Mówi: | dr hab. Paweł Poszytek |
Funkcja: | dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji dyrektor Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności |
Polska jest jednym z liderów w europejskim programie promującym nowe technologie w edukacji. Uczestniczy w nim prawie 20 tys. szkół
– Żyjemy w zglobalizowanym świecie, gdzie tworzenie nowej jakości i nowych rozwiązań w edukacji nie jest efektywne, jeżeli nie wymieniamy się doświadczeniami w szerszej interdyscyplinarnej grupie – mówi dr hab. Paweł Poszytek, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Jak wskazuje, temu właśnie służy projekt eTwinning, który promuje wykorzystanie nowych technologii w edukacji i współpracę międzynarodową, łącząc uczniów i nauczycieli z różnych krajów Europy. W Polsce ten unijny program jest bardzo popularny – uczestniczy w nim prawie 19,7 tys. szkół i 82,8 tys. nauczycieli, co plasuje nas w ścisłej czołówce. W ubiegłym tygodniu w Gdańsku zostały przyznane nagrody za najlepsze polskie projekty eTwinningowe, a już za trzy miesiące odbędzie się w Trójmieście kolejne, ważne wydarzenie – europejskie zawody EuroSkills, nazywane igrzyskami olimpijskimi zawodów branżowych.
– Zainteresowanie eTwinningiem jest w Polsce ogromne, praktycznie od początku jesteśmy w czołówce. W tej chwili jesteśmy na trzecim miejscu po Włoszech i Turcji, ale przez wiele lat byliśmy numerem 1 i ścigaliśmy się o palmę pierwszeństwa z naszymi kolegami i koleżankami z Włoch. W całej Europie mamy obecnie milion nauczycieli eTwinningowych, w Polsce jest to już prawie 100 tys., tak więc te liczby mówią same za siebie – mówi agencji Newseria Biznes dr hab. Paweł Poszytek. – Na początku wiele osób wróżyło temu programowi porażkę, chociażby dlatego że tutaj nie ma fizycznej wymiany ani funduszy, bo nie dajemy nauczycielom ani szkołom żadnych pieniędzy, ale dostarczamy elektronicznych rozwiązań do współpracy. Wbrew temu, co mówiło się na początku, polscy nauczyciele okazali się być ogromnie zainteresowani tą ofertą.
eTwinning to inaczej europejska społeczność szkolna. Edukacyjny program Unii Europejskiej łączy ze sobą przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, zarówno państwowe, jak i prywatne, z krajów Wspólnoty i kilkunastu innych państw, które współpracują za pośrednictwem internetu i narzędzi cyfrowych. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują je m.in. do realizacji wspólnych projektów, wymiany informacji i materiałów do nauki. Społeczność eTwinningowa składa się z setek tysięcy nauczycieli i edukatorów – tylko w Polsce w programie uczestniczy prawie 19,7 tys. szkół (najwięcej z województwa śląskiego i mazowieckiego) i 82,8 tys. nauczycieli.
– Zazwyczaj kiedy myślimy o takiej współpracy, najpierw przychodzą na myśl wspólne wyjazdy, kiedy grupa nauczycieli i uczniów wyjeżdża do szkoły partnerskiej czy to w Niemczech, czy we Francji i wspólnie coś robi. eTwinning jest dokładnie tym, tylko w nowoczesnej formie, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Wszystko odbywa się wirtualnie, za pośrednictwem narzędzi i rozwiązań cyfrowych. Uczniowie i nauczyciele mają tam też przestrzeń, gdzie mogą pokazywać efekty swojej pracy, mogą później te efekty oceniać, modyfikować je, mogą korzystać z zasobów cyfrowych, które wspólnie tworzą. Jest to więc międzynarodowa wymiana międzyszkolna, ale w wirtualnej, nowoczesnej odsłonie – mówi dyrektor generalny FRSE.
eTwinnerzy za pośrednictwem dedykowanej platformy mogą nawiązywać kontakty, udostępniać materiały i współpracować z innymi zarejestrowanymi eTwinnerami i szkołami, korzystając z oferowanych funkcji społecznościowych, udzielając się w grupach tematycznych na forach poświęconych konkretnym zagadnieniom i zainteresowaniom albo uczestnicząc w europejskich projektach.
Takie projekty mogą mieć różne formy. Ich zaletą jest m.in. elastyczność, bo nauczyciele mogą swobodnie dopasowywać tematykę projektu, narzędzia czy czas trwania do potrzeb uczniów, swoich i szkoły. Temat można też zintegrować z podstawą programową nawet z kilku dowolnych przedmiotów, a możliwość wykorzystania narzędzi cyfrowych (internet, media społecznościowe, aparaty, kamery etc.) czyni zajęcia ciekawszymi i bardziej angażującymi dla uczniów, dla których dodatkową zaletą jest też fakt, że wykorzystują języki obce do bieżącej komunikacji z rówieśnikami z innych krajów. Wszystko to motywuje ich do nauki i otwarcia na Europę.
