Newsy

Polskie przedsiębiorstwa rejestrują coraz mniej wzorów przemysłowych

2013-02-14  |  06:45
Mówi:Marta Ziółkowska-Nasińska
Funkcja:radca prawny
Firma:Kacelaria Prawna Baker & McKenzie
  • MP4

    W ubiegłym roku polscy przedsiębiorcy zgłosili w urzędzie wspólnotowym o połowę mniej wzorów przemysłowych niż w latach poprzednich. Liczba zgłoszeń nie wzrasta mimo rosnącej innowacyjności polskich firm. Wynikać to może przede wszystkim z hamowania gospodarki. Nowelizacja prawa przygotowywana przez Ministerstwo Gospodarki ma uprościć procedury przed Urzędem Patentowym, a jednocześnie dzięki niej Polska wypełni zobowiązania międzynarodowe w zakresie ochrony wzorów przemysłowych. 

     W latach 2003-2012 do Urzędu ds. Harmonizacji Rynku Wewnętrznego w Alicante (urzędu wspólnotowego) polscy przedsiębiorcy zgłosili około 14,5 tys. wzorów przemysłowych – wynika z danych Urzędu. Wśród nich najaktywniejsi byli producenci z sektora meblarskiego, branży budowlanej, ale także urządzeń i artykułów sanitarnych.

    – W ostatnim roku można było zaobserwować tendencję malejącą. Szczytowy okres przypadł na lata 2009-2011. 2009 rok był punktem kulminacyjnym, zostało zgłoszonych około 2600 wzorów przemysłowych przez polskich przedsiębiorców – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marta Ziółkowska-Nasińska, radca prawny z Kancelarii Prawnej Baker & McKenzie. – W ubiegłym roku zgłoszeń było przeszło o połowę mniej, co może być związane ze spowolnieniem gospodarczym.

    Wzorem przemysłowym – według Prawa własności przemysłowej – są cechy towarów, np. ich linia, kształt, kolorystyka, struktura, materiał lub jego ornamenty.

    – Wzory przemysłowe dotyczą estetycznych lub ozdobnych cech np. kształtu towaru lub opakowania. Wzorem przemysłowym będzie np. wygląd lampy, ale nie będą już nim cechy, które decydują o tym, że lampa działa, czyli jej cechy funkcjonalne. Wzory przemysłowe dotyczą np. mebli, zabawek, czy też sprzętu elektronicznego – mówi mecenas Ziółkowska-Nasińska.

    Jeżeli ktoś stworzył wzór przemysłowy i chce go chronić jako własny, ma kilka możliwości. Zakres tej ochrony zależy m.in. od tego, czy chcemy chronić swój wzór przemysłowy w Polsce, w całej Unii Europejskiej, czy też w innych państwach, poza UE.

    – Jeżeli chcemy i działamy tylko i wyłącznie na terytorium Polski, wówczas najczęściej przedsiębiorcy zgłaszają krajowe wzory przemysłowe w Urzędzie Patentowym i wtedy ochrona jest ograniczona tylko i wyłącznie do terytorium Polski. Natomiast jeżeli z naszą produkcją chcielibyśmy wejść na teren UE i działać również poza Polską, to wówczas można rozważyć tzw. wspólnotowy wzór przemysłowy. Wówczas prawo jest udzielane na terytorium całej UE na podstawie jednego zgłoszenia i jednej opłaty do urzędu wspólnotowego w Alicante. Natomiast jeżeli nasza działalność wychodzi poza terytorium UE, wówczas rekomendowane byłoby zastanowienie się nad tzw. międzynarodowym wzorem przemysłowym – wyjaśnia Marta Ziółkowska-Nasińska.

    W takim wypadku, gdy ochrona wzoru przemysłowego ma mieć charakter międzynarodowy, obejmujący także kraje spoza UE, podanie składa się do Biuro ds. Własności Intelektualnej w Genewie. Ochrona jest udzielana na terytorium tych państw, które wskaże w podaniu zgłaszający. W zależności od zgłaszanego wzoru bądź państw, które wskazujemy jako terytorium ochrony, różne mogą być opłaty związane z rejestracją wzoru.

    Będzie łatwiej o rejestrację

    Pewnym utrudnieniem w rejestrowaniu wzorów przemysłowych może być obowiązek korzystania z profesjonalnych pełnomocników. Zasadniczo w Polsce nie jest wymagane korzystanie z usług pełnomocnika zarówno przy dokonywaniu zgłoszenia wzoru przemysłowego, jak i w trakcie postępowania przed Urzędem Patentowym. Należy jednak pamiętać, że pełnomocnikiem w tych sprawach może być tylko rzecznik patentowy. Obowiązek korzystania z usług rzecznika patentowego w zakresie postępowania przed Urzędem Patentowym dotyczy tylko podmiotów zagranicznych. W przypadku zgłaszania wspólnotowych wzorów przemysłowych, zgłaszający z UE mogą działać samodzielnie. Możliwe jest również korzystanie z usług rzecznika patentowego posiadającego uprawnienia do występowania przed urzędem wspólnotowym.

    – Na przedsiębiorców z zagranicy polska ustawa nakłada obowiązek korzystania w postępowaniu przed polskim Urzędem Patentowym z profesjonalnego pełnomocnika, jakim jest rzecznik patentowy. Podobny obowiązek istnieje w postępowaniach przed urzędem wspólnotowym. To znaczy, jeżeli decydujemy się na skorzystanie z usług profesjonalnego pełnomocnika, powinien to być rzecznik patentowy posiadający uprawnienia do występowania przed urzędem wspólnotowym – wyjaśnia Marta Ziółkowska-Nasińska.

    To, czy wzór przemysłowy zostanie zarejestrowany szybko, zależy np. od tego, czy wniosek został złożony prawidłowo oraz czy wniosek był złożony w polskim, czy wspólnotowym urzędzie patentowym . Czas trwania procedury rejestracji zależy przede wszystkim od prowadzonego przez właściwy urząd badania oraz stwierdzenia, czy w zgłoszeniu wystąpiły braki. W Polsce czas oczekiwania na udzielenie prawa z rejestracji wynosi około 6 miesięcy a w Unii Europejskiej około 6-8 tygodni.

    – Jeżeli urząd nie ma żadnych obiekcji względem naszego zgłoszenia rejestracja jest szybka. Zdecydowanie szybszy w tym względzie jest urząd wspólnotowy. W przypadku urzędu krajowego jest to trochę bardziej czasochłonna procedura. – mówi Marta Ziółkowska-Nasińska.

    Ministerstwo Gospodarki przygotowało założenia zmian w ustawie Prawo własności przemysłowej, która mają m.in. dostosować prawo polskie do umów międzynarodowych i uprościć procedurę przed Urzędem Patentowym. Nowe przepisy mają być bardziej przejrzyste, wyeliminować luki prawne i wątpliwości interpretacyjne . Ustawa ma trafić pod obrady Rady Ministrów w II kwartale tego roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.