Mówi: | dr Marta Marchlewska, Dyrektor ds. Badań Ilościowych, Maison&Partners Magdalena Stachowiak-Alexandrowicz, Komitet Ochrony Praw Dziecka Karolina Malinowska |
Ponad połowa Polaków chce pomagać w okresie przedświątecznym. Najchętniej wspierają oni chore i potrzebujące dzieci
Święta Bożego Narodzenia to czas, w którym Polakom łatwiej otwierają się serca i portfele. Pomaganie najczęściej jest działaniem spontanicznym – 65 proc. społeczeństwa przyznaje, że pomaga pod wpływem chwili. Najpopularniejszą formą działalności dobroczynnej jest wrzucanie pieniędzy do „puszki” ustawionej przy kasie w sklepie. Polacy najchętniej wspierają pokrzywdzone przez los dzieci.
Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Maison&Partners na zlecenie sieci SMYK, 51 proc. Polaków deklaruje chęć wspierania potrzebujących w okresie przedświątecznym. Najczęściej jest to działanie spontaniczne – 65 proc. badanych przyznaje, że decyzję o udzieleniu pomocy podejmuje pod wpływem chwili. Tylko 7 proc. ankietowanych stwierdziło, że ich działalność charytatywna jest zaplanowana i systematyczna. Najczęstszą, deklarowaną przez ponad 80 proc. respondentów, formą wspierania potrzebujących jest wrzucenie pieniędzy do „puszki” ustawionej przy kasie w sklepie. Zdaniem ekspertów wzmożona skłonność do działalności charytatywnej wiąże się z charakterem świąt Bożego Narodzenia.
– Te święta łączą się z otwartością na innych, na obcych. Drugi psychologiczny czynnik jest związany z pozytywnymi bodźcami, których ten okres nam dostarcza, chociażby pozytywne emocje związane z tym, że ktoś jest zadowolony, odczuwa wdzięczność, radość z naszego powodu – mówi agencji informacyjnej Newseria Marta Marchlewska z Maison & Partners.
Zgodnie z badaniem Polacy najchętniej wspierają najmłodszych pokrzywdzonych przez los. 44 proc. respondentów zadeklarowało pomoc dla chorych dzieci, 35 proc. natomiast za swój cel uznało wsparcie dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Zdaniem ekspertów Polacy są szczególnie skłonni do przekazywania pomocy na konkretny cel.
– Jeżeli znamy dokładny cel tej pomocy i możemy później w jakiś sposób doświadczyć wdzięczności tych osób, czy zobaczyć, jak ta pomoc wygląda w rzeczywistości, to jesteśmy bardziej skłonni przeznaczać te środki dla innych – mówi Marta Marchlewska.
W kalendarz przedświątecznych akcji charytatywnych od 11 lat wpisana jest Wielka Zbiórka prowadzona przez Komitet Ochrony Praw Dziecka we współpracy z siecią SMYK. W trakcie jej trwania każdy klient przy okazji zakupów w jednym ze sklepów sieci może wrzucić pieniądze do znajdujących się przy kasach skarbonek. Puszki, oznaczone logiem KOPD, zostały ustawione w ponad 170 placówkach SMYK. Zebrane w ten sposób pieniądze Komitet Ochrony Praw Dziecka przeznaczy na kompleksowe wsparcie dzieciom, które doświadczyły agresji, oraz ich rodzinom.
– Zbieramy pieniądze na to, żeby dzieciom z trudnych, dysfunkcyjnych rodzin albo też z rodzin z problemami, żyło się lepiej, żeby te dzieci wiedziały, że zawsze jest ktoś do kogo się mogą zwrócić – mówi Karolina Malinowska, modelka.