– eTwinning to po prostu program do współpracy międzynarodowej – mówi dr hab. Paweł Poszytek. – To jest bardzo ważne, ponieważ żyjemy w zglobalizowanym świecie, gdzie tworzenie nowej jakości i nowych rozwiązań w edukacji nie jest efektywne, jeżeli nie wymieniamy się doświadczeniami w szerszej, interdyscyplinarnej grupie, gdzie mamy kolegów i koleżanki, którzy potrafią spojrzeć na te same problemy z innej perspektywy, nie tylko tej merytorycznej, ale i kulturowej.
Jednym z głównych celów programu jest też rozwój i ciągłe doskonalenie zawodowe nauczycieli, którym eTwinning zapewnia m.in. dostęp do materiałów edukacyjnych, krótszych i dłuższych kursów internetowych, webinarów, konferencji i szkoleń. Dzięki nim nauczyciele mogą spotykać specjalistów z różnych dziedzin, nawiązywać kontakty, rozwijać się, wspólnie uczyć i poczuć się członkami wspólnoty.
– Wymiana doświadczeń i doskonalenie zawodowe to nieodzowna część codziennej pracy nauczycieli. A specyfiką eTwinningu jest to, że jest to platforma międzynarodowa, można więc wymieniać się doświadczeniami nie tylko ze swoimi kolegami w kraju, ale przede wszystkim na arenie europejskiej. Przede wszystkim można współpracować na polu różnych przedmiotów, używając innych języków, korzystając z innych doświadczeń – wymienia dyrektor generalny FRSE.
Częścią eTwinningu są ogólnopolskie konkursy, których celem jest wyłonienie i promowanie najbardziej interesujących projektów zrealizowanych w programie. Tegoroczne nagrody za najlepsze polskie projekty eTwinningowe zostały przyznane podczas ubiegłotygodniowej gali w Gdańsku. Wyróżniono ich w sumie 18, a są wśród nich m.in. kreatywne projekty STEAM-owe i proekologiczne oraz działania włączające uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wymiana wiedzy i doświadczeń wśród społeczności międzynarodowej leży także u podstaw kolejnej inicjatywy, która za trzy miesiące zagości w Gdańsku, a mianowicie europejskich zawodów EuroSkills, nazywanych igrzyskami olimpijskimi zawodów branżowych. Uczniowie szkół branżowych i studenci rywalizują ze sobą w kilkudziesięciu kategoriach takich jak architektura krajobrazu, budownictwo cyfrowe, frezowanie CNC, instalacje elektryczne i grzewcze, integracja robotów przemysłowych, florystyka, meblarstwo, mechanika pojazdów rolniczych, mechatronika, obsługa gości hotelowych czy serwis restauracyjny.
– To są konkurencje, które definiują każdą rozwijającą się gospodarkę, ale to są również nowoczesne zawody, jak cyberbezpieczeństwo, integracja systemów robotycznych w firmach, cyfrowe budownictwo czy robotyka mobilna – mówi dr hab. Paweł Poszytek.
Celem zawodów EuroSkills – będących europejskim etapem kwalifikacji do zawodów WorldSkills na poziomie globalnym – jest podnoszenie popularności szkolnictwa zawodowego i wymiana dobrych praktyk w poszczególnych branżach. Zawodnicy mają szansę podpatrzeć rozwiązania stosowane w innych krajach, nauczyć się czegoś nowego i podnieść swoje kwalifikacje.
W tym roku po raz pierwszy te zawody odbędą się w Polsce. Na początku września do Gdańska przyjedzie nawet 100 tys. zagranicznych gości, w tym ok. 600 zawodników z 32 państw, którzy będą rywalizować w 43 konkurencjach, a także ok. 500 ekspertów i delegacje rządowe z wielu krajów Europy.
– Do Gdańska przyjedzie we wrześniu właściwie cały europejski ekosystem zawodowy – nauczyciele, szkoły, uczniowie, zawodnicy, uczelnie wyższe, doradcy zawodowi, biznes, przedsiębiorcy, sponsorzy i headhunterzy, którzy wyszukują talenty wśród młodych ludzi. Będą też decydenci na poziomach rządowych i przedstawiciele organizacji branżowych, które tworzą standardy tej edukacji. Tak więc cały świat będzie nie tylko oglądał zmagania młodych ludzi, ale i dyskutował, debatował, szukał rozwiązań, jak zmniejszać tę przepaść między edukacją a aktualnymi potrzebami rynku. Będą też eksperci, którzy będą wypracowywać różne rekomendacje. Mamy tutaj też potężne wsparcie finansowe Komisji Europejskiej, której bardzo leżą na sercu te kwestie, ponieważ 2023 rok został ogłoszony przez nią Europejskim Rokiem Umiejętności – mówi dyrektor generalny FRSE.
