Mówi: | Marek Matysiak, associate vice president, GlobalLogic Polska Piotr Ciechowicz, wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza Kamil Świadek, dyrektor Oddziału GlobalLogic w Gdańsku Alan Aleksandrowicz, prezes zarządu Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego |
Z Doliny Krzemowej do Gdańska. Lider branży usług inżynierii cyfrowej otwiera kolejne biuro w Polsce
Według Gartnera w tym roku wydatki przedsiębiorstw na oprogramowanie w globalnej skali wzrosną o 11 proc., do poziomu 750 mld dol. Kładąc na szali tak duże środki, firmy chcą mieć pewność, że rozpoczęte projekty rzeczywiście przyniosą zakładane korzyści. Dlatego zwracają się w kierunku lokalizacji takich jak Trójmiasto, które coraz mocniej zaznacza swoją pozycję na informatycznej mapie Polski i powoli wyrasta na jeden z największych hubów informatycznych nie tylko na rodzimym rynku, ale i w skali całej Europy. W lokalny, szybko rosnący rynek IT inwestują kolejne organizacje. Jedną z ostatnich jest GlobalLogic, lider inżynierii produktów cyfrowych.
– Gdańsk to bardzo dynamicznie rosnący rynek, z fantastycznie rozwijającą się infrastrukturą, gdzie także my chcemy zainwestować i powiększyć grono dostępnych tutaj talentów. Dzięki temu, że część naszych klientów prowadzi operacje w Trójmieście, będziemy mogli zacieśnić z nimi współpracę. Poza tym ten region jest postrzegany jako bardzo atrakcyjny także przez naszych obecnych pracowników i chcemy dać im możliwość relokacji – mówi Marek Matysiak, associate vice president w GlobalLogic Polska.
GlobalLogic jest jednym z liderów branży usług inżynierii cyfrowej – pomaga światowym markom projektować i tworzyć innowacyjne produkty, usługi i platformy cyfrowe. Współpracuje z firmami z niemal każdej branży – od automotive i healthcare po telekomunikację, finanse i przemysł. Główna siedziba firmy, która od ubiegłego roku należy do grupy Hitachi Ltd., mieści się w Dolinie Krzemowej, ale jej biura i centra inżynieryjne znajdują się na całym świecie – w tym także w kilku polskich miastach.
– W tej chwili lokalizacje GlobalLogic znajdują się we Wrocławiu, Krakowie, Szczecinie, Koszalinie, Zielonej Górze, Łodzi, Gliwicach i Bydgoszczy – mówi Marek Matysiak.
Szybki rozwój na polskim rynku i duża dostępność talentów sprawiły, że na lokalizację kolejnego ze swoich biur koncern wybrał Gdańsk. W nadchodzących miesiącach zatrudnienie znajdzie tu ponad setka inżynierów i developerów, którzy będą odpowiadać na potrzeby klientów związane z tworzeniem i rozwojem oprogramowania. Wykwalifikowane kadry stworzą m.in. deweloperzy systemów wbudowanych oraz inżynierowie DevOps i testów automatycznych.
– Aktualnie mamy w Gdańsku ponad 20 pracowników, ale chcemy zwiększyć to zatrudnienie do 120 osób. To jest pierwszy etap. W kolejnych będziemy kontynuować rekrutacje, rosnąć na większą skalę – zapowiada Kamil Świadek, dyrektor oddziału GlobalLogic w Gdańsku. – Zespoły, które będziemy budować w naszym biurze w Gdańsku, będą pracowały nad rozwiązaniami dla sektora automotive, fintech, healthcare, IoT i embedded. Chcemy zatrudniać inżynierów systemów wbudowanych, inżynierów DevOps i inżynierów testów automatycznych, którzy będą pracowali z najnowszymi technologiami.
Spółka wskazuje, że otwarcie nowego biura w Gdańsku pozwoli jej zacieśnić współpracę z klientami i partnerami, którzy już w tej chwili operują w Trójmieście, a przy tym skorzystać z potencjału tutejszego rynku pracy, na którym nie brakuje doświadczonych inżynierów o wysokich kompetencjach oraz młodych specjalistów i absolwentów, którzy dopiero rozpoczynają karierę w branży IT. GlobalLogic zaoferuje pracę i możliwości rozwoju zarówno jednym, jak i drugim, w tym celu firma rozpoczęła już nawiązywanie partnerstw z gdańskimi uczelniami.
