Newsy

Polacy wracają do tradycji rodzinnego świętowania Wielkanocy. Planujemy wydać na ten cel ponad 530 zł

2022-04-01  |  06:10
Mówi:Karolina Łuczak
Funkcja:rzeczniczka prasowa
Firma:Provident Polska
  • MP4
  • Po dwóch latach pandemii i ograniczeń w kontaktach społecznych Polacy zamierzają spędzić Wielkanoc w większym gronie rodzinnym – wynika z Barometru Providenta. 70 proc. będzie świętować w domu, a 30 proc. planuje odwiedziny u rodziny lub znajomych. Przez wysoką inflację tegoroczny koszyk wielkanocny będzie droższy i widać to też w deklaracjach Polaków. W tym roku wydadzą na świąteczne zakupy średnio 535 zł – o 57 zł więcej niż przed rokiem, ale wciąż znacznie mniej niż przed pandemią.

    W 2020 roku, zanim wybuchła pandemia, Polacy deklarowali średnie wydatki na poziomie 637 zł.

    W ramach badania Barometr Providenta zadaliśmy Polakom pytanie dotyczące wydatków na Wielkanoc. Okazuje się, że tegoroczne Święta Wielkanocne będą kosztowały rodzinę średnio 535 zł, jest to kwota o 100 zł niższa niż przed pandemią. Niemniej widać już pozytywne efekty tego, co się dzieje z naszymi emocjami i portfelami, bo jest to kwota o 57 zł wyższa niż w ubiegłym roku – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska.

    Wyższe niż 600 zł wydatki planują respondenci z tylko jednej grupy wiekowej – 55+. Tutaj deklarowana średnia to prawie 660 zł.

    Najwięcej na Święta Wielkanocne, podobnie jak w przypadku Bożego Narodzenia, wydadzą osoby starsze i mieszkańcy małych miejscowości oraz wsi. Najmniej na święta wydadzą osoby najmłodsze, między 20. a 25. rokiem życia, oraz mieszkańcy dużych miast – podkreśla Karolina Łuczak.

    Średni budżet najmłodszych nie przekracza 450 zł, ale aż 42 proc. chce zamknąć wydatki w kwocie 200 zł. Niezależnie jednak od planów wydatkowych większość Polaków zamierza spędzić nadchodzące święta z rodziną. 70 proc. będzie świętować w domu, a 30 proc. odwiedzi znajomych lub członków rodziny. Zwyczaj świątecznego niedzielnego śniadania kultywuje 90 proc. Polaków. 82,5 proc. ankietowanych wybiera się do kościoła na święcenie pokarmów.

    Najpopularniejszymi tradycjami świątecznymi są malowanie jaj, śmigus-dyngus oraz przygotowanie świątecznych potraw. Co ciekawe, wśród tradycji świątecznych jest też mycie okien, 50 proc. badanych deklaruje, że jest to dla nich typowa forma spędzania czasu i przygotowań do świąt – mówi rzeczniczka Providenta.

    Polacy nie wyobrażają sobie świątecznego stołu bez jajek. Twierdzi tak 91 proc. ogółu badanych, a wśród najstarszych respondentów odsetek takich odpowiedzi wynosi 96,5 proc. Na drugim miejscu jest biała kiełbasa (55,6 proc.), a na trzecim żurek (50,5 proc.). Na barszcz biały wskazało ok. 35 proc. badanych. Z deserów najczęściej wybieramy mazurki i baby wielkanocne.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.