Mówi: | Ireneusz Łazor |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Towarowa Giełda Energii |
Prezes TGE: dziś robimy pierwszy krok w stronę wolnego rynku gazu
Dziś wchodzą w życie regulacje, nakazujące spółkom obracającym gazem sprzedaż co najmniej 30 proc. jego ilości poprzez giełdę. To duży krok w stronę stworzenia konkurencyjnego rynku, dzięki któremu ceny błękitnego paliwa mają być niższe. Zdaniem prezesa Towarowej Giełdy Energii, samo obligo jednak nie wystarczy. Konieczny jest jeszcze rozwój infrastruktury.
Już pod koniec ubiegłego roku PGNiG zdecydowało się wypuszczać co kwartał na parkiet 100 mln m3 gazu, co uchyliło drzwi do powstania wolnego rynku gazu.
– Każdego miesiąca przybywa wolumenu gazu, transakcji jest coraz więcej. Ale najważniejsze jest to, że „mały trójpak” wchodzi w życie. Dzięki temu spodziewamy się zwiększonego wolumenu obrotu wynikającego choćby z tego obowiązku, jaki nakłada ta ustawa – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Ireneusz Łazor, prezes Towarowej Giełdy Energii, na której dokonuje się transakcji gazem.
Chodzi o nowelizację ustawy Prawo energetyczne, która nakazuje sprzedaż przez giełdę określonej ilości gazu. Do końca br. będzie to 30 proc., w przyszłym roku – 40 proc., a od początku 2015 r. – 55 proc.
– To jest już zaawansowana droga do stworzenia wolnego i w pełni konkurencyjnego rynku gazu, natomiast to jest dopiero pierwszy krok. Proszę pamiętać, że obligo na ten rok, chociaż wynosi 30 proc., to de facto stanowi tylko 10 proc. wolumenu, który jest handlowany w kraju. W związku z tym ten rok jeszcze nie spowoduje znaczącej liczby transakcji i takich wolumenów, żebyśmy mogli powiedzieć, że rynek jest w pełni płynny i transparentny – zaznacza Ireneusz Łazor.
Kolejnymi krokami będzie wspomniane podwyższenie poziomu obliga. Dzięki temu przybędzie graczy na rynku i zwiększy się liczba zawieranych transakcji.
– Giełda jest jednym z elementów, muszą zostać też spełnione pozostałe warunki, by doprowadzić w efekcie do płynnego, konkurencyjnego, transparentnego rynku gazu – informuje prezes TGE. – Najważniejsza jest infrastruktura i dostęp do niej tak, abyśmy mogli zwiększać liczbę graczy, nie tylko polskich, ale również międzynarodowych.
Pierwszym krokiem do umiędzynarodowienia tego rynku mogłoby być doprowadzenie do wymiany surowca pomiędzy różnymi obszarami gazowymi, jak np. pomiędzy państwami Grupy Wyszehradzkiej, poprzez zbudowanie wspólnego rynku.
Czytaj także
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-02-13: Sprzedaż surowców energetycznych wciąż finansuje rosyjską machinę wojenną. Eksport trafia głównie do Chin, Indii i Turcji
- 2023-04-14: Udział gazu w miksie energetycznym Polski ma wynosić 15 proc. w 2030 roku. Potrzebne przyspieszenie inwestycji w OZE
- 2023-02-15: Europa dobrze radzi sobie w tym sezonie grzewczym z ograniczonymi dostawami gazu z Rosji. Kolejne mogą się okazać trudniejsze
- 2023-01-25: Gazprom z poważnymi problemami. Koncern nie ma na razie realnej alternatywy dla europejskiego rynku
- 2022-10-28: Wiceprezes PGNiG: Paliwa alternatywne będą zyskiwać na znaczeniu. Biometan i wodór będą w przyszłości uzupełniać paliwa tradycyjne
- 2022-09-07: Będą dopłaty dla gospodarstw ogrzewanych gazem LPG. Różne kierunki dostaw gwarantują, że surowca nie zabraknie
- 2022-08-24: Polskie spółki wstrzymują produkcję nawozów azotowych przez wysokie ceny gazu. Branże energochłonne muszą się przygotować na przerwy w dostawach
- 2022-06-15: PGNiG szuka start-upów, które mogą zrewolucjonizować sektor energetyczny. W najlepsze inwestuje miliony złotych
- 2022-06-14: Lokalne wspólnoty energetyczne mogą być szansą na tańszą energię. W Polsce wciąż jest mało takich inicjatyw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.