Mówi: | Piotr Lipiński |
Funkcja: | senior marketing & PR Manager |
Firma: | PAYBACK |
Polacy leczą grypę na własną rękę. Na szczepionki decydują się nieliczni
Od 16 do 22 września zanotowano ponad 57 tys. zachorowań na grypę i jej podejrzeń. W kolejnych tygodniach – wraz z pogarszającą się pogodą – liczba ta będzie wzrastać. Tym bardziej że połowa Polaków leczy się samodzielnie. Na szczepienie wciąż decyduje się niewiele osób. Regularnie szczepi się 17 proc. Polaków – wynika z badania PAYBACK Opinion Poll.
– Jesień to okres wzmożonych zachorowań na grypę i przeziębień. Jak wynika jednak z badania PAYBACK Opinion Poll niezbyt chętnie chodzimy do lekarza. Ponad połowa ankietowanych leczy się przede wszystkim na własną rękę i korzysta ze sprawdzonych lekarstw, a także z porady aptekarza. 30 proc. Polaków zasięga opinii najbliższych – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Lipiński z PAYBACK.
Polacy zdecydowanie stawiają na profilaktykę – dbają o higienę, zdrowe odżywianie i sprawność fizyczną, ciepło się ubierają (90 proc.). Wykonują też badania – 69 proc. ankietowanych deklaruje, że w ciągu roku miało badanie krwi i moczu, sprawdzili również poziom cukru i cholesterol.
Ponad połowa Polaków sięga po odżywki i suplementy diety. Najczęściej ankietowani przeznaczają na ten cel 21- 50 zł miesięcznie (45 proc. badanych, przy 56 proc. w 2013 roku). Co trzeci wydaje w aptece mniej niż 20 zł miesięcznie, a 5 proc. badanych – ponad 100 zł.
– Polacy zapytani o to, czy korzystają z państwowej, czy z prywatnej służby zdrowia, odpowiadają, że z obu (58 proc. wskazań). Wybór zależy przede wszystkim od tego, jakiego specjalisty poszukują (40 proc. odpowiedzi). Istotne jest, że w stosunku do zeszłego roku dwa razy więcej ankietowanych wskazuje państwową bezpłatną służbę zdrowia jako wybieraną częściej – mówi Piotr Lipiński.
Większości Polaków grypa nie skłania do pozostania w domu – aż 85 proc. badanych nie korzysta ze zwolnień lekarskich.
Wciąż niewiele osób decyduje się na szczepienie. Raz do roku szczepi się 17 proc., nieregularnie zaś – 15 proc. badanych. 68 proc. odpowiedziało przecząco na pytanie, czy się szczepi przeciwko grypie. Połowa z nich podkreśla, że nigdy się nie szczepiła i nie ma takiej potrzeby.
– Uważają też, że szczepionki są nieskuteczne bądź boją się ingerencji w swój organizm, uważają, że szczepienie może osłabić organizm. Nie bez znaczenia jest też cena szczepionek – część osób uważa, że są one po prostu za drogie – przyznaje Lipiński.
Okres jesienno-zimowy oznacza też spadek nastroju – takie dolegliwości odczuwa 55 proc. Polaków. Potrafią oni jednak zadbać o poprawę samopoczucia.
– Więcej wypoczywamy i śpimy, relaksujemy się. Czasami chodzimy na zakupy, spędzamy też więcej czasu z przyjaciółmi i rodziną – podkreśla przedstawiciel PAYBACK.
Czytaj także
- 2025-05-08: Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier
- 2025-04-14: Trwa kontrola szczepień dzieci. Rodzice uchylający się od tego obowiązku muszą się liczyć z karami
- 2025-04-02: Julia Kamińska: Bardzo niepokoi mnie trend odwrotu od sprawdzonych szczepionek ratujących życie. Chciałabym, żeby ludzie ufali naukowcom i nie bali się
- 2025-02-12: Polska z wydatkami na zdrowie zbliża się do średniej krajów OECD. Wyzwaniem jest efektywne wykorzystywanie tych funduszy
- 2025-01-20: Coraz więcej rodziców odmawia zaszczepienia dzieci. Statystyki mogłoby poprawić ograniczenie dostępu do żłobków i przedszkoli
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-11-29: W tym roku liczba nowych zakażeń wirusem HIV sięgnie w Polsce 2 tys. Większość z nich rozpoznawana jest na późnym etapie
- 2024-12-04: Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-10-24: Polacy świadomi wpływu ćwiczeń fizycznych na zdrowie. Branża fitness notuje zwiększony ruch
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.