Newsy

Polacy coraz chętniej korzystają z usług assistance. Na znaczeniu zyskuje pomoc medyczna i w podróży

2020-02-25  |  06:30

Pakiet usług pomocowych ma 42 proc. Polaków, a co trzeci deklaruje, że korzysta z nich w praktyce przynajmniej raz do roku – wynika z badania Europ Assistance. Największą popularnością niezmiennie cieszy się assistance drogowy, w tym m.in. holowanie samochodu czy możliwość wynajęcia auta zastępczego. Szybko rośnie również liczba Polaków, którzy posiadają i wykorzystują assistance podróżny i medyczny. W tych produktach firmy świadczące takie usługi widzą szczególny potencjał wzrostu, zwłaszcza dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym, m.in. możliwości odbycia wideokonsultacji z lekarzem.

– Assistance staje się powszechne i popularne. Zakładamy, że ten trend będzie się utrzymywał. Jeszcze dekadę temu tylko 27 proc. osób deklarowało, że posiada usługi pomocowe, pięć lat temu było to 30 proc., a w tej chwili – już 42 proc. Widać więc, że ten odsetek rośnie z roku na rok – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Justyna Niebutkowska-Jończyk, menedżer komunikacji i marketingu w Europ Assistance Polska.

Jak wynika z „IX Ogólnopolskiego Badania Assistance”, przeprowadzonego w styczniu przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Europ Assistance Polska, wśród posiadaczy assistance przeważają osoby w wieku 35–44 lat (52 proc.), więcej jest też mężczyzn (46 proc.) niż kobiet (38 proc.).

– Rosnąca popularność usług pomocowych jest związana głównie z dostępnością na rynku oferty dostarczanej przez takie podmioty jak towarzystwa ubezpieczeniowe, banki, firmy leasingowe czy telekomunikacyjne, które dołączają assistance do swoich podstawowych usług – wskazuje Justyna Niebutkowska-Jończyk. – Assistance samochodowy najczęściej otrzymujemy razem z polisą OC i AC. Medyczny dołączany jest często do polis życiowych lub znajduje się w ofercie bankowej. Assistance domowy możemy znaleźć w ramach ubezpieczenia mieszkania, z kolei podróżny Polacy najczęściej nabywają razem z polisami turystycznymi.

Usługi assistance są niezmiennie kojarzone z pomocą drogową (78 proc.), ale coraz więcej osób łączy je również z pomocą w nagłych sytuacjach (30 proc.) czy w trakcie podróży (29 proc.). Utożsamiają je z określeniami „pomoc”, „bezpieczeństwo”, „opieka” czy „wsparcie”. Zdecydowana większość, bo aż 93 proc. osób, które skorzystały do tej pory z assistance, jest zadowolona z jakości świadczonej pomocy.

– Assistance samochodowy posiada 92 proc. osób. Badani twierdzą, że jest on najbardziej użyteczną usługą – deklaruje tak 98 proc. z nich. Najbardziej pożądane świadczenia w ramach tej usługi to holowanie, usprawnienie pojazdu na miejscu i wynajem pojazdu zastępczego. Polacy cenią również inne rodzaje assistance – medyczny czy podróżny, na których użyteczność wskazuje odpowiednio 53 i 51 proc. osób – mówi Justyna Niebutkowska-Jończyk.

Wyniki tegorocznego badania pokazują, że wzrosła liczba Polaków, którzy posiadają assistance domowy (21 proc.) i podróżny (12 proc.). Z kolei pakiet assistance medycznego ma 15 proc. badanych. W ramach tego ostatniego Polacy najbardziej cenią możliwość zamówienia domowej wizyty lekarskiej, transportu medycznego i pomoc w domu po hospitalizacji. Z kolei w assistance podróżnym najczęściej wykorzystywane są: pomoc w organizacji leczenia w nagłym przypadku podczas podróży, zwrot jego kosztów, ale także pomoc w przypadku problemów z bagażem, opóźnieniem bądź odwołaniem lotu.

Ponad 1/3 badanych posiadaczy assistance przyznaje, że korzysta z usług pomocowych. Dla porównania, jeszcze dekadę temu ich wykorzystanie deklarował tylko co dziesiąty. Po pomoc równie często sięgają mężczyźni i kobiety. Najczęściej wykorzystywaną przez Polaków usługą jest holowanie auta lub pomoc drogowa (81 proc.), ale najwięcej osób (100 proc.) jest zadowolonych z pomocy, jaką uzyskały w ramach assistance podróżnego.