Czytaj także
- 2023-09-15: Firmy wciąż walczą o pracowników o kompetencjach technicznych. Potrzebna lepsza edukacja i promocja takich kierunków wśród młodzieży
- 2023-09-27: Ponad połowa firm z sektora przemysłowego ma problem z pozyskaniem kadr. Wciąż potrzebna jest promocja zawodów technicznych wśród młodzieży
- 2023-09-25: Szkoły zawodowe coraz popularniejsze. Wybiera je już prawie 60 proc. uczniów po podstawówce
- 2023-09-12: Duże zainteresowanie brytyjskimi studiami we Wrocławiu. Pierwsi absolwenci już znaleźli zatrudnienie na lokalnym rynku pracy
- 2023-09-14: Rektorzy uczelni ekonomicznych: Czas oprzeć rozwój gospodarki na nauce i innowacjach. Każda zainwestowana w ten cel złotówka zwraca się nawet 13 razy
- 2023-09-08: Gdańsk na kilka dni stał się europejską stolicą fachowców. Na zawody EuroSkills przyjechało blisko 600 zawodników z całego kontynentu
- 2023-08-31: Nauczyciele walczą o co najmniej 20-proc. podwyżki. Dramatycznie niskie pensje i przeładowana podstawa programowa przekładają się na jakość edukacji
- 2023-09-21: Edukacja na bardzo ostrym zakręcie. Już teraz może brakować nawet kilkudziesięciu tysięcy pedagogów
- 2023-09-05: Wiedza ekspercka o zmianach klimatu powinna trafić do szkół. Teraz często temat jest traktowany powierzchownie i wybiórczo
- 2023-08-28: Polskim start-upom biotechnologicznym trudniej jest pozyskiwać środki od inwestorów finansowych w dobie wysokich stóp procentowych. Chętni są za to globalni inwestorzy strategiczni
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii


Konsument

Dietetycy zalecają włączenie margaryny do codziennego menu jako element profilaktyki zdrowotnej. Zastąpienie nią masła może znacząco obniżyć spożycie tłuszczów nasyconych
Tłuszcze są niezbędnym składnikiem odżywczym, bo dostarczają potrzebnej energii i pomagają wchłaniać witaminy A, D i E. W diecie ważna jest jednak nie tyle sama ilość, co jakość spożywanego tłuszczu. Zastąpienie nasyconych kwasów tłuszczowych wielo- i jednonienasyconymi znacząco zmniejsza więc ryzyko zaburzeń lipidowych czy rozwoju miażdżycy, prowadzących do problemów z sercem. Dlatego dietetycy zachęcają, by stosować margaryny, które pozwalają ograniczyć spożycie tłuszczów nasyconych nawet o połowę.
Handel
Zmiany klimatyczne stanowią zagrożenie dla rolnictwa i bezpieczeństwa żywnościowego. Dla niektórych grup żywność może stać się zbyt droga

Coraz rzadsze i obfitsze opady oraz ekstremalne zjawiska pogodowe zagrażają uprawom i infrastrukturze rolnej. Wymaga to od rolników stosowania nowych metod walki np. z gradem czy opadaniem wód, ale także dostosowania się do wymogów unijnych nakierowanych na walkę ze zmianami klimatu. Obydwa kierunki działania, jak podkreślają eksperci i rolnicy, powinny być wspierane przez rząd. Mimo zagrożeń w Polsce żywności w krótkim terminie nie zabraknie, ale może ona podrożeć i dla najuboższych grup stać się niedostępna ekonomicznie.
Prawo
Negatywne nastroje wśród polskich przedsiębiorców. W firmach skończyły się rezerwy na inwestycje

Polscy przedsiębiorcy od miesięcy funkcjonują w niekorzystnym otoczeniu rynkowym i w warunkach dużej niepewności. To zaś przekłada się na negatywne nastroje i mniejszą skłonność do inwestycji. Z uwagi na planowane podwyżki płacy minimalnej w nadchodzących miesiącach polskie firmy czekają dodatkowe wyzwania związane ze wzrostem kosztów pracowniczych. – Poza tym brak rzetelnych prognoz, brak przewidywalności i stabilności gospodarczej utrudnia planowanie dalszej działalności, obliczanie rentowności, płynności i podejmowanie na tej podstawie jakichkolwiek decyzji biznesowych – zwraca uwagę prezes Business Centre Club Jacek Goliszewski.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.