Newsy

Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków podcastowych. Nagrań audio słucha co czwarty internauta

2020-02-26  |  06:10

Fenomen podcastów bazuje na pełnej dowolności w dostępie do nagrań audio – można ich słuchać w dogodnym czasie, nie odrywając się od innych czynności, a dodatkowo mamy do wyboru różnorodną tematykę. To główne powody, dla których forma ta z miesiąca na miesiąc zyskuje coraz więcej zwolenników. – Jest to atrakcyjne medium dla wymagających odbiorców, którzy szukają wartościowych konwersacji. Ambitny i dobrze zrealizowany podcast daje im poczucie, że spędzają czas z ludźmi, których cenią i których wybrali – przekonuje Maciej Małek z grupy LTTM.

– Wzrost popularności podcastów wiąże się z wynalezieniem i upowszechnieniem smartfonów, a w zasadzie iPhone’ów, które dały użytkownikom zupełnie nowe możliwości – mówi agencji Newseria Biznes Maciej Małek, podcast manager w grupie LTTM (LifeTube, TalentMedia, Mellon Media). – Było to jeszcze w czasach, kiedy szerokopasmowy internet nie był dostępny w każdym telefonie. Dziś się to zmieniło i podcastów mogą słuchać niemal wszyscy, w każdej chwili, z wykorzystaniem mobilnego dostępu do internetu. To spowodowało, że popularność tego medium eksplodowała.

Popularyzacji podcastów sprzyja mniejsze zainteresowanie formatem wideo, obserwowane ostatnio w sieci. Internauci szukają medium, które może im towarzyszyć w momentach, kiedy nie mogą oglądać wideo, czytać artykułów lub grać w gry mobilne.

Według badań, które prowadziły m.in. Tandem Media i Storytel, około 20 proc. internautów, głównie osób między 19. a 45. rokiem życia, miało w 2019 roku stały kontakt z podcastami. Przy czym w ubiegłym roku ta grupa zwiększyła się o 60 proc. Z kolei Voxnest, firma zajmująca się popularyzacją podcastów i ich badaniem, podała, że Polska znajduje się w pierwszej dziesiątce najszybciej wzrastających rynków podcastowych – dodaje ekspert Grupy LTTM.

Z badania Tandem Media i Publicis Groupe wynika, że 27 proc. internautów słucha podcastów. Większość słucha ich co najmniej raz w miesiącu. Nowi słuchacze korzystają z podcastów częściej i w większej liczbie. 59 proc. badanych subskrybuje od dwóch do czterech audycji, a 12 proc. – pięć lub więcej. Ankietowani wskazują, że zwykle sięgają po podcasty dla rozrywki i relaksu, ale też po to, by dowiedzieć się czegoś o świecie. Co ważne, wiarygodność podcastów jest oceniana wyżej niż tradycyjnych mediów. Często są określane mianem eksperckich.

 Kołem zamachowym rynku podcastów w Polsce i na świecie są media i wydawcy, ponieważ stale konkurują o odbiorcę. Internauci są już zmęczeni bardzo powierzchownym stylem informacji obecnym w portalach informacyjnych czy nawet w bardziej opiniotwórczych magazynach. Wiele osób nie ogląda już tak chętnie wideo – przekonuje Maciej Małek.

Jego zdaniem jest to nowa szansa dla twórców wideo, szczególnie tych, którzy dopasują się do oczekiwań wymagających internautów, szczególnie osób między 19. a 29. rokiem życia, bo to oni najchętniej słuchają podcastów. Dla twórców jest to możliwość rozszerzenia swojego zasięgu i dotarcia do odbiorców w sytuacjach, w których wcześniej nie było to możliwe. Blisko połowa badanych przez Tandem Media i Publicis Groupe słucha podcastów podczas dojazdów, w samochodzie lub środkach komunikacji. 38 proc. robi to, wykonując różne obowiązki domowe. Kobiety najczęściej wybierają audycje na temat zdrowia, stylu życia, psychologii czy rozrywki, a mężczyźni lubią słuchać o technologiach, muzyce, rozrywce i polityce. Oferta podcastów stale się powiększa.

Wydawcy mają zaplecze techniczne, redakcje i procedury redakcyjne, więc mogą zapewnić systematyczność, profesjonalizm swoich twórców i wysoką jakość końcowego produktu. Kolejne bardzo duże podmioty rynku mediowego wchodzą w podcasty. To sprawia, że odbiorcy, którzy często nie słyszeli o nich wcześniej, dowiadują się, że jest w ogóle takie medium. To przekłada się na ogólny wzrost zainteresowania Polaków całą twórczością podcastową  – podkreśla ekspert LTTM.

