Newsy

Szef PISM o wizycie Romneya: Dowodzi to wagi Polski na mapie Europy

2012-07-31  |  08:04
Mówi:Dr Marcin Zaborowski
Funkcja:Dyrektor
Firma:Polski Instytut Spraw Międzynarodowych
  • MP4

    Wczoraj Gdańsk, dziś Warszawa. Do Polski przyjechał republikański kandydat na prezydenta Stanów Zjednoczonych. Podczas swojej podróży odwiedził jeszcze Wielką Brytanię i Izrael.  To nie do Polonii amerykańskiej czy do polskiego społeczeństwa chce się odnieść Romney. Chodzi mu o przekaz do amerykańskiego odbiorcy: na polityce zagranicznej również się znam  mówi dr Marcin Zaborowski, dyrektor Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

    Mitt Romney spotkał się już z byłą głową państwa, Lechem Wałęsą i premierem Donaldem Tuskiem. Na dziś zaplanowane są rozmowy z prezydentem Bronisławem Komorowskim i szefem resortu spraw zagranicznych, Radosławem Sikorskim. Polityk przyjechał do Polski na zaproszenie Lecha Wałęsy.

    Zdaniem szefa Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, fakt, że Warszawa znalazła się w gronie trzech stolic, które odwiedza kandydat na prezydenta USA, to duże wyróżnienie.

     – Dowodzi to wagi Polski na mapie Europy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria dyrektor Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych dr Marcin Zaborowski. – Natomiast powinniśmy powiedzieć sobie szczerze, Mitt Romney nie przyjeżdża do Warszawy po to, żeby odnieść się do polskiego społeczeństwa, ale by przemawiać do swoich wyborców.

    I niekoniecznie chodzi tu o 10-milionową grupę amerykańskiej Polonii.

     – To nie Polonia jest głównym adresatem jego przemówień tutaj czy w ogóle podwodem tego, że odwiedza Polskę – tłumaczy dr Marcin Zaborowski. – Polonia reprezentuję grupę bardzo rozproszoną, której większość i tak głosuje na Demokratów, a spora część w ogóle nie głosuje.

    Do Polski Romney przyleciał z Izraela, a wcześniej był z wizytą w Wielkiej Brytanii.

     – To są kraje, w których on się spodziewa zdecydowanie bardziej proamerykańskiego sentymentu – ocenia ekspert. – Romney chce wyraźnie zaznaczyć, że w pewnych aspektach polityki zagranicznej obecnego prezydenta Baracka Obamy pewne rzeczy pozostają do nadrobienia, że w tych obszarach administracja Obamy popełniła pewne błędy.

    Europejskie tournée Mitta Romneya ma być więc informacją dla jego potencjalnych wyborców o tym, że jest w stanie zająć się nie tylko kryzysem gospodarczym czy polityką wewnętrzną Stanów Zjednoczonych, ale ma też wiedzę i szerokie kompetencje w zakresie kreowania polityki zagranicznej. 

     – To jest ta działka, której mu brakuje – uważa dr Marcin Zaborowski, dodając, że kandydat republikanów do Białego Domu uznawany jest za skutecznego biznesmena, dobrego zarządcę, za osobę, która się zna na ekonomii i sprawach gospodarczych, ale nic nie wiadomo o jego kompetencjach w polityce zagranicznej.

     – Tu chodzi o tego typu przekaz dla wyborcy amerykańskiego: na tym również się znam – podkreśla dyrektor PISM.

    Jednak – jak dodaje – na razie przekaz ten zakłócają popełnione w Londynie gafy. Przede wszystkim Romney zakwestionował przygotowanie Londynu do Igrzysk Olimpijskich, podczas rozmowy z liderem Partii Pracy Edem Milibandem zapomniał jego nazwiska, a także ujawnił informacje o tajnym spotkaniu z brytyjskim MI6.

     – To był kiepski początek pokazywania kompetencji w polityce zagranicznej. Raczej nie rozpoczyna się podróży zagranicznej od krytykowania największego przedsięwzięcia, które dzieje się w mieście podejmującym gościa, czyli Olimpiady w Londynie – podkreśla dr Zaborowski.

    Obaj kandydaci na prezydenta mają w jesiennych wyborach prezydenckich w Stanach Zjednoczonych równe szanse na zwycięstwo. Wprawdzie najnowsze sondaże dają lekką przewagę urzędującej głowie państwa, Barackowi Obamie, ale w ocenie ekspertów, pozostało jeszcze zbyt dużo czasu, by wyciągać z tego jednoznaczne wnioski.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

    Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

    Bankowość

    RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

    W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

    Handel

    Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

    – Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.