Newsy

Polacy coraz częściej rezygnują z mięsa na rzecz roślinnych zamienników. Blisko połowa próbowała już produktów tego rodzaju

2024-05-24  |  06:15
Mówi:Marcin Tischner
Funkcja:public affairs coordinator
Firma:ProVeg

Już 24 proc. polskich konsumentów identyfikuje się jako fleksitarianie, a 6 proc. stosuje dietę roślinną – wynika z raportu ProVeg „Plant-Based Food in Poland”. Choć pod względem spożywanego mięsa wciąż plasujemy się w europejskiej czołówce, to ponad 40 proc. Polaków je go mniej niż rok wcześniej. – Potencjał rozwoju rynku roślinnych alternatyw w Polsce jest bardzo duży, zwłaszcza że rośnie świadomość o potrzebie ograniczenia mięsa – ocenia Marcin Tischner, public affairs coordinator w ProVeg.

Sposób odżywiania trochę się zmienił w ciągu dwóch lat. Pandemia i inflacja miały na to duży wpływ. Widzimy, że liczba osób na diecie wegańskiej, wegetariańskiej nieznacznie wzrosła, trochę z kolei spadła liczba osób, które się identyfikują jako fleksitarianie. Być może jest to kwestia tego, że nie chcemy przypisywać jakiejś konkretnej łatki do swojej diety, po prostu chcemy się odżywiać roślinnie, niekoniecznie identyfikując się jako osoba na konkretnej diecie, ale jest świadomość, że mięsa powinniśmy jeść mniej – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Marcin Tischner.

Raport ProVeg „Plant-Based Food in Poland” wskazuje, że 24 proc. polskich konsumentów identyfikuje się jako fleksitarianie, a 6 proc. stosuje dietę roślinną –   wegańską lub wegetariańską. Rośnie też świadomość potrzeby ograniczenia spożywanego mięsa – 42 proc. Polaków przyznaje, że je go mniej niż jeszcze rok temu.

Głównym motywem ku temu są aspekty zdrowotne, docierają do nas jako konsumentów informacje o tym, że zbyt duże spożycie mięsa czerwonego przetworzonego jest dla nas niezdrowe. Polacy są tego świadomi i przynajmniej na takim poziomie świadomości to zagadnienie już teraz występuje w dużej części społeczeństwa – wskazuje przedstawiciel ProVeg.

Z analizy przeprowadzonej przez GovGrant na podstawie różnych badań rynkowych wynika, że udział tradycyjnego mięsa w ogólnoświatowej konsumpcji mięsa będzie stopniowo spadał. W 2025 roku będzie wynosić ok. 90 proc., podczas gdy w 2040 roku – już 40 proc. W Polsce spożycie mięsa również spada – według danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej spożycie mięsa ogółem w 2022 roku w Polsce zmniejszyło się do 73,5 kg per capita, wobec 76,5 kg/os. w 2021 roku. Wciąż jednak pod tym względem plasujemy się na europejskim podium, więcej mięsa od nas jedzą tylko Hiszpanie i Francuzi.

Jeszcze trochę nam brakuje do takiego poziomu świadomości na przykład występującego w Europie Zachodniej, bo spożycie w Polsce jest wciąż na wysokim poziomie. Większa za to jest przynajmniej ta świadomość, że mięsa powinniśmy spożywać mniej – mówi Marcin Tischner.

Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem umieściła wędliny i przetwory mięsne na liście czynników rakotwórczych. Ograniczenie konsumpcji mięsa jest także konieczne z powodów ekologicznych – produkcja mięsa oraz nabiału generuje co najmniej 14,5 proc. emisji gazów cieplarnianych na świecie. Stąd stopniowy wzrost rynku roślinnych zamienników.

Z badania przygotowanego w grudniu 2022 roku przez InsightOut Lab i przeprowadzonego przez Panel Ariadna „Rynek roślinnych zamienników mięsa” wynika, że 62 proc. Polaków ma dostęp w sklepach do roślinnych zamienników mięsa. Blisko połowa próbowała już, głównie z ciekawości, produktów tego rodzaju, a duża część z tych, którzy spróbowali (43 proc.), spożywa je regularnie i uważa, że są smaczne (56 proc.). Główną przyczyną, dla której część Polaków nie chce spróbować roślinnych zamienników, jest opinia, że nie mogą one zastąpić prawdziwego mięsa.