Obecnie najlepiej rozwinięty jest rynek amerykański, a w zasadzie anglojęzyczny, co widać także w aktywności polskich internautów. W Polsce aż 20 proc. słuchanych podcastów to nagrania w języku angielskim. Według Tandem Media Amerykanie, którzy kiedykolwiek mieli kontakt z podcastem, to 44 proc. ogółu słuchaczy (2018 rok). Co ciekawe, wzrost konsumpcji podcastów jest tak dynamiczny, że jeszcze trzy lata temu co trzeci mieszkaniec USA w wieku 12+ ich słuchał, a dziś niemal co drugi.

– Interesujący jest rynek chiński, który jest najbardziej rentowny dla twórców podcastów na świecie, ponieważ tam słuchacze płacą podcasterom stałe wynagrodzenie – tłumaczy Maciej Małek. – W Chinach system płacenia za wiedzę jest ugruntowany kulturowo. W przeciwieństwie do rynków anglosaskich, gdzie ludzie bardzo chętnie słuchają podcastów, ale muszą być one finansowane z reklam. W Chinach podcasterzy są niezależni od rynku reklamowego i dzięki temu mogą tam funkcjonować nawet bardzo niszowi nadawcy.

W Polsce czterech na pięciu badanych korzysta z darmowych aplikacji do słuchania podcastów, ale 28 proc. jest skłonnych zapłacić za taką możliwość. Jak wynika z szacunków Ovum „Podcast Market Forecast 2019–2024”, za cztery lata na całym świecie będzie nawet 2,2 mld słuchaczy.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne - Śląskie

Medyczne innowacje przyspieszają walkę z SARS-CoV-2. Na Śląsku ruszyła budowa unikalnego w skali europejskiej centrum medycznego za 100 mln zł

Telemedycyna, dzięki zdalnemu kontaktowi między personelem medycznym a pacjentem, pomaga ograniczać ryzyko rozprzestrzeniania się takich epidemii jak SARS-CoV-2. Obok sztucznej inteligencji czy analizy danych stanowi jeden z wiodących trendów technologicznych w ochronie zdrowia. Również na tych obszarach swoją działalność skupiać będzie Śląskie Centrum Inżynierskiego Wspomagania Medycyny i Sportu, którego budowa ruszyła właśnie w Zabrzu. Jest to wspólna inwestycja obchodzącego 10. rocznicę działalności Wydziału Inżynierii Biomedycznej Politechniki Śląskiej oraz firmy Philips. Dzięki połączeniu potencjału intelektualnego oraz doświadczenia obu stron realizowany projekt przyczyni się do rozwoju innowacyjnych technologii w zakresie telemedycyny, e-zdrowia oraz zdalnej diagnostyki.

Handel

Wirtualne kasy fiskalne. Rozmowy w Ministerstwie Finansów na ostatniej prostej

W odpowiedzi na apel wystosowany przez ekspertów Ministerstwo Finansów organizuje spotkanie, podczas którego analizowane będą zagrożenia płynące z rozszerzenia pilotażu wirtualnych kas fiskalnych na branże wrażliwe podatkowo, jak gastronomiczna czy hotelarska. Zmiany mogą odbić się na wpływach do budżetu. Wątpliwości budzą także kwestie bezpieczeństwa takich kas.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Handel

Przedsiębiorcy negatywnie oceniają kondycję gospodarki i swojego biznesu. Programy pomocowe są dla nich zbyt skomplikowane

Nastroje przedsiębiorców są nieco lepsze niż w połowie kwietnia – wynika z badania Pracodawców RP. Wciąż jednak dominuje pesymizm. Firmy gorzej oceniają przy tym perspektywy gospodarki niż własne położenie. Swoją przyszłość czarno widzą szczególnie najmniejsze przedsiębiorstwa: prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą oraz mikrofirmy zatrudniające do dziewięciu pracowników. Przedsiębiorcy mają też zastrzeżenia do sposobu działania programów pomocowych.

Handel

Sprzedaż zabawek przeniosła się do internetu. Tradycyjne sklepy coraz częściej korzystają z nowych form sprzedaży w sieci

Eksperci mówią już o trwałej zmianie nawyków konsumenckich. Mimo otwarcia sklepów i galerii handlowych sprzedaż przez internet wciąż notuje dynamiczne wzrosty. Jedną z kategorii, w których konsumenci chętniej kupują online, są artykuły dla dzieci, również zabawki. – Ten rok przyniósł branży transformację cyfrową – mówi Bartosz Ulman z Orbico. Do sieci przeniosła się nie tylko sprzedaż, lecz również reklama i prezentacja zabawek.