– W najbliższych latach będziemy z pewnością obserwowali wzrost posiadania i wykorzystania tego typu usług. Polacy na co dzień korzystają z assistance w różnych momentach swojego życia, również tych trudnych. Dlatego też oferta assistance będzie ewoluowała, dostosowywała się do ich bieżących potrzeb – mówi menedżer komunikacji i marketingu w Europ Assistance Polska.

Jak podkreśla, szczególnie perspektywiczne wydają się assistance podróżny – wraz ze wzrostem wyjazdów Polaków w coraz bardziej egzotyczne zakątki świata – oraz medyczny, który będzie zyskiwać na znaczeniu dzięki trendom demograficznym.

– Niewątpliwie będziemy też obserwować zmiany związane z nowymi technologiami – mówi Justyna Niebutkowska-Jończyk.

Coraz większym zainteresowaniem cieszy się wideokonsultacja z lekarzem w assistance medycznym. 17 proc. osób deklaruje, że korzystało z tej formy kontaktu, a 91 proc. z nich było zadowolonych z tej usługi. Chęć skorzystania z niej w przyszłości wyraziło aż 2/3 badanych.

Wciąż najpopularniejszą formą kontaktu w sprawie zgłoszenia problemu pozostaje na razie kanał tradycyjny (96 proc.) i tylko 4 proc. klientów kontaktowało się w tej sprawie przy wykorzystaniu kanału online. Jednak z drugiej strony 25 proc. Polaków deklaruje, że najchętniej wykupiłoby assistance przez internet. Na rynek usług pomocowych stopniowo wchodzą też inne technologiczne rozwiązania, takie jak boty, aplikacje webowe czy czaty.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Lotnictwo

Lotniska gotowe na przyjęcie pierwszych pasażerów. Podobnie jak przewoźnicy czekają na informacje o otwarciu ruchu lotniczego

Na blisko 400 mld dol. szacowane są globalne straty przewoźników lotniczych spowodowane pandemią koronawirusa. Zagrożonych jest ok. 25 mln miejsc pracy związanych z lotnictwem. Straty liczą także polskie lotniska i działający w kraju przewoźnicy. Terminal pasażerski Portu Lotniczego w Gdańsku obsługiwał dziennie 14 tys. pasażerów, dziś jest to znacznie poniżej 100 osób. – Każdy miesiąc postoju generuje kilkanaście milionów złotych kosztów, a niestety nie wiadomo, jak długo będzie trwał powrót do normalności – mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk.

Prawo

W czerwcu wygasa pomoc dla firm w ramach tarczy antykryzysowej. Pilnie potrzebne są zasady funkcjonowania w nowej normalności

Mimo tradycyjnego rozdźwięku między związkowcami a pracodawcami w obliczu pandemii obie strony starają się zgodnie działać w celu uratowania firm, a co za tym idzie, miejsc pracy. – Nalegamy na to, aby już dzisiaj, zanim wejdziemy w III kwartał, jak najszybciej zbudować przepisy, które umożliwią pracownikom i pracodawcom przetrwanie tego najcięższego okresu – mówi przedstawiciel Forum Związków Zawodowych. Wśród niezbędnych regulacji wymienia te promujące powrót przedsiębiorstw do pełnego funkcjonowania i utrzymywania zatrudnienia, a także konieczność dostosowywania rozwiązań do poszczególnych branż.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Farmacja

Odkryta przez polskich naukowców cząsteczka 1-MNA pomoże w walce z koronawirusem. Może wzmocnić odporność i wspomóc organizm w walce z infekcjami wirusowymi [DEPESZA]

Naukowcy od lat próbują opracować przeciwciała do nowych metod leczenia infekcji bakteryjnych i wirusowych. Poszukują też cząsteczek, które pozwoliłyby szybciej zwalczać choroby. Odkryte niedawno przez polskich badaczy właściwości cząsteczki 1-MNA pomagają m.in. w walce z miażdżycą czy zakrzepami. Najnowsze badania wskazują, że może być pomocna także przeciw koronawirusowi, gdyż wykazujee właściwości przeciwzapalne.

Prawo

Koronawirus w wielu krajach może posłużyć za pretekst do ograniczania praw i wolności obywatelskich. Zmiany mogą obowiązywać także po ustaniu pandemii

Na całym świecie rządy zdecydowały się na wykorzystanie technologii i innych środków nadzoru w walce z pandemią SARS-CoV-2. Ta wyjątkowa sytuacja wiąże się też z ograniczeniami dotyczącymi przemieszczania się, prawa zgromadzeń czy prawa do prywatności. To, jak długo zostaną utrzymane, zależy w dużej mierze od społecznego przyzwolenia na takie działania. – Opinia publiczna skupiona na pandemii koronawirusa często bezrefleksyjnie się na nie godzi – podkreśla prawnik i ekspert Fundacji Panoptykon Wojciech Klicki.