Mówi: | Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services Marek Cieślak, wiceprezydent Łodzi |
Polskie miasta wprowadzają inteligentne rozwiązania. Mają one zmniejszyć hałas, zanieczyszczenia i korki
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pracuje nad Krajowym Systemem Zarządzania Ruchem, który łączyłby nową infrastrukturę drogową z inteligentnymi rozwiązaniami. Ma to poprawić płynność i bezpieczeństwo ruchu, a także komfort mieszkańców miast. W przyszłym roku mają ruszyć przetargi na główne elementy systemu, a rozpoczęcie jego działania na części sieci dróg krajowych planowane jest na 2020 rok.
– Wydaje się, że budowa kolejnego tunelu czy mostu ułatwi możliwość przejechania przez miasto. Ale to jest ułuda. Dość szybko nowa infrastruktura jest konsumowana przez narastający ruch. Jeżeli celem naszych działań jest łatwy przejazd przez miasto, musimy zastosować rozwiązania, które na to pozwolą, i wybrać optymalny sposób wykorzystania infrastruktury oraz środków transportu – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.
Cywiński podkreśla, że inwestycje infrastrukturalne stają się coraz przyjaźniejsze dla użytkowników. Niezwykle ważnym projektem jest Krajowy System Zarządzania Ruchem, nad którym pracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dzięki niemu możliwe stanie się szerokie wykorzystanie inteligentnych systemów transportowych. Jak ocenia Cywiński KSZR nie tylko poprawi bezpieczeństwo na drogach, lecz także zwiększy płynność ruchu. Dzięki inteligentnym systemom istniejąca infrastruktura zostanie odblokowana. To z kolei ma przełożyć się na zwiększenie komfortu życia mieszkańców miast.
– Te rozwiązania, coraz częściej stosowane w polskich miastach, w Europie są już powszechnie znane. Dają efekt nie tylko w postaci tego, że łatwiej nam się żyje, lecz także że żyje nam się bezpieczniej, mamy mniejszy hałas, mniejsze zanieczyszczenie i możemy się łatwiej dostać w dowolne miejsce, gdzie prowadzimy interesy, mieszkamy, idziemy do restauracji czy teatru – przekonuje Cywiński.
Marek Cieślak, wiceprezydent Łodzi, dodaje, że innowacyjne rozwiązania miejskie to nie tylko kwestia infrastruktury. Poprawiają one atmosferę biznesową w mieście i zachęcają mieszkańców do tworzenia własnych propozycji.
– Innowacyjne miasto to także innowacyjni przedsiębiorcy. Jesteśmy na etapie tworzenia inkubatorów dla przedsiębiorczości, wspierania start-upów, szczególnie tych, które działają przy wyższych uczelniach, a także budowy parków technologicznych, gdzie będzie można realizować swoje pomysły. To jest infrastruktura bardzo mocna i bardzo techniczna, natomiast jest jeszcze potrzebna dobra współpraca z wyższymi uczelniami albo z przedsiębiorcami w zakresie wspierania działań proinnowacyjnych – przekonuje Cieślak.
Marek Cywiński zauważa, że nowoczesne rozwiązania wymagają komunikacji pomiędzy miastem a mieszkańcami. W przypadku infrastruktury drogowej jest to możliwe m.in. dzięki specjalnym urządzeniom w samochodach. Dzięki nim mieszkańcy mogą bezgotówkowo opłacić parking lub wjazd do centrum miasta, a także poznać najlepszą drogę z uwzględnieniem informacji o korkach lub wypadkach. Cywiński ocenia, że już teraz w tę stronę zmierzają polskie instytucje i władze, a wkrótce zapewne innowacyjne rozwiązania przedstawią też producenci aut.
– Chcielibyśmy w przyszłości wyeliminować w ogóle jakiekolwiek płatności gotówkowe w obrocie pomiędzy miastem a mieszkańcami. Czasem to sami mieszkańcy potrafią mieć fajne pomysły. W Łodzi na przykład zabytki mają aplikację, z której przy pomocy smartfona można dowiedzieć się wiele na temat tego miejsca i niepotrzebny jest przewodnik. Możliwości związanych z innowacyjnością i jej wykorzystania w życiu miasta jest naprawdę dużo, także w energetyce i komunikacji – podkreśla Cieślak.
Czytaj także
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
- 2024-11-06: 4 mld zł z KPO na e-zdrowie. Trafią m.in. na ucyfrowienie dokumentacji medycznej oraz narzędzia przyspieszające diagnostykę
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-11-20: Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.