Newsy

Rośnie popularność usług coachingowych w Polsce. Rynek czekają wzrosty

2017-01-12  |  06:30

U blisko 80 proc. osób, które skorzystały z coachingu, wzrosła pewność siebie. Niewiele mniej zadeklarowało poprawę relacji interpersonalnych. Coaching wspomaga również życie zawodowe. W Polsce tego typu usługi dopiero zdobywają popularność. Wartość rynku szacuje się na 40 mln zł. Obecnie to najskuteczniejsza forma wsparcia drugiego człowieka – przekonuje Irena Sowińska, dyrektor Szkoły Coachów Prosperity.

 Zainteresowanie usługami coachingowymi dynamicznie rośnie. W ostatnich latach Polacy przekonali się, że jest to bardzo pomocna i skuteczna forma rozwoju i osiągania sukcesu. Dlatego przyszłość przed dobrym coachingiem jest naprawdę jasna – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Irena Sowińska, ekspert coachingu nowej generacji i dyrektor Szkoły Coachów Prosperity.

Coaching w Polsce jest zjawiskiem wciąż młodym. Zainteresowanie tego typem usług jest zdecydowanie mniejsze niż na Zachodzie, jednak systematycznie rośnie. Szacuje się, że wartość rynku może sięgać 40 mln zł. Jak wskazuje Sowińska, większe zainteresowanie coachingiem wiąże się z rosnącą świadomością korzyści, jakie z niego płyną, i wiedzą na ten temat.

 Polacy pracują w międzynarodowych firmach, mają kontakt ze światem i widzą, że dzięki dobremu coachingowi ludzie osiągają zupełnie inne rezultaty, niż pracując sami ze sobą czy polegając wyłącznie na szkoleniach. To obecnie najskuteczniejsza forma pracy i wsparcia drugiego człowieka – tłumaczy ekspertka.

Statystyki Międzynarodowej Federacji Coachingu wskazują, że coaching może się przyczynić do podwyższenia osiągnięć zawodowych o 71 proc. Wspomaga zarządzanie biznesem i poprawia skuteczność zespołu. Jednocześnie 80 proc. osób, które skorzystały z coachingu, podwyższyło pewność siebie, ponad 70 proc. poprawiło swoje relacje interpersonalne i zmieniło nawyki komunikacyjne, a 67 proc. zmieniło na lepsze proporcje pomiędzy życiem zawodowym a osobistym.

– Największym zainteresowaniem cieszy się business oraz life coaching, choć trudno to tak naprawdę rozdzielić. To, kim jesteśmy i jak się rozwijamy, wpływa na wszystkie nasze role życiowe. Człowiek mający wysokie poczucie wartości potrafi być dobrym liderem i rodzicem – przekonuje dyrektor Szkoły Coachów Prosperity.

Badania Chartered Institute of Personnel and Development w Wielkiej Brytanii wskazują, że 78 proc. firm stosuje coaching jako część systemu podnoszenia kwalifikacji pracowniczych. W połowie firm jest to dominujący element szkoleń. Podobnie jest w większości krajów zachodnich. Takie tendencje powoli widać również w Polsce.

– Coaching zmierza w dobrym kierunku, rozwija się, kształcimy wielu dobrych coachów, mamy coraz lepsze programy szkoleń – ocenia Sowińska. – Ludzie, którzy gdzieś utknęli, mają problemy w relacjach osobistych czy w pracy, przychodzą do nas, żeby ruszyć do przodu. To najbardziej skuteczna i efektywna metoda pracy rozwojowej, pracy z ludźmi, ze sobą, dlatego myślę, że przyszłość należy do nas – podkreśla.

Jak wskazuje ekspertka, coaching nie jest produktem, a procesem. Choć już po 2–3 sesjach widać pierwsze rezultaty, konieczna jest zmiana sposobu myślenia i nastawienia, do tego zaś konieczne jest większe poczucie własnej wartości i wyższa samoocena.

– To proces, który musi trwać co najmniej trzy miesiące, albo i więcej, tak, żeby człowiek mógł zbudować nowe nawyki, zaczął po nowemu funkcjonować. Wówczas ta zmiana może być trwała. Czasami po dwóch sesjach zdarzają się cudowne rzeczy, ale ważne jest, żeby ugruntować zmiany, a nowa jakość życia była odczuwalna na stałe. W naszej metodologii Coachingu Prosperity mamy 15 sesji, spotykamy się regularnie i wtedy te efekty są trwałe – podkreśla Irena Sowińska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

Motoryzacja

Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.