Newsy

Ponad połowa Polaków przyznaje się do zbyt dużych wydatków na Boże Narodzenie. W tym roku będzie to 820 zł

2015-11-04  |  06:30
Mówi:Przemysław Kasza, dział badań Provident Polska

Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji Provident Polska

  • MP4
  • Średnio 820 zł wyniosą w tym roku wydatki na święta Bożego Narodzenia. Wprawdzie połowa Polaków przyznaje, że na organizację świąt wydaje zbyt dużo, ale niewiele osób chce to zmienić. Część planowanych wydatków przeznaczymy na prezenty. W tym roku upominku pod choinką spodziewa się dwie trzecie Polaków. Jego średnia wartość to 170 zł.

    Dla 53 proc. badanych kwoty, które wydajemy na organizację świąt, są za duże. Uważają, że moglibyśmy wydawać mniej i bardziej skupić się na przeżywaniu świątecznej atmosfery. Tylko 12 proc. postanowiło jednak, że spędzi te święta inaczej. Presja tradycji i otoczenia powoduje, że nie zmieniamy swoich zachowań. Możemy się więc spodziewać, że na święta wydamy około 800 zł – mówi agencji Newseria Biznes Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska.

    Z Barometru Providenta wynika, że 17 proc. respondentów przeznaczy na ten cel do 400 zł, a 12 proc. liczy się z wydatkami powyżej 1 tys. zł.

    Poza planowanymi wydatkami kosztem są także nakłady pracy – w zakupy, sprzątanie i dekorowanie domu oraz przygotowywanie potraw.

    Mniej więcej połowa badanych stwierdziła, że ich zaangażowanie będzie równie intensywne jak pozostałych domowników. Około 7 proc. badanych stwierdziło, że ich zaangażowanie będzie mniejsze, natomiast około 30 proc. stwierdziło, że będzie zaangażowanych bardziej niż pozostali domownicy – mówi Przemysław Kasza. – Widzimy też, że ok. 10 proc. mężczyzn przecenia swoje zaangażowanie w przygotowania świąteczne.

    Co piąty Polak nie spodziewa się żadnego upominku pod choinką, jednak odsetek ten zmienia się wraz z wiekiem. W przypadku osób powyżej 59 roku życia jest on dwa razy wyższy (28 proc.) niż wśród młodych.

    Jeżeli przyjrzymy się tym wynikom, uwzględniając zasobność portfela, to okazuje się, że osoby, którym starcza tylko na podstawowe wydatki, aż w 47 proc. nie spodziewają się otrzymania prezentu – mówi Kasza.

    Wśród osób, które spodziewają się prezentów, blisko 40 proc. liczy na trzy lub więcej upominków. Średnia wartość podarunku to 170 zł. Co ciekawe, Polacy deklarują, że na najdroższy prezent zamierzają wydać w tym roku 168 zł.

    Mężczyźni mówią o kwocie 190 zł na jeden prezent. Co zaskakujące, kobiety wskazują, że będzie to mniejsza kwota – 170 zł – wyjaśnia Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji Provident Polska. – Najczęściej wybieramy prezenty, które są sprawdzone. Mówimy o odzieży, biżuterii czy kosmetykach – to rzeczy łatwo dostępne, które powinny ucieszyć. Na pewno kobietom nie kupujmy alkoholu, który jest prezentem częściej kupowanym mężczyznom. Z kolei prezentem, który na pewno otrzymają mężczyźni będą – jak co roku – krawaty i skarpetki.

    Ankietowani najchętniej pod choinką znaleźliby odzież (21 proc.), kosmetyki (20 proc.) oraz elektronikę (17 proc.). Kobiety ucieszyłyby się również z biżuterii (23 proc.). Alkohol wybrało 12 proc. mężczyzn i 0,1 proc. kobiet.

    Przygotowując święta, ważne jest, żeby rozsądnie je zaplanować – zajrzeć do swojego portfela i zastanowić się, ile w nim mamy środków i na ile możemy sobie pozwolić. Święta to okres pokus, kiedy łatwiej ulegamy wpływowi reklam, promocji, świątecznych Mikołajów i kolęd. Trzeba więc podejść do tego w sposób rozsądny i brać pożyczki tylko wtedy, kiedy jest to faktycznie wymagane, i nie stawiać na więcej, niż jesteśmy sobie w stanie pozwolić – podkreśla Karolina Łuczak.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany

    W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.

    Edukacja

    Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

    Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

    IT i technologie

    Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

    Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.