należą do kategorii cen umownych. Wszystko zależy od tego, jak producenci, dostawcy, dystrybutorzy przełożą to opodatkowanie na ceny gazu. Przewidujemy, że akcyza wyniesie ok. 4 groszy od metra sześciennego – mówi  Sylwia Stelmachowska.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.