– Współpraca z uczelniami jest czymś, co robimy w każdej z naszych lokalizacji. Łączymy technologie, łączymy ekspercką wiedzę naszych specjalistów i inżynierów z ofertą uczelni i dzięki temu wzmacniamy potencjał jednostek naukowych. Tak będzie też w Gdańsku. Współpracujemy już z gdańską Wyższą Szkołą Bankową, zwiększamy ich ofertę edukacyjną i wspólnie będziemy realizować projekty stażowe – mówi Kamil Świadek.
W globalnej skali firma ma obecnie ponad 25 tys. pracowników. W Polsce zatrudnia 2 tys. specjalistów, ale planuje dość szybko zwiększać ten poziom. W ramach specjalnych programów przygotowawczych zamierza więc szkolić i oferować zatrudnienie także osobom spoza sektora IT, które myślą o przebranżowieniu i rozpoczęciu kariery w technologiach.
– Ścieżki treningowe, akademie i programy, które mamy przygotowane w GlobalLogic, umożliwiają wejście do IT również osobom spoza tej branży. Nasi wykwalifikowani eksperci w roli mentorów zapewniają możliwość swobodnego startu w tej branży i dalszego rozwoju – mówi dyrektor oddziału GlobalLogic w Gdańsku. – Obecnie mamy uruchomionych 16 akademii, które realizują program szkoleniowy, przygotowują się do pracy w komercyjnych projektach i oferują zatrudnienie w ramach umowy o pracę.
Na polskim rynku GlobaLogic notuje w ostatnich latach stały dynamiczny wzrost i planuje utrzymać to tempo również w nadchodzących. W planach ma też dalszy rozwój w kolejnych miastach Polski.
– Sektor usług IT rośnie bardzo dynamicznie i nic nie zapowiada, żeby ten rozwój miał się zatrzymać. My zaś, będąc jednym z liderów w tym sektorze, potrzebujemy rozwijać się w pozostałych miastach Polski, żeby zwiększać nasz potencjał związany z zatrudnieniem – mówi Marek Matysiak, associate vice president w GlobalLogic Polska. – Myślę, że w perspektywie najbliższych dwóch lat powinniśmy pojawić się w pozostałych, dużych miastach Polski. Z największych brakuje nam jeszcze Poznania i Warszawy. Poza tym każde miasto, które ma potencjał i skalę ok. 150–200 tys. mieszkańców, jest dla nas atrakcyjnym rynkiem, na którym w przyszłości będziemy chcieli zainwestować.
Najnowsza inwestycja GlobalLogic w Gdańsku jest efektem współpracy z władzami miasta i Agencją Rozwoju Pomorza – Invest in Pomerania. Podaje ona, że Trójmiasto coraz mocniej zaznacza swoją pozycję na informatycznej mapie Polski i powoli wyrasta na jeden z największych hubów informatycznych nie tylko na rodzimym rynku, ale i w całej Europie.
– Poruszamy się po całej Europie i po całym świecie, szukając takich inwestorów i firm o charakterze globalnym, które myślą o relokacji, o zakładaniu nowych site’ów czy też szukają miejsc w nowych lokalizacjach. I tak się stało z GlobalLogic. Mam nadzieję, że jej rozwój w Gdańsku będzie bardzo dynamiczny – mówi Piotr Ciechowicz, wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza.
– Jako spółka miejska współpracujemy z Agencją Rozwoju Pomorza w procesie pozyskiwania inwestorów. Tutaj też wspieraliśmy Invest in Pomerania w tym procesie. Staramy się zawsze tworzyć dobre warunki dla inwestorów, którzy wchodzą do Gdańska, wspieramy procesy rekrutacyjne, projekty szkoleniowe. I tak będzie również w tym wypadku – dodaje Alan Aleksandrowicz, prezes zarządu Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.