Mówi: | Krzysztof Gawkowski |
Funkcja: | wiceprezes Rady Ministrów, minister cyfryzacji |
K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
– Cyberbezpieczeństwo i cyfrowa transformacja powinny być ważnym punktem polskiej prezydencji w UE, która rozpocznie się 1 stycznia 2025 roku – ocenia minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Jak wskazuje, Polska ma wiele do nadrobienia w obszarze cyfryzacji, dlatego w nadchodzącym czasie mocno skupi się na realizacji celów wynikających z unijnej polityki Cyfrowej Dekady do 2030 roku. Minister zapowiada, że chce, by Polska stała się liderem cyfrowych przemian w Europie.
– Unia Europejska przygotowała nowe zasady dotyczące strategicznego myślenia o rozwoju technologicznym. Cyfrowa Dekada 2030 jest pewnym fundamentem myślenia o tym, jak państwa powinny się rozwijać. Jako Polska jesteśmy w miejscu, w którym powinniśmy przyspieszać, bo jest kilka obszarów, w których możemy czuć się zapóźnieni, ale mam poczucie, że wchodzimy w nową przestrzeń, że ta Cyfrowa Dekada będzie przyspieszała na polu myślenia o rozwoju gospodarczym, komunikacji, a także cyberbezpieczeństwa. Mamy w Polsce wyznaczony kierunek i wierzę, że Europa będzie do tych celów za wszelką cenę dążyła – mówi agencji Newseria Biznes wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
W styczniu 2023 roku wszedł w życie program polityki „Droga ku cyfrowej dekadzie”, która wyznacza kierunki rozwoju transformacji cyfrowej Unii Europejskiej. W dokumencie zostały wskazane m.in. cztery cele cyfrowe na poziomie UE, których osiągnięcie do 2030 roku będzie wymagać szerokiej współpracy Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji i państw członkowskich Unii.
Pierwszy z nich dotyczy kompetencji cyfrowych – UE chce, aby do końca tej dekady co najmniej 80 proc. społeczeństwa miało przynajmniej podstawowe umiejętności cyfrowe, a na unijnym rynku było zatrudnionych co najmniej 20 mln specjalistów w dziedzinie ICT, przy równoczesnym promowaniu dostępu kobiet do tej dziedziny. Drugi cel dotyczy bezpiecznej i zrównoważonej infrastruktury cyfrowej – to m.in. objęcie wszystkich użytkowników siecią gigabitową, podwojenie obecnego udziału UE w światowej produkcji półprzewodników do poziomu 20 proc., 10 tys. neutralnych dla klimatu węzłów brzegowych i pierwszy w UE komputer z przyspieszeniem kwantowym do 2025 roku.
Trzeci cel to transformacja cyfrowa unijnych przedsiębiorstw – do końca dekady 75 proc. z nich ma korzystać z chmury, AI lub dużych zbiorów danych, a ponad 90 proc. unijnych MŚP ma osiągnąć przynajmniej podstawowy poziom wykorzystania technologii cyfrowych. W ramach tego celu UE chce też mocno inwestować w rozwój scale-upów i zwiększyć dostęp do finansowania dla innowacyjnych przedsiębiorstw, żeby podwoić liczbę tzw. jednorożców. Czwarty cel Cyfrowej Dekady dotyczy natomiast cyfryzacji administracji publicznej – UE chce, aby do 2030 roku 100 proc. usług publicznych było dostępnych online, a wszyscy obywatele mieli dostęp do swojej online’owej dokumentacji medycznej oraz narzędzi identyfikacji elektronicznej (eID) uznawanych w całej Unii i zapewniających im pełną kontrolę nad transakcjami wymagającymi weryfikacji tożsamości i udostępnianymi danymi osobowymi.
– Cele wyznacza się po to, żeby perspektywa 2030 roku była też w jakimś stopniu przystankiem. Wierzę, że cele Cyfrowej Dekady Europa będzie realizowała, może coś się uda, może coś nie – ciężko teraz, w 2024 roku ocenić, co za sześć lat na pewno się uda. Moim zadaniem, jako ministra cyfryzacji, jest zrobić wszystko, żeby Polska wpisywała się w te cele, żebyśmy nie byli w ogonku Europy, ale stali się liderem europejskich przemian, żeby cyfryzacja dawała obywatelom satysfakcję, żeby była bezpieczna, żeby ochrona obywateli była wzmocniona, a w zakresie cyberprzestrzeni można było mówić o zaopiekowaniu obywatela i całego państwa. Te cele będziemy realizowali i wierzę, że w 2030 roku Polska z dumą powie, że je wykonaliśmy i czekamy na więcej – mówi wicepremier i minister cyfryzacji.
W programie polityki „Droga ku cyfrowej dekadzie do 2030” przewidziane są też możliwości projektów wielokrajowych, tzn. angażujących co najmniej trzy państwa członkowskie UE. Aby osiągnąć cele cyfryzacji, Komisja Europejska ma przyspieszać i ułatwiać realizację takich projektów na dużą skalę, których żaden kraj nie byłby w stanie poprowadzić samodzielnie. KE przygotowała również wstępną listę takich projektów, obejmującą potencjalne obszary inwestycji, wśród których są m.in. procesory o niskim poborze mocy, łączność 5G, obliczenia wielkiej skali, bezpieczna komunikacja kwantowa, administracja publiczna, technologia blockchain, centra innowacji cyfrowych, umiejętności cyfrowe i cyberbezpieczeństwo.
