Mówi: | Piotr Lipiński |
Funkcja: | senior marketing & PR Manager |
Firma: | PAYBACK |
Polacy leczą grypę na własną rękę. Na szczepionki decydują się nieliczni
Od 16 do 22 września zanotowano ponad 57 tys. zachorowań na grypę i jej podejrzeń. W kolejnych tygodniach – wraz z pogarszającą się pogodą – liczba ta będzie wzrastać. Tym bardziej że połowa Polaków leczy się samodzielnie. Na szczepienie wciąż decyduje się niewiele osób. Regularnie szczepi się 17 proc. Polaków – wynika z badania PAYBACK Opinion Poll.
– Jesień to okres wzmożonych zachorowań na grypę i przeziębień. Jak wynika jednak z badania PAYBACK Opinion Poll niezbyt chętnie chodzimy do lekarza. Ponad połowa ankietowanych leczy się przede wszystkim na własną rękę i korzysta ze sprawdzonych lekarstw, a także z porady aptekarza. 30 proc. Polaków zasięga opinii najbliższych – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Lipiński z PAYBACK.
Polacy zdecydowanie stawiają na profilaktykę – dbają o higienę, zdrowe odżywianie i sprawność fizyczną, ciepło się ubierają (90 proc.). Wykonują też badania – 69 proc. ankietowanych deklaruje, że w ciągu roku miało badanie krwi i moczu, sprawdzili również poziom cukru i cholesterol.
Ponad połowa Polaków sięga po odżywki i suplementy diety. Najczęściej ankietowani przeznaczają na ten cel 21- 50 zł miesięcznie (45 proc. badanych, przy 56 proc. w 2013 roku). Co trzeci wydaje w aptece mniej niż 20 zł miesięcznie, a 5 proc. badanych – ponad 100 zł.
– Polacy zapytani o to, czy korzystają z państwowej, czy z prywatnej służby zdrowia, odpowiadają, że z obu (58 proc. wskazań). Wybór zależy przede wszystkim od tego, jakiego specjalisty poszukują (40 proc. odpowiedzi). Istotne jest, że w stosunku do zeszłego roku dwa razy więcej ankietowanych wskazuje państwową bezpłatną służbę zdrowia jako wybieraną częściej – mówi Piotr Lipiński.
Większości Polaków grypa nie skłania do pozostania w domu – aż 85 proc. badanych nie korzysta ze zwolnień lekarskich.
Wciąż niewiele osób decyduje się na szczepienie. Raz do roku szczepi się 17 proc., nieregularnie zaś – 15 proc. badanych. 68 proc. odpowiedziało przecząco na pytanie, czy się szczepi przeciwko grypie. Połowa z nich podkreśla, że nigdy się nie szczepiła i nie ma takiej potrzeby.
– Uważają też, że szczepionki są nieskuteczne bądź boją się ingerencji w swój organizm, uważają, że szczepienie może osłabić organizm. Nie bez znaczenia jest też cena szczepionek – część osób uważa, że są one po prostu za drogie – przyznaje Lipiński.
Okres jesienno-zimowy oznacza też spadek nastroju – takie dolegliwości odczuwa 55 proc. Polaków. Potrafią oni jednak zadbać o poprawę samopoczucia.
– Więcej wypoczywamy i śpimy, relaksujemy się. Czasami chodzimy na zakupy, spędzamy też więcej czasu z przyjaciółmi i rodziną – podkreśla przedstawiciel PAYBACK.
Czytaj także
- 2025-02-12: Polska z wydatkami na zdrowie zbliża się do średniej krajów OECD. Wyzwaniem jest efektywne wykorzystywanie tych funduszy
- 2025-01-20: Coraz więcej rodziców odmawia zaszczepienia dzieci. Statystyki mogłoby poprawić ograniczenie dostępu do żłobków i przedszkoli
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-11-29: W tym roku liczba nowych zakażeń wirusem HIV sięgnie w Polsce 2 tys. Większość z nich rozpoznawana jest na późnym etapie
- 2024-12-04: Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-10-24: Polacy świadomi wpływu ćwiczeń fizycznych na zdrowie. Branża fitness notuje zwiększony ruch
- 2024-10-07: Nowotwór wykryty na wczesnym etapie może być całkowicie wyleczalny. Tylko co trzeci Polak wykonuje jednak regularne badania profilaktyczne
- 2024-10-04: Szybko rośnie liczba osób z ostrą infekcją układu oddechowego, w tym grypy. Szczyt zachorowań przypadnie już na drugą połowę października
- 2024-10-15: Trwa jesienna fala COVID-19. Według GIS jest najwięcej zachorowań od dwóch lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.