Mówi: | Justyna Niebutkowska-Jończyk |
Funkcja: | menedżer ds. komunikacji i marketingu |
Firma: | Europ Assistance Polska |
Polacy coraz chętniej korzystają z usług assistance. Na znaczeniu zyskuje pomoc medyczna i w podróży
Pakiet usług pomocowych ma 42 proc. Polaków, a co trzeci deklaruje, że korzysta z nich w praktyce przynajmniej raz do roku – wynika z badania Europ Assistance. Największą popularnością niezmiennie cieszy się assistance drogowy, w tym m.in. holowanie samochodu czy możliwość wynajęcia auta zastępczego. Szybko rośnie również liczba Polaków, którzy posiadają i wykorzystują assistance podróżny i medyczny. W tych produktach firmy świadczące takie usługi widzą szczególny potencjał wzrostu, zwłaszcza dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym, m.in. możliwości odbycia wideokonsultacji z lekarzem.
– Assistance staje się powszechne i popularne. Zakładamy, że ten trend będzie się utrzymywał. Jeszcze dekadę temu tylko 27 proc. osób deklarowało, że posiada usługi pomocowe, pięć lat temu było to 30 proc., a w tej chwili – już 42 proc. Widać więc, że ten odsetek rośnie z roku na rok – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Justyna Niebutkowska-Jończyk, menedżer komunikacji i marketingu w Europ Assistance Polska.
Jak wynika z „IX Ogólnopolskiego Badania Assistance”, przeprowadzonego w styczniu przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Europ Assistance Polska, wśród posiadaczy assistance przeważają osoby w wieku 35–44 lat (52 proc.), więcej jest też mężczyzn (46 proc.) niż kobiet (38 proc.).
– Rosnąca popularność usług pomocowych jest związana głównie z dostępnością na rynku oferty dostarczanej przez takie podmioty jak towarzystwa ubezpieczeniowe, banki, firmy leasingowe czy telekomunikacyjne, które dołączają assistance do swoich podstawowych usług – wskazuje Justyna Niebutkowska-Jończyk. – Assistance samochodowy najczęściej otrzymujemy razem z polisą OC i AC. Medyczny dołączany jest często do polis życiowych lub znajduje się w ofercie bankowej. Assistance domowy możemy znaleźć w ramach ubezpieczenia mieszkania, z kolei podróżny Polacy najczęściej nabywają razem z polisami turystycznymi.
Usługi assistance są niezmiennie kojarzone z pomocą drogową (78 proc.), ale coraz więcej osób łączy je również z pomocą w nagłych sytuacjach (30 proc.) czy w trakcie podróży (29 proc.). Utożsamiają je z określeniami „pomoc”, „bezpieczeństwo”, „opieka” czy „wsparcie”. Zdecydowana większość, bo aż 93 proc. osób, które skorzystały do tej pory z assistance, jest zadowolona z jakości świadczonej pomocy.
– Assistance samochodowy posiada 92 proc. osób. Badani twierdzą, że jest on najbardziej użyteczną usługą – deklaruje tak 98 proc. z nich. Najbardziej pożądane świadczenia w ramach tej usługi to holowanie, usprawnienie pojazdu na miejscu i wynajem pojazdu zastępczego. Polacy cenią również inne rodzaje assistance – medyczny czy podróżny, na których użyteczność wskazuje odpowiednio 53 i 51 proc. osób – mówi Justyna Niebutkowska-Jończyk.
Wyniki tegorocznego badania pokazują, że wzrosła liczba Polaków, którzy posiadają assistance domowy (21 proc.) i podróżny (12 proc.). Z kolei pakiet assistance medycznego ma 15 proc. badanych. W ramach tego ostatniego Polacy najbardziej cenią możliwość zamówienia domowej wizyty lekarskiej, transportu medycznego i pomoc w domu po hospitalizacji. Z kolei w assistance podróżnym najczęściej wykorzystywane są: pomoc w organizacji leczenia w nagłym przypadku podczas podróży, zwrot jego kosztów, ale także pomoc w przypadku problemów z bagażem, opóźnieniem bądź odwołaniem lotu.
Ponad 1/3 badanych posiadaczy assistance przyznaje, że korzysta z usług pomocowych. Dla porównania, jeszcze dekadę temu ich wykorzystanie deklarował tylko co dziesiąty. Po pomoc równie często sięgają mężczyźni i kobiety. Najczęściej wykorzystywaną przez Polaków usługą jest holowanie auta lub pomoc drogowa (81 proc.), ale najwięcej osób (100 proc.) jest zadowolonych z pomocy, jaką uzyskały w ramach assistance podróżnego.
– W najbliższych latach będziemy z pewnością obserwowali wzrost posiadania i wykorzystania tego typu usług. Polacy na co dzień korzystają z assistance w różnych momentach swojego życia, również tych trudnych. Dlatego też oferta assistance będzie ewoluowała, dostosowywała się do ich bieżących potrzeb – mówi menedżer komunikacji i marketingu w Europ Assistance Polska.
Jak podkreśla, szczególnie perspektywiczne wydają się assistance podróżny – wraz ze wzrostem wyjazdów Polaków w coraz bardziej egzotyczne zakątki świata – oraz medyczny, który będzie zyskiwać na znaczeniu dzięki trendom demograficznym.
– Niewątpliwie będziemy też obserwować zmiany związane z nowymi technologiami – mówi Justyna Niebutkowska-Jończyk.
Coraz większym zainteresowaniem cieszy się wideokonsultacja z lekarzem w assistance medycznym. 17 proc. osób deklaruje, że korzystało z tej formy kontaktu, a 91 proc. z nich było zadowolonych z tej usługi. Chęć skorzystania z niej w przyszłości wyraziło aż 2/3 badanych.
Wciąż najpopularniejszą formą kontaktu w sprawie zgłoszenia problemu pozostaje na razie kanał tradycyjny (96 proc.) i tylko 4 proc. klientów kontaktowało się w tej sprawie przy wykorzystaniu kanału online. Jednak z drugiej strony 25 proc. Polaków deklaruje, że najchętniej wykupiłoby assistance przez internet. Na rynek usług pomocowych stopniowo wchodzą też inne technologiczne rozwiązania, takie jak boty, aplikacje webowe czy czaty.
Czytaj także
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Polityka
Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

– Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.