Pomoc udzielana przez KOPD obejmuje opiekę psychologa, terapeuty mediatora, pedagoga, a także prawników i seksuologów. Komitet Ochrony Praw Dziecka istnieje od 1981 roku, zajmując się kompleksową pomocą dla dzieci i ich rodzin, w tym wsparciem psychologicznym i prawnym, organizacją warsztatów dla rodziców oraz grup wsparcia. Organizacja prowadzi również profilaktykę uzależnień i przeciwdziałania przemocy. Co miesiąc do KOPD trafia ok 220 sygnałów z prośbą o pomoc, także z tzw. dobrych rodzin, w których panuje przemoc fizyczna lub emocjonalna.
– Dzieci do nas same nie dzwonią, ale dzwonią nastolatkowie, rodzice, opiekunowie, nauczyciele, pedagodzy. Umawiamy się na konsultacje i potem podejmujemy decyzję, co dalej, czy jest to terapia krótko- czy długoterminowa, czy są to mediacje, czyli konflikty okołorozwodowe, czy wreszcie porada prawna – mówi Magdalena Stachowiak-Alexandrowicz z Komitetu Ochrony Praw Dziecka.
Pomoc udzielana przez Komitet Ochrony Praw Dziecka zawsze jest bezpłatna. Stąd tak ważna jest współpraca z biznesem. Organizacji stale brakuje bowiem środków na zapewnianie jeszcze lepszego wsparcia ze strony ekspertów oraz prowadzenie kampanii edukacyjnych. Marka SMYK jest jednym z najstarszych i strategicznych partnerów Komitetu Ochrony Praw Dziecka, a prowadzona z nią akcja Wielka Zbiórka staje się coraz bardziej rozpoznawalna wśród Polaków.
Tegoroczna, jedenasta już, edycja akcji Wielka Zbiórka została zainaugurowana 28 listopada.
Czytaj także
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-16: Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
- 2025-04-17: Dramatyczna sytuacja w opiece długoterminowej. Kolejki oczekujących są coraz dłuższe [DEPESZA]
- 2025-04-25: Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje
- 2025-04-15: 400 gmin w Polsce nie ma na swoim terenie apteki i sytuacja co roku się pogarsza. Samorządowcy apelują o zmiany w prawie
- 2025-05-20: Brytyjski dyplom można zdobyć w Polsce. Studia w formacie ponadnarodowym zyskują na popularności
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Negocjacje między UE i USA w sprawie ceł trwają. Przełom możliwy podczas czerwcowej wizyty Trumpa w Europie
Czas, jaki Donald Trump zostawił krajom obłożonym cłami na negocjacje, zbliża się do półmetka. Umowę podpisała Wielka Brytania, ogłoszono również porozumienie z Chinami. Unia Europejska, która jest czwartym partnerem handlowym USA, do niedawna zdawała się nie czynić żadnych postępów w rozmowach. Jednak negocjacje trwają. Zdaniem europosła Michała Szczerby z PO stanowisko Unii powinno być twarde, a przede wszystkim jednomyślne. Okazją do rozmów może być wizyta Trumpa na czerwcowym szczycie NATO w Hadze.
Przemysł
Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki

Prace nad uruchomieniem instrumentu pożyczkowego SAFE są na ostatniej prostej. Jak poinformował MON, po wielu tygodniach negocjacji został on przyjęty przez stałych przedstawicieli państw członkowskich przy UE. Wdrożenie SAFE oznacza uruchomienie 150 mld euro niskooprocentowanych pożyczek na finansowanie inwestycji państw członkowskich w obronność. Wysiłki krajowe i unijne koncentrują się teraz na zwiększaniu potencjału europejskiego przemysłu obronnego i budowaniu zdolności obrony i odstraszania.
Konsument
Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji

Sztuczna inteligencja i robotyka już dziś pomagają firmom ograniczać swój wpływ na środowisko. Korzyści z inwestycji w zaawansowaną automatyzację odczuwają także konsumenci. Przykładem może być automatyczny system pakowania wdrażany przez Amazon. Robot dostosowujący każdorazowo rozmiar papierowego opakowania do danego produktu pozwolił już zaoszczędzić 3 mln t materiału opakowaniowego, co oznacza dla kupujących mniej materiałów do utylizacji i prostszy recykling.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.