Mówi: | Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju i finansów Maciej Formanowicz, prezes zarządu FORTE Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk |
M. Morawiecki: branża meblarska to perła polskiej gospodarki. Ma szansę stać się europejskim numerem jeden
Według prognoz tegoroczna wartość eksportu mebli przekroczy 41,64 mld zł. Polskie firmy bardzo dobrze radzą sobie na zagranicznych rynkach. – To perła polskiej gospodarki, która z trzeciej pozycji może awansować na lidera – ocenia wicepremier Mateusz Morawiecki. Firma Forte, jeden z największych krajowych eksporterów, zamierza umocnić swoją pozycję i zainwestuje blisko 700 mln zł w nową halę magazynową, zakład produkcji płyt wiórowych i fabrykę mebli w Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Stworzy w regionie około tysiąca nowych miejsc pracy.
– Branża meblarska to perła polskiej gospodarki. Mamy dużą szansę odnieść na tym polu światowy sukces, dlatego prowadzimy politykę wspierania produkcji i wdrażania innowacji. Staramy się, aby branża meblarska miała jak najlepsze możliwości dotarcia na rynki zagraniczne. Dziś jesteśmy numerem trzy w Europie, ale za kilka lat mamy szansę być liderem. Głęboko w to wierzę – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes wicepremier i minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, który pod koniec listopada wziął udział w uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod zlokalizowaną w Suwałkach nową fabrykę Forte SA.
Z prognoz firmy B+R specjalizującej się w analizach branży meblarskiej wynika, że wartość tegorocznego eksportu mebli przekroczy 41,64 mld zł (9,68 mld euro). Głównymi odbiorcami są Niemcy, Wielka Brytania i Czechy.
– Polskie firmy produkujące meble umieją sprostać wymaganiom rynku. Liczy się nie tylko dobre wzornictwo, serwis i wysoka jakość, lecz także elastyczność i umiejętność odpowiadania na potrzeby klientów. Trzeba być francuskim we Francji, niemieckim w Niemczech i polskim w Polsce – uważa Maciej Formanowicz, prezes zarządu Forte.
Fabryka Mebli „Forte” SA jest jednym z największych polskich eksporterów mebli. Sprzedaje swoje wyroby w 40 krajach świata poprzez sieć 4,5 tys. partnerów biznesowych. Za granicę trafia 82 proc. całej produkcji spółki. W ubiegłym roku wyniosła ona 3,5 mln sztuk mebli, a wartość sprzedaży sięgnęła 954 mln zł. Pozycję Forte na zagranicznych rynkach ma jeszcze umocnić nowa inwestycja. To jedno z największych przedsięwzięć polskiego przemysłu meblarskiego ostatnich lat.
– W segmencie mebli w paczkach jesteśmy europejskim liderem. Produkujemy ich bardzo dużo i sprzedajemy w większości za granicą. Perspektywy dla branży są bardzo dobre, stąd tak duża inwestycja. Chcemy zaspokoić rynek, który rośnie i będzie potrzebował dużych i elastycznych dostawców – mówi Maciej Formanowicz.
W Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej spółka wybuduje nową halę magazynową, zakład produkcji płyt wiórowych i fabrykę mebli wraz z infrastrukturą logistyczną. Cała inwestycja będzie oddawana do użytku stopniowo i zostanie w pełni ukończona w 2020 roku. Jej łączny koszt wyniesie około 700 mln zł.
– Zakładamy, że inwestycja powinna pozwolić nam zwiększyć obroty o około 100–200 mln euro i umożliwi produkcję płyt nowej generacji. Powstanie dzięki niej około tysiąca miejsc pracy w regionie Suwałk, co przełoży się na zmianę struktury zatrudnienia – mówi Maciej Formanowicz.
Część zatrudnianych w fabryce pracowników będzie kształcona w Zespole Szkół Technicznych i w Zespole Szkół Zawodowych nr 6 w Suwałkach, gdzie spółka prowadzi klasy patronackie, w których kształcą się kandydaci na pracowników europejskiego lidera produkcji mebli. Prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz podkreśla, że to rekordowe w skali regionu przedsięwzięcie, które przełoży się na jego dynamiczny rozwój gospodarczy.
– To największa inwestycja w historii podstrefy suwalskiej. Korzyścią są nowe miejsca pracy i poprawa infrastruktury, a także podatki wpłacane do budżetu, m.in. podatek od nieruchomości, PIT i CIT, dzięki którym będzie można zrealizować inwestycje miejskie. Pojawienie się nowych firm napędza koniunkturę gospodarczą i rozwija całe miasto. Dlatego bardzo się cieszymy, że spółka Forte zdecydowała się zainwestować właśnie u nas – mówi Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk.
Po zrealizowaniu inwestycji spółka znacząco zwiększy swoją kontrybucję podatkową do budżetu miasta Suwałki z ok. 7 mln zł rocznie dziś (z tytułu podatków PIT, CIT i od nieruchomości) do ok. 17 mln zł.
Forte ma obecnie cztery nowoczesne zakłady produkcyjne zlokalizowane w Ostrowi Mazowieckiej, Suwałkach, Białymstoku oraz w Hajnówce. W trzech pierwszych kwartałach 2016 roku spółka sprzedała 2,9 mln sztuk mebli, zaś wartość sprzedaży wyniosła około 785 mln zł.
Czytaj także
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
- 2025-05-30: Doda: Realizacja filmu o moim życiu obudziła wielu ludzi, którzy mi bardzo źle życzą. Wśród moich byłych też są jakieś nerwowe ruchy
- 2025-06-02: Mateusz Banasiuk: Dużo czytam swojemu synowi, bo kiedyś mój tata też mi czytał. Lektury lepiej wpływają na jego wyobraźnię i wyciszenie niż oglądanie bajek
- 2025-05-20: Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
- 2025-04-16: Brakuje decyzji KOWR o przyszłości dzierżawionej ziemi rolnej. To zagrożenie dla polskiego rolnictwa i zatrudnionych w nim pracowników
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.