Newsy

Polacy przyzwyczaili się do zawierania umów czy składania wniosków przez internet. Bezpieczna weryfikacja tożsamości zwiększa dostęp do e-usług

2021-10-11  |  06:20

W czasie pandemii COVID-19 Polacy przestawili się na korzystanie z usług elektronicznych. Dotyczy to zarówno e-oferty administracji publicznej, jak i usługodawców takich jak firmy telekomunikacyjne, ubezpieczeniowe, finansowe czy energetyczne. Przez kanały zdalne użytkownicy m.in. zawierają umowy, zgłaszają roszczenia, składają wnioski i zlecają polecenia zapłaty. Do tego potrzebna jest jednak bezpieczna weryfikacja tożsamości klienta. Udostępniana przez KIR usługa mojeID umożliwia potwierdzenie tożsamości za pomocą bankowości internetowej. To ułatwia dostęp do e-usług, ponieważ nie wymaga zapamiętywania szeregu haseł i ich regularnego zmieniania ze względu na bezpieczeństwo danych.

– mojeID jest coraz powszechniej wykorzystywaną metodą potwierdzania tożsamości w ramach usług świadczonych zarówno przez podmioty komercyjne, jak i administrację publiczną – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Wichowski, dyrektor Linii biznesowej usługi identyfikacji w KIR. – Użytkownik nie musi w żaden sposób aktywować usługi ani rejestrować się do niej. Po prostu w momencie, w którym usługodawca wymaga potwierdzenia tożsamości klienta i umożliwia mu wykonanie tej czynności z wykorzystaniem mojeID, wystarczy, że wybierze mojeID jako metodę jego uwierzytelnienia.

Użytkownik usługi KIR ma możliwość potwierdzenia swojej tożsamości przez bankowość internetową i dane posiadane przez banki uczestniczące w systemie.

 Użytkownik wybiera bank, który będzie potwierdzał jego tożsamość i który następnie przeprowadzi go przez proces zdalnego potwierdzenia tożsamości. Bank jako dostawca tożsamości prezentuje klientowi informacje, do kogo, w jakim celu i w jakim zakresie jego dane będą przekazane. Po udzieleniu przez użytkownika zgody na przekazanie jego danych z potwierdzeniem tożsamości zostaje on z powrotem przekierowany na stronę usługodawcy do procesu, który wymagał jego uwierzytelnienia – wyjaśnia Piotr Wichowski.

Dostawcami tożsamości w usłudze mojeID są kluczowe banki komercyjne oraz większość banków spółdzielczych zrzeszonych i współpracujących z Bankiem BPS i SGB-Bank (ponad 500 banków spółdzielczych). Z tego rozwiązania może korzystać ponad 14 mln klientów, którzy są użytkownikami bankowości elektronicznej.

– W obszarze usług publicznych mojeID jest wykorzystywane przy logowaniu do usług i serwisów administracji publicznej, jak ePUAP czy Internetowe Konto Pacjenta. Umożliwia też uwierzytelnienie użytkownika w procesie założenia i korzystania z Profilu Zaufanego, wymaganego do podpisywania dokumentów, wniosków i deklaracji składanych w ramach spraw realizowanych w obszarze administracji publicznej – mówi dyrektor Linii biznesowej usługi identyfikacji w KIR.

W tym obszarze wykorzystanie usługi wyraźnie wzrosło w czasie pandemii, kiedy Polacy więcej spraw urzędowych załatwiali online, unikając osobistych wizyt w urzędach. Z Profilu Zaufanego korzysta 12,5 mln Polaków, a tylko w wakacje przybyło 900 tys. użytkowników.

Z miesiąca na miesiąc widać rosnącą popularność e-usług nie tylko w sektorze administracji, lecz także w innych segmentach gospodarki takich jak ubezpieczenia, ochrona zdrowia, finanse, energetyka czy telekomunikacja. Za tym idzie wzrost wykorzystania również usługi mojeID.

– Oferowana przez nas usługa może być wykorzystana m.in. w procesie zawierania umów, np. ubezpieczeniowych, telekomunikacyjnych czy na dostawę prądu i gazu. Umożliwia rejestracje do portali i zakładanie kont zapewniających dostęp do usług oferowanych np. przez firmy ubezpieczeniowe czy dostawców usług w zakresie ochrony zdrowia. Usługa ułatwia także składanie wszelkich zgłoszeń i kwestionariuszy, jak zgłoszenie roszczenia szkody czy odszkodowania z polisy ubezpieczeniowej – wymienia ekspert KIR. – W ostatnim czasie widzimy też coraz powszechniejsze wykorzystanie mojeID w procesie AML-owym, czyli w celu spełnienia wymogów określonych przez ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Jak pokazało badanie Kantar przeprowadzone dla KIR i ZBP, Polacy chcą mieć możliwość korzystania z narzędzi do cyfrowej weryfikacji tożsamości przy logowaniu do różnych serwisów (32 proc.), autoryzowaniu dyspozycji i oświadczeń (32 proc.), potwierdzaniu swojej tożsamości w serwisach internetowych (42 proc.) oraz rejestracji w celu dostępu do usług (22 proc.). Co trzeci Polak, który aktywnie korzysta z bankowości internetowej, chce również móc zdalnie potwierdzać swoją tożsamość w kontaktach z administracją publiczną. Sami użytkownicy usług wskazują coraz więcej obszarów potencjalnego wykorzystania tożsamości cyfrowej, co może świadczyć o ich rosnącym zaufaniu.

