Newsy

Polska firma stworzyła inteligentne półki sklepowe. Dzięki nim sprzedawcy obniżają koszty i skupiają się na obsłudze klienta

2018-11-21  |  06:15

Nowe technologie w branży retail to zarówno odpowiedź na potrzeby klientów – którzy oczekują wygody, prostoty i intuicyjnej obsługi – jak i ułatwienie dla sprzedawców czy sieci handlowych, które pozwala im ciąć koszty i zwiększać sprzedaż. Polska firma Surge Cloud stworzyła inteligentne półki sklepowe, które dzięki specjalnym sensorom zbierają dane o dostępności produktów, rotacji czy ilości brakującego towaru. Umożliwia to sklepom i producentom redukowanie strat, optymalizowanie ekspozycji i kontrolę nad oferowanymi produktami. Pozwala też poradzić sobie z coraz większym niedoborem pracowników. 

Nowe technologie w handlu detalicznym pozwalają odpowiadać na potrzeby klientów, którzy oczekują wygody, prostoty, intuicyjnej obsługi i płatności, ale też ułatwiają życie sprzedawcom i sieciom handlowym, pomagając im ciąć koszty i zwiększać sprzedaż.

– Zajmujemy się przede wszystkim optymalizacją kosztów i efektywnością sprzedaży. Dzisiaj firmy takie jak Coca-Cola czy Fanta, które produkują napoje i sprzedają je w swoich lodówkach czy urządzeniach promocyjnych, mają problem, bo nie wiedzą na bieżąco, czy cokolwiek się w nich znajduje. Wysyłają prawników, żeby sprawdzić, czy towar znajduje się na ekspozycji, i dopiero potem go domawiają. My dajemy technologię, która robi to za nich – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Dąbrowski, prezes zarządu Surge Cloud.

Digitalizacja jest kluczem do przyszłości zakupów – to główny wniosek z ubiegłorocznego raportu „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku”, opracowanego przez Comarch i Kantar TNS. Zdaniem większości konsumentów (86 proc.) do końca przyszłej dekady elektroniczne i mobilne płatności całkiem zastąpią tradycyjne kasy sklepowe, a w miejsce sprzedawców pojawią się spersonalizowani, wirtualni asystenci (61 proc.). Jak wynika z raportu, 87 proc. klientów jest przekonanych, że większość sklepów będzie im zapewniać cyfrowe usługi i rozwiązania. Sklepy bez kas, inteligentne koszyki, płatności bezgotówkowe, spersonalizowane oferty czy wirtualni doradcy – tak według konsumentów będą wyglądać sklepy za kilkanaście lat.

– Sprzedaż bezpośrednia obecnie transformuje się w dwóch segmentach. Z jednej strony jest to digitalizacja, czyli pojawia się coraz więcej danych i informacji, które należy przeanalizować. Z tego punktu widzenia ważny jest partner, który we właściwy sposób zajmie się tą analizą. Z drugiej strony mamy tendencję bycia bliżej klienta – wszystkie sklepy zbliżają się do klienta, są tam, gdzie on codziennie przebywa – mówi Marcin Popiak, dyrektor regionalny sprzedaży w Crane Merchandising Systems.

Inteligentna półka to rozwiązanie, które umożliwi sieciom handlowym i producentom kontrolę nad produktami oferowanymi w sklepie. Obecnie brak danych o dostępności produktów, rotacji czy ilości towaru, który znajduje się na stanie oraz czas potrzebny na ich pozyskanie generuje koszty dla sklepu wielkopowierzchniowego i utrudnia pracę producenta czy przedstawiciela handlowego. Inteligenta półka gromadzi takie informacje w czasie rzeczywistym, co umożliwia zredukowanie strat w sprzedaży i poprawia wydajność ekspozycji poszczególnych produktów.

– Inteligenta półka za pomocą sensorów sprawdza prezencję konkretnych produktów. Jesteśmy w stanie dowiedzieć się, jaki produkt się na niej znajduje, jaki ma termin przydatności do spożycia i czy jest utrzymany planogram. Automatyzujemy wszystkie te informacje, których każdy merchandiser potrzebuje –podkreśla Marcin Dąbrowski.

Dane zbierane przez taką inteligentną półkę są przesyłane na serwer i mogą z nich korzystać sieci handlowe czy producenci, co znacznie redukuje koszty operacyjne związane z zarządzaniem merchandisingiem.

– Na ten moment skupiamy się na producentach napojów, którzy mają swoje urządzenia sklepowe – lodówki, regały w POS-ach. Dodatkowo interesują nas sieci, w których jest silna marka własna – mówi Marcin Dąbrowski.

Podczas listopadowego „Forum Rynku Spożywczego i Handlu”, w warszawskim hotelu Sheraton, firma Surge Cloud została nagrodzona za swoje rozwiązanie prestiżowa nagrodą branżową „Food&Retail Startup Star 2018”.

– Cały handel detaliczny ma dziś problemy z dostępnością pracowników, podaż pracy jest coraz mniejsza. Natomiast komputery i technologia są dobre w wykonywaniu powtarzalnych czynności, gdzie nie trzeba podejmować skomplikowanych decyzji. Maszyny są dziś w stanie wykonać za nas wszystkie te prace – od układania produktów na półce, przez kontrolę, aż po automatyzację płatności. Tym właśnie się zajmujemy. Wprowadzamy technologię tam, gdzie może ona zastąpić człowieka – mówi prezes Surge Cloud Marcin Dąbrowski.

Obok inteligentnych półek sklepowych specjalizująca się w handlometrii (zarządzaniu sprzedażą w sklepach oparte na danych) polska firma Surge Cloud stworzyła również działające na podobnej zasadzie witryny chłodnicze i chłodziarki.

