Newsy

Polacy urządzą święta za swoje. Tylko 3 proc. pożyczy pieniądze na ten cel

2012-12-14  |  06:30
Mówi:Adam Łącki
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Krajowy Rejestr Długów Biura Informacji Gospodarczej
  • MP4

    Może być skromnie, ale nie na kredyt – tak święta chce zorganizować zdecydowana większość Polaków. Jeszcze dwa lata temu zapożyczać się na ten cel chciało 22 proc. społeczeństwa. Dzisiaj, nawet jak chcemy pożyczyć pieniądze, to podchodzimy do tego znacznie ostrożniej. A jeśli już musimy jakoś podreperować domowy budżet przed świętami, to najchętniej zwracamy się po pożyczkę do rodziny.

    Z sondażu TNS Polska dla Krajowego Rejestru Długów wynika, że 76 proc. Polaków urządzi Boże Narodzenie z bieżącego budżetu lub skorzysta z oszczędności. Nawet, jeżeli odbije się to na jakości i ilości prezentów czy jedzenia.

     – Hasło „postaw się, a zastaw się” przestało obowiązywać, bo tylko 3 proc. Polaków uznało, że pożyczyłoby pieniądze po to, żeby sfinansować święta, żeby wystawna kolacja była jeszcze piękniejsza i prezenty jeszcze droższe – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Adam Łącki, prezes KRD.

    Eksperci tej instytucji twierdzą, że powodem są informacje o pogarszającym się stanie naszej gospodarki oraz edukacji finansowej, dzięki której coraz więcej Polaków wie, że nawet kredyt "zero procent" sporo kosztuje.

     – Dwa lata temu, podczas takiego samego badania, prawie 22 proc. Polaków z chęcią pożyczyłoby pieniądze, żeby sfinansować święta. 5 proc. Polaków w tej chwili mówi: pożyczylibyśmy pieniądze, jeśli bylibyśmy do tego zmuszeni. Czyli myślimy w sposób bardziej racjonalny, bardziej szanujemy pieniądz. Polacy nauczyli się, że za darmo nie ma nic, że wydajemy pieniądze banku, a oddać musimy swoje – wyjaśnia Łącki.

    Z badania wynika, że Polacy jak ognia unikają świątecznych pożyczek, które oferują banki i instytucje finansowe. Bo jeżeli zabrakłoby nam środków na zorganizowanie świąt, to w pierwszej kolejności zwrócilibyśmy się do rodziny (39 proc.), a dopiero potem do banku (30 proc.). Co czwarty z nas poprosiłby o pomoc znajomych.

     – Nie sądzę, że nie stać nas na pożyczkę. Myślę, że podchodzimy do tego w sposób znacznie bardziej racjonalny. Dwa lata temu byliśmy bardziej podatni na reklamy, które szczególnie przed świętami były bardzo intensywne ze strony wszelkich firm pożyczkowych i banków – twierdzi Adam Łącki.

    Szef Krajowego Rejestru Długów podkreśla, że – jak pokazują badania – Polacy nauczyli się szanować pieniądze. Bo w tym samym badaniu 40 proc. pytanych deklaruje, że pożyczanie pieniędzy w banku lub innej instytucji jest rzeczą naturalną, o ile robimy to z głową.

     – Uważam wynik tych badań za bardzo optymistyczny, bo wynika z nich, że Polacy uczą się szanować swój własny pieniądz. Życie na kredyt, owszem, jest jak najbardziej popierane przez grupę prawie 40 proc. dorosłych Polaków, jednakże korzystać z pożyczki czy kredytu musimy w sposób bardzo rozsądny – mówi Adam Łącki.

    Badania wskazują też na to, że tegoroczne święta będą o wiele skromniejsze niż dotychczas. A to przełoży się bezpośrednio na dochody sklepów, ale i instytucji udzielających pożyczki.

     – Jestem przekonany, że w tym roku Polacy wydadzą na święta mniej pieniędzy niż chociażby dwa lata temu, bo obserwują to, co się dzieje na rynku. Jesteśmy straszeni nieustannie pogłębiającym się kryzysem, to się oczywiście przekłada na nasz sposób myślenia i bardziej racjonalnie i oszczędnie gospodarujemy swoim budżetem – twierdzi prezes Krajowego Rejestru Długów.

    
Według raportu Deloitte statystyczna polska rodzina wyda na święta około 1 280 zł. Świąteczny budżet zwiększy się zatem o 12 proc. w porównaniu z ubiegłorocznym Bożym Narodzeniem. Fakty poznamy jednak po świętach, bo w ubiegłym roku deklarowaliśmy, że na ten cel wydamy średnio 1,9 tys. złotych, a wydaliśmy 1 150 złotych. W porównaniu z innymi krajami europejskimi Polacy obchodzą Gwiazdkę bardzo skromnie, bo statystyczna europejska rodzina wyda na święta, w przeliczeniu, ponad 2,4 tys. złotych.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

    Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

    Bankowość

    RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

    W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

    Handel

    Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

    – Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.