Newsy

Pracodawcy prześcigają się w benefitach dla pracowników. Coraz częściej oferują im dostęp do porad prawników

2018-04-11  |  06:15
Mówi:Rafał Hiszpański
Funkcja:prezes zarządu
Firma:D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej
  • MP4
  • Karnet na siłownię, pakiet medyczny czy dopłaty do wakacji to najpopularniejsze dziś benefity pracownicze, które stały się na rynku standardem. Dlatego pracodawcy szukają takich produktów i usług, które będą bardziej atrakcyjne dla kandydatów do pracy. Zapewnienie pracownikowi bezpłatnego i szybkiego wsparcia prawnego w ramach ubezpieczenia to nowość wśród bonusów pracowniczych i propozycja dla firm, które chcą się na tym polu wyróżnić.

    Konkurencja o pracowników w Polsce zaostrza się – według danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej bezrobocie w lutym wyniosło 6,8 proc. Firmy coraz częściej próbują przyciągnąć pracowników niestandardowymi rozwiązaniami w zakresie benefitów.

    – Najbardziej pożądane przez pracowników są te benefity, które w praktyce mogą im ułatwić życie codzienne czy dać poczucie bezpieczeństwa. Ze znanych do tej pory najpopularniejsze są pakiety medyczne, karnety do klubów sportowych czy na siłownię, a nowością jest ubezpieczenie ochrony prawnej, które zapewnia pracownikom dostęp do porad prawnych, często nawet 24 godziny na dobę – mówi agencji informacyjnej Newseria Rafał Hiszpański, prezes zarządu D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej SA.

    Ubezpieczenia ochrony prawnej mają podobny charakter, jak prywatne polisy medyczne, bardzo często oferowane pracownikom w ramach benefitu, tylko że w obszarze prawnym. Oba produkty zapewniają finansowanie i organizację specjalistycznej pomocy, która poza polisą byłaby dużym wydatkiem. W ramach ubezpieczenia pracownik otrzymuje wsparcie w zakresie fachowej porady prawnej, przygotowania pism, kontaktu z administracją publiczną, usługodawcami, ale również – jeśli jego sprawa trafi na drogę sądową – wsparcie adwokata lub radcy prawnego.

    – Takie ubezpieczenie ochrony prawnej możemy wykorzystać zarówno w życiu prywatnym, wtedy wspiera nas w takich sytuacjach jak spóźniony samolot, złożenie reklamacji, pomoc w odpowiedzi na pismo z ZUS czy US, jak i w działalności gospodarczej – tłumaczy Rafał Hiszpański.

    Dzięki ubezpieczeniu pracowników firmy zatrudniające kierowców czy przedstawicieli handlowych mogą również obniżyć ryzyko związane ze specyfiką prowadzonej działalności. Korzyści z objęcia pracowników ubezpieczeniem ochrony prawnej pozytywnie odczuć mogą jednak firmy wszystkich branż, bo problemy w życiu prywatnym odbijają się na jakości pracy i mogą być przyczyną absencji.

    – Zainteresowane ubezpieczeniem ochrony prawnej mogą być praktycznie wszystkie firmy. To jest produkt bardzo plastyczny i możemy dostosować go do konkretnej branży, konkretnych potrzeb, czy to pracodawcy, czy pracowników, może być to rozwiązanie szersze lub węższe – wyjaśnia Rafał Hiszpański.

    Koszt objęcia pracownika ochroną prawną zależy od zakresu ochrony, liczby objętych nią pracowników i może się wahać od kilku do kilkunastu złotych miesięcznie, średnio 400 zł w skali całego roku.

    Ubezpieczenie ochrony prawnej to w Polsce jeszcze dość mało znana kategoria ubezpieczeń. W wielu państwach zachodnich takie formy wsparcia pracowników to już jednak standard.

    – W krajach skandynawskich, takich jak Szwecja, takie ubezpieczenie ma ponad 90 proc. społeczeństwa. U naszych sąsiadów, na bardziej dojrzałym rynku niemieckim, jest to około 70 proc., ale nawet w takich krajach jak Czechy popularność jest kilkukrotnie większa niż w Polsce. Mamy nadzieję, że ta moda wynikająca z realnej potrzeby i możliwości skorzystania z tego produktu zaczyna wchodzić również do Polski – dodaje Rafał Hiszpański.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.