– mojeID jest usługą zapewniającą najwyższe standardy bezpieczeństwa we wszystkich obszarach jej funkcjonowania. Wykorzystujemy najnowsze rozwiązania technologiczne i kryptograficzne, zapewniające bezpieczeństwo procesów i danych przetwarzanych w ramach potwierdzenia tożsamości – wyjaśnia Piotr Wichowski.

Jak podkreśla przedstawiciel KIR, istotną wartością usługi mojeID jest jej zgodność ze wszystkimi obowiązującymi regulacjami – zarówno unijnymi, jak i krajowymi, które określają zasady świadczenia usług identyfikacji elektronicznej.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Gala Złote Spinacze

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Rak prostaty dzięki nowoczesnemu leczeniu stał się chorobą przewlekłą, a nie śmiertelną. W Polsce wciąż nie wszystkie terapie są refundowane

Dzięki innowacyjnym terapiom, które pojawiły się w ostatnich latach, wcześnie wykryty i poddany właściwemu leczeniu rak prostaty może być już dziś chorobą przewlekłą, a nie śmiertelną. Jednak w Polsce sytuacja chorych z tym typem nowotworu wciąż jest daleka od stanu w rozwiniętych krajach Europy czy w USA. Dotyczy to zwłaszcza chorych z przerzutowym rakiem prostaty wrażliwym na hormonoterapię, dla których nowoczesne leczenie wciąż nie jest refundowane. Polska ma w tym czteroletnie opóźnienie względem innych krajów. Eksperci wskazują, że rozszerzenie programu lekowego na tę grupę chorych zwiększy możliwość skutecznej terapii nowotworu prostaty. Włączenie jej na wczesnym etapie choroby pozwoli pacjentom na normalne życie społeczne i zawodowe.

Prawo

60 proc. Polaków uważa się za przygotowanych do prowadzenia własnego biznesu. Szukają jednak możliwości zwiększania swoich kompetencji

Chociaż blisko dwie trzecie Polaków uważa, że założenie firmy w naszym kraju jest proste, nie przekłada się to na intencje przedsiębiorcze, które z roku na rok słabną – wynika z raportu PARP „Global Entrepreneurship Monitor”. Dla wielu barierą jest strach przed porażką i niewiara we własne umiejętności, ale też obawa przed biurokracją i zmieniającymi się przepisami, które stanowią duże wyzwanie dla firm, szczególnie z sektora MŚP. Dlatego tak duże jest ich zainteresowanie wszelkiego rodzaju inicjatywami edukacyjnymi. Aby wesprzeć przedsiębiorców PARP oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii, już po raz kolejny zorganizowali cykl wideokonferencji zatytułowanych „Idea rozwoju Twojego biznesu”. Ich celem jest przybliżenie przedsiębiorcom najbardziej aktualnych tematów związanych z prowadzeniem firmy, w tym nowych rozwiązań i regulacji prawnych.

Transport

Wysokie ceny energii zagrażają transportowi kolejowemu. Przewoźnicy apelują o wsparcie rządu

– Będziemy przekonywać, że należy znowelizować ustawę o zamrożeniu cen energii i objąć nią kolej – jako krwiobieg gospodarki i środek transportu, który wozi m.in. węgiel. On też ma wpływ na ceny energii elektrycznej. Jeśli będziemy podnosić ceny transportu węgla – a jak mamy nie podnosić, skoro mamy wyższe koszty – to ceny prądu będą dalej rosły. Potem my znów będziemy musieli podnosić ceny etc. To jest błędne koło i trzeba je przerwać – mówi Michał Litwin, dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Jak podkreśla, cała branża boryka się w tej chwili ze wzrostem cen energii i ogólnym wzrostem kosztów. W trudnej sytuacji są zwłaszcza ci przewoźnicy, którzy muszą kontraktować nowe dostawy energii na 2023 rok, oraz mali operatorzy. Wielu z nich będzie zmuszonych wprowadzać gwałtowne podwyżki cen frachtu kolejowego i ograniczać działalność.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.