Opublikowany jesienią 2023 roku raport na temat stanu Cyfrowej Dekady wskazuje, że polskie wskaźniki np. w zakresie kompetencji cyfrowych czy cyfryzacji biznesu pozostają w tyle za średnią unijną. Przykładowo w 2021 roku 43 proc. osób w wieku 16–74 lat posiadało co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe, podczas gdy w UE było to 54 proc. Z usług chmury obliczeniowej korzysta 19 proc. polskich przedsiębiorstw (średnia UE to 34 proc.), a z elektronicznej wymiany informacji – 32 proc. (średnia UE – 38 proc.). Polska osiąga też słabsze wyniki pod względem dostępności usług cyfrowych w internecie, otrzymując 60 pkt w zakresie cyfrowych usług publicznych dla obywateli (średnia UE 77) i 73 pkt w przypadku przedsiębiorstw (średnia UE 84). Cel UE w przypadku obu wskaźników wynosi 100 do 2030 roku. Odnotowano jednak, że w tym zakresie poczyniono znaczące postępy, podobnie jak w zakresie wzmacniania umiejętności cyfrowych. Podkreślono jednocześnie, że Polska powinna intensyfikować wysiłki w zakresie rozbudowy infrastruktury cyfrowej, np. sieci 5G.
– Musimy nabywać kompetencje cyfrowe i to dotyczy starszego, jak i najmłodszego pokolenia. Musimy szerzyć też pewną higienę cyfrową w ramach tych kompetencji. Musimy mieć poczucie, że każdy obywatel umie opiekować się swoim bezpieczeństwem w sieci, a państwo mu to zapewnia. Z drugiej strony państwo też zapewnia cyberbezpieczeństwo i tutaj mamy osiągnięcia, dzięki którym możemy uczciwie powiedzieć, że Polska jest dzisiaj jednym z liderów społecznych przemian na rzecz bezpiecznego internetu, bezpiecznej sieci i zarządzania technologiami nowoczesnej zmiany – mówi Krzysztof Gawkowski.
Minister cyfryzacji wskazuje, że cyberbezpieczeństwo i cyfrowa transformacja mają być ważnym punktem polskiej prezydencji w UE, która rozpocznie się 1 stycznia 2025 roku.
– Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji, ponieważ dotyczy wielu aspektów życia obywateli – od zdrowia, poprzez gospodarkę, energetykę, administrację, wojsko, infrastrukturę, aż po edukację. To wszystko, co służy obywatelowi, jest w obszarze cyfryzacji znane i lubiane, trzeba to jeszcze umieć przełożyć na sukcesy i wierzę, że przy udziale wszystkich ministerstw to się w Polsce podczas prezydencji uda – mówi wiceminister.
Czytaj także
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-26: Orlen stawia na produkcję syntetycznych paliw lotniczych i zeroemisyjny wodór. Szuka innowacji w tych obszarach
- 2025-05-15: Energia słoneczna wyprzedziła węgiel jako źródło energii w UE. Tempo dalszego rozwoju zależy od inwestycji w system i sieć
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Parlament Europejski przeciwny centralizacji polityki spójności w UE. Apeluje o jej większą elastyczność
Parlament Europejski sprzeciwia się pomysłowi centralizacji zarządzania polityką spójności w Unii Europejskiej. W maju br. większością głosów przyjął sprawozdanie na temat spójności gospodarczej i społecznej i jej przyszłości po 2027 roku. Zdecydowana większość grup politycznych jest za decentralizacją modelu polityki spójności, mówiąc stanowcze „nie” ograniczeniu roli władz regionalnych i lokalnych. Jednocześnie wskazuje na potrzebę uelastyczniania tej głównej polityki inwestycyjnej tak, by sprawnie można było reagować na ewentualne kryzysy i nowe wyzwania.
Bankowość
Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku

Coraz więcej banków i instytucji finansowych inwestuje w technologię blockchain. To przede wszystkim szansa na zwiększenie bezpieczeństwa transakcji, ich prywatności, ale też nowe możliwości weryfikacji tożsamości oraz przechowywania wartości. Jedną z najbardziej zaawansowanych platform opartych na technologii blockchain jest Ethereum – zdecentralizowany system umożliwiający tworzenie i wykonywanie smartkontraktów oraz aplikacji rozproszonych. O ile klasyczne łańcuchy bloków pełnią funkcję zdecentralizowanego rejestru transakcji, o tyle Ethereum wprowadza warstwę logiki wykonawczej, czyniąc z blockchaina uniwersalną platformę kontraktów samowykonalnych i aplikacji rozproszonych.
Konsument
Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami

Debata prezydencka 23 maja br. pokazała, że Polacy nie wiedzą, czym są saszetki nikotynowe oraz snusy, a także czym się różnią. Sztab wyborczy Karola Nawrockiego podał, że kandydat na prezydenta podczas debaty przyjął snus. Sam Karol Nawrocki sprostował, że była to saszetka nikotynowa. Tymczasem różnica między oboma produktami jest ogromna. Snus zawiera tytoń, którego nie ma w saszetce, a jego sprzedaż w UE – z wyjątkiem Szwecji – jest zabroniona.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.