Kolejny projekt to automatyzacja procesu kasowego, która pozwoli zaoszczędzić około 30 proc. kosztów pracy. Z ubiegłorocznego badania „Czy Polacy są gotowi na sklepy bez kas?”, przeprowadzonego na zlecenie MasterCard, wynika, że sklepowe kolejki to dla 47 proc. konsumentów najbardziej frustrujący element codziennych zakupów, który pochłania średnio aż 18 minut. Blisko połowie badanych zdarzyło się w ogóle zrezygnować z zakupów, ponieważ kolejka była zbyt długa. W wielu supermarketach powszechnym widokiem są już samoobsługowe kasy, ale technologia idzie naprzód i na rynku cały czas pojawiają się coraz nowocześniejsze rozwiązania. Zdaniem prezesa Surge Cloud Marcina Dąbrowskiego w przyszłości ten proces będzie się odbywał automatycznie, na zasadzie „take and go”.

– Sklepy samoobsługowe dają możliwość usprawnienia transakcji przy kasie, co pozwala na szybszą finalizację zakupów. Zyskują na tym zarówno producenci, jak i klienci. Takie aspekty jak wygoda, doświadczenie klienta, personalizacja, będą zmieniać rynek w najbliższym czasie. Klient ma podejść do półki, wziąć towar i zapłacić bez potrzeby stania w kolejce – ocenia Marcin Popiak, dyrektor regionalny sprzedaży w Crane Merchandising Systems.

Dobrym przykładem tego, jak nowe technologie mogą zmienić tradycyjne sklepy jest pilotażowe rozwiązanie Amazona. Na początku tego roku gigant otworzył w Seattle pierwszy na świecie sklep w pełni samoobsługowy, w którym nie trzeba stać w kolejce do kasy, żeby zapłacić za zakupy. Po wejściu do sklepu klient skanuje przy specjalnej bramce swój telefon z zainstalowaną aplikacją. Następnie wybiera ze sklepowych półek to, czego potrzebuje, a wybrane produkty pojawiają się w wirtualnym koszyku w jego telefonie dzięki kamerom i czujnikom. Po zakończeniu zakupów może po prostu wyjść ze sklepu, a odpowiednia kwota rachunku jest automatycznie pobierana z jego karty płatniczej.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Media i PR

W Warszawie powstało największe i najnowocześniejsze centrum prasowe w Polsce. Ma pomóc w rozwoju ekosystemu innowacji

Od października rozpoczęło działalność największe centrum prasowe w Polsce. Fundacja Venture Café Warsaw wspólnie z agencją informacyjną Newseria otworzyły Centrum Prasowe Newseria. Innowacyjne centrum komunikacji – zlokalizowane przy ulicy Chmielnej w biurowcu Varso – ma być odpowiedzią na rosnący popyt na tego rodzaju usługi. Będą w nim organizowane konferencje, śniadania prasowe i debaty. Centrum umożliwia streaming, także w wersji hybrydowej, i system tłumaczenia symultanicznego. W przyszłości powstanie tu także wirtualne studio.

Polityka

Samorządy łączą siły w walce przeciw Polskiemu Ładowi. Straty w budżetach mogą się odbić na usługach dla mieszkańców

 Jako samorządy nie mamy nic przeciwko temu, żeby nasi mieszkańcy płacili mniej podatków, ale oczekujemy w związku z tym rekompensaty, bo my z tych podatków również utrzymujemy inne usługi publiczne – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent miasta stołecznego Warszawy. Jak wyliczyło Ministerstwo Finansów, na planowanych zmianach podatkowych samorządy stracą 145 mld zł w ciągu dekady. Razem z obniżką podatków wprowadzoną w 2019 roku straty przekraczają 200 mld zł. Z kolei proponowane przez rząd rekompensaty opiewają na 48 mld zł. Samorządowcy, którzy w środę w Warszawie protestowali przeciw wprowadzanym zmianom, przestrzegają, że odbiją się one na mieszkańcach.

Zdrowie

Szczepienia wśród młodych ludzi będą kluczowe dla przebiegu czwartej fali COVID-19. To oni stanowią największe ryzyko przenoszenia wirusa

– Czwarta fala pandemii koronawirusa ma wiele scenariuszy, ale pewne jest, że jej przebieg zależy od liczby osób zaszczepionych. Teraz najważniejsze jest, aby zaszczepili się młodzi ludzie, tzw. superrozprzestrzeniacze – mówi prof. dr hab. n. med. Jarosław Pinkas, dziekan Szkoły Zdrowia Publicznego Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, konsultant krajowy w dziedzinie zdrowia publicznego. Jak podkreśla, system ochrony zdrowia jest przygotowany na czwartą falę – nie brakuje respiratorów, szpitale tymczasowe są w gotowości, a większość pracowników służby zdrowia przyjęła dwie dawki szczepionki i czeka na dawkę przypominającą. Do tej pory przyjęło ją ponad 350 tys. osób.

Telekomunikacja

Ceramika może być podstawą innowacji w wielu branżach. Stosuje ją już telekomunikacja w smartfonach 5G czy zbrojeniówka w czołgach

Medycyna, elektronika, telekomunikacja czy przemysł zbrojeniowy oraz jądrowy – to dziedziny gospodarki, w których zastosowanie znajduje ceramika, dziś kojarzona głównie z materiałami budowlanymi czy akcesoriami do wnętrz. Co więcej, zaawansowana ceramika jest zaliczana do materiałów determinujących innowacyjność tych branż. Ceramiczne elementy w smartfonach pozwolą w pełni wykorzystać łączność w technologii 5G, a produkowane w drukarkach 3D ceramiczne protezy są dobrze przyjmowane przez organizm pacjenta. Rynek tego typu materiałów wzrośnie w ciągu kilku najbliższych lat o jedną trzecią.