Newsy

Polski sektor kosmiczny czekają ważne zmiany. Ma się szansę znaleźć w gronie największych europejskich graczy

2018-06-11  |  06:10

W drugiej połowie tego roku ma być gotowy Priorytetowy Polski Program Kosmiczny, który będzie realizowany przez najbliższe 2–3 lata. Trwają także rozmowy na temat przystąpienia Polski do europejskiego konsorcjum SST, którego zadaniem jest obserwacja i śledzenie obiektów kosmicznych. Krajowy sektor ma szansę uczestniczyć w nowym rozdaniu finansowania po 2021 roku – mówi prezes Polskiej Agencji Kosmicznej. Duże zmiany w najbliższych miesiącach czekają także samą agencję. Te wydarzenia mogą wynieść wykorzystanie technik satelitarnych w naszym kraju na zupełnie nowy poziom.

– Rok 2018 będzie dla Polskiej Agencji Kosmicznej rokiem przełomowym. W tym roku ma się pojawić priorytetowy Krajowy Program Kosmiczny, który ma zdefiniować cele i sposoby rozwoju krajowego sektora kosmicznego w perspektywie 2–3 lat – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr hab. Grzegorz Brona, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej.

Projekt Krajowego Programu Kosmicznego został przedstawiony w grudniu 2017 roku, a następnie poddany konsultacjom, które zakończyły się w kwietniu br. W wyniku konsultacji zapadła decyzja o przeformułowaniu programu i podzieleniu go na dwa dokumenty dotyczące różnych perspektyw czasowych. Priorytetowy Program Kosmiczny obejmie działania, których realizacja pozwoli w perspektywie 2–3 lat podnieść gotowość technologiczną krajowego sektora kosmicznego, a jednocześnie wesprzeć kluczowe przedsięwzięcia oraz utrzymać i rozwinąć istniejący potencjał podmiotów tego sektora. Program całościowy natomiast wskaże szereg projektów, których realizacja wypełni perspektywę kolejnych 10–15 lat.

– Jest to niesamowicie istotny rok także z punktu widzenia wstąpienia Polski do EUSST, czyli konsorcjum europejskiego, którego celem jest śledzenie obiektów w kosmosie i rozpoznawanie zagrożeń, czy to dla innych obiektów kosmicznych, czy to dla nas na Ziemi – wyjaśnia dr Grzegorz Brona. – Rozmowy z konsorcjum składającym się w tej chwili z dużych państw europejskich toczą się od roku. Mam nadzieję, że w najbliższym czasie uda się nam jako Polsce przystąpić do niego i uczestniczyć w nowym rozdaniu finansowania po 2021 roku. 

Kolejną istotną dla sektora kwestią jest dostosowanie struktury Polskiej Agencji Kosmicznej zarówno do bardziej efektywnego wykorzystywania funduszy europejskich w przemyśle kosmicznym i intensywniejszego uczestniczenia w jego projektach, jak i do potrzeb krajowych przedsiębiorców z branży.

– Mam nadzieję, że do końca tego roku uda się przeprowadzić gruntowną reformę agencji – mówi prezes PAK.

Polska Agencja Kosmiczna została powołana w 2014 roku. Uczestniczy w realizacji strategicznych celów Polski poprzez podejmowanie działań wspierających zwiększenie wykorzystania systemów satelitarnych i przyspieszenie rozwoju technologii kosmicznych na rzecz krajowej administracji, nauki, gospodarki i obronności. Od 2012 roku Polska należy też do Europejskiej Agencji Kosmicznej i bierze udział w projektach realizowanych w jej ramach.

 W ciągu ostatniego roku prace Agencji były związane głównie z rozpoznaniem rynku europejskiego. Agencją kieruję od dwóch miesięcy, dlatego nie jestem w stanie szczegółowo podsumować wszystkich jej działań z zeszłego roku, natomiast wydaje się, że ten rynek został rozpoznany i wiemy, w jakim kierunku idziemy – ocenia Grzegorz Brona. – Przeprowadzono studia wykonalności pewnych projektów kosmicznych, które znajdą swoje odzwierciedlenie w Priorytetowym Polskim Programie Kosmicznym, a z drugiej strony nawiązano relacje z poszczególnymi graczami zarówno na rynku polskim, jak i na rynku globalnym.

Czytaj także

Kalendarium

31 sierpnia
4 września

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Edukacja

Min. Anna Zalewska: Zachęcamy firmy do angażowania się w życie szkół. To inwestycja w przyszłe kadry

Biznes powinien się angażować w szkolnictwo zarówno od strony finansowej, logistycznej, jak i poprzez różnego rodzaju inicjatywy – uważa minister edukacji narodowej Anna Zalewska. Zaangażowanie sektora przedsiębiorstw w edukację branżową jest szczególnie istotne w kontekście prognoz demograficznych i pogłębiającego się problemu z podażą specjalistów. Rozwiązać go może inwestycja w przyszłe kadry już na etapie szkoły podstawowej. Przykładem takiej inicjatywy jest organizowany przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA ogólnopolski konkurs „Być jak Ignacy. Rozpalamy płomień wiedzy”, którego II edycja właśnie została rozstrzygnięta.

Handel

Coraz większa rozpoznawalność polskiej marki za granicą. To pomaga krajowym firmom w ekspansji

Polskie firmy coraz lepiej radzą sobie za granicą. W ubiegłym roku wyeksportowały towary za rekordową kwotę 203 mld euro. Wśród eksportowych hitów „made in Poland” są m.in. produkty rolno-spożywcze, meble, stolarka okienna i drzwiowa, a także maszyny. Krajowe firmy bardzo dobrze radzą też sobie w wyspecjalizowanych czy niszowych branżach, jak produkcja jachtów czy gier komputerowych. Przyczynia się do tego nie tylko dobra koniunktura w strefie euro i Stanach Zjednoczonych, lecz także coraz większa konkurencyjność polskich firm i rosnąca rozpoznawalność polskiej marki za granicą.

Transport

Rośnie popularność wypożyczalni aut na minuty. BP uruchamia takie wypożyczalnie na swoich stacjach

W Polsce przybywa wypożyczalni samochodów na minuty – po ulicach dziewięciu miast jeździ już blisko dwa tys. takich aut, ale ich liczba rośnie z każdym miesiącem. Podobnie jak liczba użytkowników, która sięga już kilkudziesięciu tysięcy. Polski rynek carsharingu jest jeszcze młody, ale szybko rośnie. Jego potencjał dostrzegł też paliwowy koncern BP, który zarządza w Polsce siecią ponad pięćset stacji paliw. Na wybranych udostępni usługę wynajmu samochodu na minuty. Taka możliwość pojawi się na razie w Poznaniu i na obrzeżach miasta.

 
 

Transport

Nowe trendy w motoryzacji zmieniają branżę oponiarską. Przyszłością są inteligentne opony z czujnikami

Carsharing, elektromobilność i samochody autonomiczne to główne trendy, które będą kształtować nie tylko rynek motoryzacyjny, lecz także branżę oponiarską. W miarę wzrostu popularności carsharingu zwiększą się też przebiegi pojazdów, przez co zarządzanie obsługą opon stanie się kluczowe dla operatorów flot. W przypadku samochodów autonomicznych inteligentne opony zbierające dane o otoczeniu i podłożu mogą stanowić o ich rynkowej przewadze. Nad rozwojem takich rozwiązań pracuje Goodyear, który stworzył m.in. prototyp inteligentnej opony – kompletnego systemu obejmującego oponę, czujniki i algorytmy pracujące w chmurze, które komunikują się w czasie rzeczywistym za pośrednictwem aplikacji.