Roślinna rewolucja trwa, choć faktycznie 2023 rok ze względu na wysoką inflację był dla tej branży trudny. W poprzednich latach obserwowaliśmy wzrosty o kilkadziesiąt, 100 proc. rocznie rok do roku – zauważa ekspert. – Pewnie jesteśmy na lekkim minusie, jeśli chodzi o 2023 rok, natomiast mamy sygnały, że początek 2024 roku jest też rokiem z nieco większym optymizmem.

Choć poziom zaufania do roślinnych alternatyw rośnie w porównaniu do sytuacji sprzed dwóch lat, to wciąż jedną z głównych barier w częstszym spożyciu produktów roślinnych jest ich cena i dostępność. Ponad połowa badanych Polaków wskazuje, że produkty roślinne są zbyt drogie, podobny odsetek wskazuje, że potrzebuje więcej informacji o produktach roślinnych.

Raport „Rynek roślinnych zamienników mięsa” wskazuje, że polski rynek roślinnych zamienników mięsa rozwija się dynamicznie i spodziewane jest utrzymanie tej tendencji. Przychody polskich firm rosną, a dynamika wzrostów zwykle wyraźnie przekracza 100 proc., a niektóre firmy chwalą się nawet wynikami czterocyfrowymi. Wciąż jednak polski rynek na tle europejskich liderów wygląda skromnie. W porównaniu do Wielkiej Brytanii jest co najmniej sześciokrotnie mniejszy.

Potencjał jest w dalszym ciągu ogromny, ponieważ jako Polska mamy bardzo wartościowe i duże zaplecze do produkcji roślinnych zamienników mleka i mięsa, i teraz pytanie, jak nasi producenci żywności to wykorzystają. Niestety kilka firm z tego rynku zdążyło odejść, ale najsilniejsi będą faktycznie mogli korzystać z tego trendu długoletniego. Widzimy, że w Europie Zachodniej zainteresowanie produktami roślinnymi rośnie, więc mam nadzieję, że duża część z polskich firm również skorzysta z tej sytuacji – ocenia Marcin Tischner.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

European Financial Congress 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Przedsiębiorcy wypowiedzą się na temat dekarbonizacji. Nowy indeks pokaże ich nastroje względem zielonej transformacji

Indeks Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki ma pokazać, jak wygląda nastawienie krajowego biznesu do kwestii związanych z zieloną transformacją. To nowe narzędzie, wzorowane na wskaźniku PMI, stworzone przez Pracodawców PR, Fundację Instrat i spółkę Qemetica. Indeks, na podstawie ankiet przeprowadzanych wśród przedsiębiorstw, ma uzupełniać dostępne obecnie dane klimatyczne oraz wskazać trendy i aktualne wyzwania dla polskiej gospodarki związane z dekarbonizacją i zrównoważonym rozwojem. Docelowo nowe narzędzie ma się też stać platformą do wymiany opinii między firmami, regulatorami oraz administracją centralną.

Transport

Prezes lotniska Warszawa-Modlin: CPK nie jest dla nas zagrożeniem. Będzie miejsce dla portów regionalnych

 Nie boję się, że powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego zagrozi istnieniu lotnisk regionalnych, w tym Modlina – mówi Tomasz Szymczak, p.o. prezesa Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Jak podkreśla, mniejsze porty lotnicze będą obsługiwały inny ruch, w tym m.in. przewoźników low-costowych i czarterowych, będzie więc zapotrzebowanie na ich rozwój. Tym bardziej że prognozy dla ruchu lotniczego w regionach są optymistyczne. Władze lotniska w Modlinie planują rozbudowę portu o nowe gate’y.

Bankowość

Banki coraz śmielej wdrażają generatywną sztuczną inteligencję. Podchodzą jednak do tej technologii z dużą ostrożnością

Rośnie rola generatywnej AI w biznesie: w tę technologię inwestuje już 43 proc. przedsiębiorstw na całym świecie, w tym w Polsce, a w ciągu nadchodzącego roku planuje to zrobić kolejne 30 proc. – wynika z raportu EY „Reimagining Industry Futures Study 2024”. Jedną z branż, które dostrzegają w GenAI największy potencjał, są finanse. Banki chętnie inwestują w tę technologię, licząc m.in. na wzrost sprzedaży, usprawnienie procesów i możliwość lepszej personalizacji produktów i usług. Z drugiej strony GenAI niesie też ze sobą szereg wyzwań, związanych chociażby z poufnością i integralnością danych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.