Mówi: | Mariusz Filipek |
Funkcja: | zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, pełnomocnik ministra ds. deregulacji i dialogu gospodarczego, Ministerstwo Rozwoju i Technologii |
W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem
Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.
– Efekty pierwszego pakietu deregulacyjnego staną się odczuwalne i będą realne dla przedsiębiorców w momencie, kiedy zostaną podpisane przez pana prezydenta. Ustawa musi przejść cała drogę legislacyjną, a więc Sejm, Senat, pan prezydent, kilka miesięcy i te efekty będą odczuwalne – mówi agencji Newseria Mariusz Filipek, zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, pełnomocnik ministra ds. deregulacji i dialogu gospodarczego, Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
Sejm przyjął niemal jednogłośnie pierwszy pakiet deregulacyjny w czwartek 24 kwietnia. W tym tygodniu trafił do Senatu i został wpisany do porządku najbliższego, majowego posiedzenia. Jak podkreślił minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk, pierwszy pakiet deregulacyjny to przełom w procesie upraszczania przepisów i wprowadzania rozwiązań, które będą wspierać, a nie niszczyć i ograniczać polskie firmy. Zmiany przewidziane w pakiecie dotyczą nowych zasad kontroli przedsiębiorców, np. skrócenia maksymalnego czasu kontroli z 12 do sześciu dni i dostosowania ich częstotliwości do stopnia ryzyka związanego z daną działalnością, a także wprowadzenia obowiązku doręczenia przedsiębiorcy przed wszczęciem kontroli wstępnej listy potrzebnych informacji i dokumentów. Część przepisów ma na celu usprawnienie przebiegu postępowań administracyjnych, np. wprowadzają elektronizację postępowań przed Krajową Izbą Odwoławczą czy zachęcają do częstszego wykorzystania tzw. wezwań miękkich, czyli możliwości wystąpienia do przedsiębiorcy bez wszczynania postępowania. Trzeci obszar zmian to doprecyzowanie zasad tworzenia przyjaznego prawa gospodarczego, czyli np. odpowiednio długiego vacatio legis czy równoważenia obowiązków administracyjnych (zasada one in, one out).
Cytowany w komunikacie minister dodał, że proces deregulacji ruszył z pełnym impetem i wkrótce mają być przedstawione kolejne rozwiązania. Według zapowiedzi proces ten ma objąć ponad 120 ustaw, które niebawem z poziomu rządu trafią do Sejmu.
– W drugim pakiecie deregulacyjnym Ministerstwa Rozwoju i Technologii są kolejne korzystne zmiany dla przedsiębiorców, kolejne dobre przepisy w wielu ustawach. Mówię trochę enigmatycznie, ale mówię też o dobrych rozwiązaniach systemowych z punktu widzenia przedsiębiorców i mówię też z punktu widzenia kilkunastu ustaw, które obecnie są analizowane. Między innymi jest to Kodeks karny, prawo zamówień publicznych, ustawa o przedsiębiorcach – wymienia Mariusz Filipek.
24 kwietnia przedstawiono efekty współpracy rządu ze stroną społeczną w obszarze deregulacji. Zespół Rafała Brzoski w ciągu dwóch miesięcy zaproponował ponad 200 ustaw, z czego rząd przeanalizował 197 propozycji, a 123 przyjął do realizacji (62 proc.). Zgodnie z zapowiedziami pakiet ustaw ma być procedowany na pierwszym posiedzeniu Sejmu po wyborach prezydenckich, a zespół ma kontynuować prace nad kolejnymi propozycjami. Wśród szczegółowych propozycji znalazły się: centralna e-rejestracja wizyt u lekarzy, nowe usługi w aplikacji mObywatel (m.in. dostęp do danych medycznych i mEmerytura), cyfryzacja sądownictwa, cyfrowe orzeczenia medycyny pracy, domniemanie niewinności podatnika w rozliczeniach podatkowych, podniesienie progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, racjonalizacja wymiaru kar w obrocie gospodarczym czy zdalne rozprawy karne.
– Jeśli chodzi o ewentualne przyspieszenie co do deregulacji, odniosę się do przepisów unijnych, gdzie mamy nadprodukcję prawa, odniosę się do przepisów polskich, gdzie wydaje się również, że przez dziesiątki lat prawo było nadprodukowane. A czy potrzebujemy przyspieszenia w deregulacji? Uważam, że potrzebujemy racjonalnego tworzenia prawa, nowych przepisów, mądrego, spójnego, w dialogu z przedsiębiorcami, w bardzo dużych konsultacjach, żeby każdy przepis nowy był świadomy, mądry i wkomponowywał się w system – podkreśla zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Czytaj także
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-04-02: Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-08: Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych
- 2025-03-20: Prace nad deregulacją przyspieszają. Przedsiębiorcy wyczekują korzystnych zmian
- 2025-03-25: Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do nadzoru nad pierwszą polską elektrownią jądrową. Kluczową kwestią jest bezpieczeństwo
Trwają przygotowania do budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej na Pomorzu. Zgodnie z harmonogramem przedstawianym przez rząd fizyczna budowa ma ruszyć w 2028 roku, a początek eksploatacji pierwszego bloku planuje się na 2036 rok. Również Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do realizacji zadań związanych z dozorem nad budową, rozruchem i eksploatacją nowej jednostki. Kluczowe są kwestie związane z bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną obiektu.
Ochrona środowiska
K. Wyszkowski: Porozumienie paryskie to duże osiągnięcie. Odwrót USA tego nie zmieni

Z danych Climate Action Tracker wynika, że do końca lutego br. tylko 18 państw sygnatariuszy porozumienia paryskiego zaktualizowało swoje plany realizacji celów klimatycznych do 2035 roku. Chociaż walka z rosnącymi emisjami CO2 nie postępuje w takim tempie, jakie jest wymagane, to samo porozumienie klimatyczne z Paryża należy uznać za osiągnięcie, które przyniesie efekty. Zdaniem Kamila Wyszkowskiego z UN GCNP nie powinno tego zmienić nawet wycofanie się z niego Stanów Zjednoczonych.
Ochrona środowiska
Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł

Niemal 200 mln zł trafi na realizację innowacyjnych projektów dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. NCBR i Orlen w ramach konkursu NEON III chcą znaleźć partnerów wśród instytucji naukowych i technologicznych do działania w trzech obszarach: dekarbonizacji, cyfryzacji i gospodarki obiegu zamkniętego. Nabór wniosków potrwa do 30 czerwca br.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.